Person

August Bournonville

Artikler
Essay
8. april 2022

Det Kongelige Teaters Balletskole kan sagtens levere varen og konkurrere med udlandet

Det Kongelige Teaters Balletskole har lige fejret 250 års jubilæum. Men hvorfor har Danmark brug for en balletskole, når balletmesteren kan hyre dansere fra udlandet? Dette er et essay om Bournonville-traditionens vigtige balletskole
Balletbørnene fra Det Kongelige Teaters Balletskole står på broen i 3. akt af Bournonvilles ballet ’Napoli’ – og ser ned på den koreografi, som de håber på, at de en dag selv vil komme til at danse. Hvis de altså bliver ansat i kompagniet.
Anmeldelse
28. januar 2022

Den Kongelige Ballets ’Et folkesagn’ inviterer til queerparty i Bournonvilles troldehøj

Balletten ’Et folkesagn’ er blevet genopsat med komik og danseglæde hos Den Kongelige Ballet. Med Andreas Kaas som den længselsfulde Bournonville-helt, der lyser op i alt det groteske
Scenen, hvor elverpigerne forsøger at danse den unge Junker Ove til døde, er en af de smukkeste i genopsætningen af Bournonvilles ’Et folkesagn’. Her med Andreas Kaas som Junker Ove.

 
Anmeldelse
8. juni 2018

Balletfestivalen har kun én hovedperson: Balletmester Nikolaj Hübbe

Den danske mesterkoreograf August Bournonville har skabt elitedans med mainstreamappel. Tilskuerne kommer dog ikke nødvendigvis så meget tættere på Bournonville under Den Kongelige Ballets Balletfestival 2018. For balletmester Nikolaj Hübbe tager lyset
I Signe Roderiks film ’The Art of Silence’ danser Susanne Grinder sorgfuldt Sylfiden.
Kommentar
13. september 2014

Ballet kræver respekt

Opsætningen af ’Sylfiden’ på Pantomimeteatret i Tivoli er rodet og respektløs. Hvornår træder Den Kgl. Ballet i karakter og sikrer arven efter Bournonville?
Anmeldelse
6. maj 2013

Andersens forelskelse i Bournonville

’Kermessen i Brügge’ i Ib Andersens nyopsætning er et flot bidrag til Bournonville-traditionen – og en sejr for Alban Lendorf som kompagniets mandlige Bournonville-fortolker
Alban Lendorf danser Carelis med ro og en firskåren drengethed over for Ida Praetorius’ yndige Eleonore i Ib Andersens vellykkede fortolkning af ’Kermessen i Brügge’.
Anmeldelse
14. marts 2011

Skønhedsgys i elverhøjen

Nyopsætningen af Et Folkesagn blev en æstetisk sejr for scenografen Mia Stensgaard. Og en modig kærlighedserklæring fra Nikolaj Hübbe til balletmester Bournonville
Anmeldelse
12. januar 2010

Slinger i tåspidsland

'Sylfiden' betager ikke så meget som før. Kompagniet får lange ben og eksotiske ansigter, men historierne forsvinder. Hvor er egentlig balletmesterens fokus?
Anmeldelse
12. november 2009

Scooterballet med dykkerdrømme

Det klæder ’Napoli’ at blive plantet om til 1950’erne i Maja Ravns skæve scenografi. Også selv om koreografien i 2. akten er ikke så vovet, som Nikolaj Hübbe har lagt op til
Det klæder ’Napoli’ at blive plantet om til 1950’erne i Maja Ravns skæve scenografi. Også selv om koreografien i 2. akten er ikke så vovet, som Nikolaj Hübbe har lagt op til
Interview
25. marts 2008

'Sylfiden er den uimodståelige lyst'

Det er stadig sådan, at krop og køn helst skal være i betryggende afstand for at vi kan fungere. Det er dette skisma dansen reflekterer over. Hvor den er bedst, er den udtryk for at krop og ånd er ét, siger Anne Middelboe Christensen, der er aktuel med en stor bog om 'Sylfiden'
Interview
14. marts 2008

'Tænk på dem, der kommer helt fra New Jersey'

I februar dansede Nikolaj Hübbe af efter 16 år som stjernedanser i verdens største balletkompagni, New York City Ballet. Information fulgte i hælene på hovedpersonen
I februar dansede Nikolaj Hübbe af efter 16 år som stjernedanser i verdens største balletkompagni, New York City Ballet. Information fulgte i hælene på hovedpersonen

Sider