Person

August Strindberg

Interview
24. september 2021

Ulf Peter Hallberg: »Min ledestjerne har altid været, at enhver barndom yder noget uerstatteligt for menneskeheden«

Med udgangspunkt i Berlin har den moderne flanør Ulf Peter Hallberg skrevet om de konkrete og mentale skred, vores verden har undergået i de seneste godt 30 år. Her op til weekendens tyske valg gør han status og fremhæver den afgående Forbundskansler Merkels baggrund i DDR som en vigtig grund til, at der trods alt er håb for fremtiden
Ulf Peter Hallberg i sin arbejdslejlighed i Berlin. Han kender begge de to Tysklande, der var delt i fyrre år og blev forenet i 1989.
Anmeldelse
29. maj 2020

Elisa Kragerups bud på Strindbergs erotiske ’Leg med ild’ bliver som radio ukødeliggjort

Strindbergs subtilt ondskabsfulde utroskabsdrama ’Leg med ild’ findes nu – i mangel på teaterversionen – som stedfortrædende, coronabagt radiodrama og minder os om, at kærlighed og sex altid har været en beskidt og smertelig affære. Men radiodramaet står lidt i skyggen af det, der skulle have været
Alt var næsten klar til Betty Nansen Teatrets opførsel af Strindbergs ’Leg med ild’ på scenen. Nu findes det i stedet på teatrets hjemmeside som radiodrama.
Klumme
3. januar 2020

Kulturredaktionen glæder sig til flere dumme fiktive svin og det bedste filmår nogensinde

Nyt år, nye kulturoplevelser. Vi har spurgt vores anmeldere, hvilke filmoplevelser, musikoplevelser, kunstoplevelser, teateroplevelser og tv-serieoplevelser, de glæder sig mest til i 2020. Der er både arvefølgedrama, Strindberg og en lille dreng med Hitler som usynlig ven på listen
Filmredaktør Christian Monggaard glæder sig blandt andet til Taika Waititis Anden Verdenskrig-komedie Jojo Rabbit.
Baggrund
11. august 2018

August Strindberg: Samfundsrevseren, kvindehaderen, selvødelæggeren, den nænsomt poetiske drømmer

Strindbergs tekster besidder uanset genre en besættende intensitet og smittende vitalitet. I sin jagt på præcision er han oftest videnskabeligt grundig, og i sin stræben efter sandfærdighed skåner han ingen og allermindst sig selv
Strindbergs tekster besidder uanset genre en besættende intensitet og smittende vitalitet. I sin jagt på præcision er han oftest videnskabeligt grundig, og i sin stræben efter sandfærdighed skåner han ingen og allermindst sig selv
Baggrund
21. juli 2018

Birgit Cullberg kastede hagekors og erotik ind i dansen

Den svenske koreograf Birgit Cullberg skabte dans om følelser og fortrængninger – og masser af erotik
Birgit Cullberg udtrykte sin protest mod nazisterne, blandt andet gennem soloen Kulturpropaganda, der blev fotograferet ivrigt. For Birgit Cullbergs arme knækkede sig så snildt, at de samlede sig og formede et hagekors foran hendes ansigt. Opfindsomt og vredt, skriver teateranmelder Anne Middelboe.
Anmeldelse
11. maj 2018

Strindberg gør den franske bonde til oplagt udgangspunkt for kulturkritik

August Strindbergs ’Blandt franske bønder’ bevæger sig elegant fra feltstudie til rejseskildring til essayistik
Baggrund
10. april 2018

Sofja Kovalevskaja erobrede en patriarkalsk universitetsverden, men fandt aldrig rigtig et hjem

Hun blev den første kvindelige professor i Nordeuropa, fejrede store videnskabelige triumfer og fik efter sin død et månekrater opkaldt efter sig
Hun blev den første kvindelige professor i Nordeuropa, fejrede store videnskabelige triumfer og fik efter sin død et månekrater opkaldt efter sig
Baggrund
20. oktober 2017

Anderledes Strindbergfortolkning viser prisen ved at udleve sine erotiske fantasier

Amanda Collins unge frøken Julie gør Henning Jensens herskabstjener kulret. Hans forpinte ansigt afslører prisen for at udleve sine erotiske fantasier om en yngre kvinde i Staffan Valdemar Holms aldersmanipulerede Strindberg-fortolkning i Skuespilhuset
Instruktør Staffan Valdemar Holm og scenograf Bente Lykke Møller viser, at det er muligt at forgribe sig på Strindbergs klassiker og få noget aldeles nyt ud af stykket: Forførelsen bliver til fortabelse.
Interview
2. december 2016

Alle har deres egen Strindberg

Den svenske forfatter Marit Furn låner fra litteraturhistorien og leger med historiske kendsgerninger. I debutromanen ’Skuggan’ forestiller hun sig, at August Strindberg ikke led af forfølgelsesvanvid, men rent faktisk blev forfulgt, da han i slutningen af 1890’erne forsøgte sig som alkymist i Paris
’Man kan jo også anvende bogen til at udspionere med,’ siger Marit Furn om hullet i omslaget på hendes debutroman.
Anmeldelse
10. oktober 2015

Kynisk grusom og forunderligt gavmild

Strindbergs autofiktion fra vinteren 1887-88 ’En dåres forsvarstale’, skrevet på fransk i bl.a. Virum og Holte, ægger til modsigelse, men fascinerer fortsat
Strindbergs autofiktion fra vinteren 1887-88 ’En dåres forsvarstale’ står trods vildskab og åbenlyst vanvid som noget af det bedste, manden skrev, og han skrev som bekendt en hel del, heraf meget, der læses og spilles endnu og stadig ægger til modsigelse.

