Person

August Strindberg

August Strindberg: Samfundsrevseren, kvindehaderen, selvødelæggeren, den nænsomt poetiske drømmer

Strindbergs tekster besidder uanset genre en besættende intensitet og smittende vitalitet. I sin jagt på præcision er han oftest videnskabeligt grundig, og i sin stræben efter sandfærdighed skåner han ingen og allermindst sig selv

Birgit Cullberg kastede hagekors og erotik ind i dansen

Den svenske koreograf Birgit Cullberg skabte dans om følelser og fortrængninger – og masser af erotik

Strindberg gør den franske bonde til oplagt udgangspunkt for kulturkritik

August Strindbergs ’Blandt franske bønder’ bevæger sig elegant fra feltstudie til rejseskildring til essayistik
Det skønne Rusland

Sofja Kovalevskaja erobrede en patriarkalsk universitetsverden, men fandt aldrig rigtig et hjem

Hun blev den første kvindelige professor i Nordeuropa, fejrede store videnskabelige triumfer og fik efter sin død et månekrater opkaldt efter sig

Anderledes Strindbergfortolkning viser prisen ved at udleve sine erotiske fantasier

Amanda Collins unge frøken Julie gør Henning Jensens herskabstjener kulret. Hans forpinte ansigt afslører prisen for at udleve sine erotiske fantasier om en yngre kvinde i Staffan Valdemar Holms aldersmanipulerede Strindberg-fortolkning i Skuespilhuset
Vinterbøger

Alle har deres egen Strindberg

Den svenske forfatter Marit Furn låner fra litteraturhistorien og leger med historiske kendsgerninger. I debutromanen ’Skuggan’ forestiller hun sig, at August Strindberg ikke led af forfølgelsesvanvid, men rent faktisk blev forfulgt, da han i slutningen af 1890’erne forsøgte sig som alkymist i Paris

Kynisk grusom og forunderligt gavmild

Strindbergs autofiktion fra vinteren 1887-88 ’En dåres forsvarstale’, skrevet på fransk i bl.a. Virum og Holte, ægger til modsigelse, men fascinerer fortsat

Strindbergs Julie med voldtægt

Det lykkes ikke for opsætningen af ’Frøken Julie’ på Aarhus Teater. Men i birollen som Kristin stråler Mette Døssings køkkenpige, der kender sin plads ved køkkenvasken

Uforudsigelig kvindehader

Lars Mikkelsens stærke Strindberg er en overraskende rolig mand i Thomas Bendixens ujævne iscenesættelse af ’Tribadernes Nat’ på Grønnegårdsteatret

Forrygende svensk københavnerroman

Ulf Peter Hallbergs ‘Det store tivoli’ er en vidtspunden skildring af, hvordan store kunstnerpersonligheder iscenesætter sig over for hinanden med den lidenskabsbesatte Strindberg i centrum i hans københavnerår

Sider

Mest læste

  1. Strindbergs tekster besidder uanset genre en besættende intensitet og smittende vitalitet. I sin jagt på præcision er han oftest videnskabeligt grundig, og i sin stræben efter sandfærdighed skåner han ingen og allermindst sig selv
  2. For Henning Jensen fortolker Strindbergs forløjethed og manipulation med et misundelsesværdigt letsind i ’Dødsdansen’
  3. Hvordan er det egentlig med den litteratur, som raser, skælder ud, fornærmer, chokerer og provokerer? Den litteratur, som destruerer i stedet for at bygge op? Lilian Munk Rösing begiver sig i dette essay på sporet af en vred litteratur og dens skabende potentiale
  4. August Strindbergs ’Faderen’ er efter 126 år stadig aktuel. Forestillingen opsættes nu i Skuespilhuset, og ifølge instruktøren er Strindbergs tanker stadig relevante i forhold til det moderne kønsliv og parforhold
  5. August Strindberg er lige kommet til Danmark efter blasfemi-skandalen i Sverige og er nu taget til Roskilde for at få sit hoved undersøgt. Følg ham her i forfatteren Ulf Peter Hallbergs gendigtning
  6. Katrine Wiedemann har åbnet døren til Strindberg i en svimlende smuk og smertefortættet drømmeforestilling
  7. Den svenske forfatter Marit Furn låner fra litteraturhistorien og leger med historiske kendsgerninger. I debutromanen ’Skuggan’ forestiller hun sig, at August Strindberg ikke led af forfølgelsesvanvid, men rent faktisk blev forfulgt, da han i slutningen af 1890’erne forsøgte sig som alkymist i Paris
  8. Strindbergs ’Faderen’ på Skuespilhuset er blevet til en uafrystelig forestilling med Søren Sætter-Lassen som manisk faderfigur. Og med medfølelsen som trumf