Sider

  • 28. oktober 2013

    Strindberg forudså kvindens magtovertagelse

    August Strindbergs ’Faderen’ er efter 126 år stadig aktuel. Forestillingen opsættes nu i Skuespilhuset, og ifølge instruktøren er Strindbergs tanker stadig relevante i forhold til det moderne kønsliv og parforhold
    Den svenske dramatiker August Strindberg mente, at det hele bliver opløsning, hvis ikke manden er en mand, kvinden ikke en kvinde, og barnet ikke et barn. Og i det kaos leder vi så efter svar i form af crossfit og stenaldermad, siger Thomas Bendixen (øverst tv.), som er instruktør på stykket ’Faderen’ på Det Kongelige Teater.
  • Baggrund
    11. august 2018

    August Strindberg: Samfundsrevseren, kvindehaderen, selvødelæggeren, den nænsomt poetiske drømmer

    Strindbergs tekster besidder uanset genre en besættende intensitet og smittende vitalitet. I sin jagt på præcision er han oftest videnskabeligt grundig, og i sin stræben efter sandfærdighed skåner han ingen og allermindst sig selv
    Strindbergs tekster besidder uanset genre en besættende intensitet og smittende vitalitet. I sin jagt på præcision er han oftest videnskabeligt grundig, og i sin stræben efter sandfærdighed skåner han ingen og allermindst sig selv
  • Baggrund
    20. august 2009

    Litteraturens vrede stemmer

    Hvordan er det egentlig med den litteratur, som raser, skælder ud, fornærmer, chokerer og provokerer? Den litteratur, som destruerer i stedet for at bygge op? Lilian Munk Rösing begiver sig i dette essay på sporet af en vred litteratur og dens skabende potentiale
    Hvordan er det egentlig med den litteratur, som raser, skælder ud, fornærmer, chokerer og provokerer? Den litteratur, som destruerer i stedet for at bygge op? Lilian Munk Rösing begiver sig i dette essay på sporet af en vred litteratur og dens skabende potentiale
  • Anmeldelse
    10. oktober 2015

    Kynisk grusom og forunderligt gavmild

    Strindbergs autofiktion fra vinteren 1887-88 ’En dåres forsvarstale’, skrevet på fransk i bl.a. Virum og Holte, ægger til modsigelse, men fascinerer fortsat
    Strindbergs autofiktion fra vinteren 1887-88 ’En dåres forsvarstale’ står trods vildskab og åbenlyst vanvid som noget af det bedste, manden skrev, og han skrev som bekendt en hel del, heraf meget, der læses og spilles endnu og stadig ægger til modsigelse.
  • Anmeldelse
    7. juli 2011

    Wozniackis væmmelige søster

    Der er ikke skyggen af solskin i sindet i Linda Wendels lige lovlig ambitiøse drama 'Julie', som skildrer en ung tennistøjtes mentale nedsmeltningsproces
    Julie virker ved de første par øjekast som en exceptionelt forkælet overklassetøs, og hun etablerer da også et hersker-slave lignende forhold mellem sig selv og de mænd, hun kaster sig over.
  • Anmeldelse
    18. december 2007

    Nu revnede min sjæl - den gik midt over

    Katrine Wiedemann har åbnet døren til Strindberg i en svimlende smuk og smertefortættet drømmeforestilling
    Gudsbenådede Sofie Gråbøl og betagende Olaf Johannessen flyver adrætte ind i sæsonens lykkeligste forelskelse i Wiedemanns mareridtspræcise -Drømmespil- af Strindberg. Lige ind til kærligheden udsættes for frit fald.
  • Anmeldelse
    28. september 2012

    ’Jeg hader alle, der slikker min kone’

    Sådan lyder en Strindberg-replik i ’Tribadernes Nat’. Og Peter Langdal fanger fint mandens angst for ophidsede kvinder i sin opsætning på Betty Nansen Teatret. Til gengæld ryger publikums ophidselse alt for hurtigt
  • 23. september 1999

    Kultur

    UDSTILLINGER *Robert Rauschenberg - malerier af den 74-årige amerikanske popkunstner kan ses i: Galleri Faurschou, St. Strandstr. 21, Kbh. ti.-fr. 11-18, lø. 11-14. Åbner i mor...