Person

Axel Honneth

Center for Vild Analyse: Figaros e-læringsplatform

Hvad nytter det at forelæse om fremmedgørelse, hvis man må bruge fremmedgørelsens egne instrumenter til at gøre det?

I ny interviewbog taler 18 prominente forfattere om eksistens i det 21. århundrede

Samtalerne i Bjørg Tulinius’ og Michael Bach Henriksens interviewbog ’Mellem frygt og håb’ bliver en slags multiperspektivisk samtalemosaik, som det i lidt for vid udstrækning er overladt til den enkelte læser selv at samle

Et forsvar for klassisk kritisk teori

Filosoffen Asger Sørensen er gået i arkivet. Den fremmedgørende kapitalisme skal kritiseres behørigt; men det sker desværre snarere på rent internt tekstlige præmisser end med afsæt i tætte og konkrete samfundsanalyser

Det rasende ’jeg’ taler altid til et ’vi’

Man kan altid gå tilbage til Hegel, hvis man vil forstå, hvordan mennesker kan blive frie

Kampen om anerkendelse har dybe rødder

Socialfilosoffen Axel Honneth præsenterer en begavet sammenlignende analyse af ideen om anerkendelse i fransk, engelsk og tysk filosofi, men forbindelsen til nutiden vakler
Interview

Axel Honneth: Socialisme er ikke bare en lighedsbevægelse. Den er en frihedsbevægelse

Socialismens grundidé er hverken arbejderkamp eller økonomisk lighed, mener stjernefilosoffen Axel Honneth. Det er frihed. Ikke frihed i den liberalistiske aftapning, hvor man helst er fri for andres indblanding – nej, en social frihed, hvor mennesker altid er betingelsen for hinandens frihed. Det skal vi huske den 1. maj

Frigørelsen er at blive siddende

Mestermødet mellem den franske tænker Jacques Rancière og den tyske filosof Axel Honneth er en udveksling af vidunderlig kritik, men det er også en kamp om forståelsen af, hvordan de underkendte, oversete og udstødte virkelig bliver fri

Socialismen er endnu ikke født

Socialismen er fyldt med urimelige antagelser om historie og økonomi – og et lovende begreb om frihed. Skal socialismen overleve må den holde op med at være en bevægelse for de få og blive et princip for de mange

Fremmedgørelse og erfaringstab i det forhastede samfund

Den tyske sociolog Hartmut Rosa leverer en skarp kritik af accelerationssamfundet, men spørgsmålet er, om livet i højhastighedssamfundet ikke også er ganske dragende?

Den personlige frihed blev en fælles virkelighed

Den tyske socialfilosof Axel Honneth har skrevet et meget langt og meget omfattende værk om, hvordan vi i Vesten blev frie i fællesskab

Sider

Mest læste

  1. Hvordan møder vi den fremmede? Med afvisning eller med anerkendelse?
  2. Den tyske sociolog Hartmut Rosa leverer en skarp kritik af accelerationssamfundet, men spørgsmålet er, om livet i højhastighedssamfundet ikke også er ganske dragende?
  3. Hvorfor begik Erik selvmord? Tv-serien ’Krøniken’ viste os Eriks forsøg på at vinde faderens anerkendelse. Vi håbede desperat, at faderen ville indrømme Erik den anerkendelse, alle hans bestræbelser gik ud på at opnå. Men nej
  4. Man kan altid gå tilbage til Hegel, hvis man vil forstå, hvordan mennesker kan blive frie
  5. Man kan godt træde ind i et fællesskab uden at træde ud af den moderne virkelighed. Hvis man vil forsvare det borgerlige samfund, må man se abstrakte rettigheder for det enkelte individ som åbning til en offentlig og fælles kultur...
  6. Hvad nytter det at forelæse om fremmedgørelse, hvis man må bruge fremmedgørelsens egne instrumenter til at gøre det?
  7. Næsten 200 år gammel og højaktuel: Hegels berygtede og væsentlige ’Retsfilosofi’ udkommer på dansk i en flot oversættelse
  8. Filosoffen Asger Sørensen er gået i arkivet. Den fremmedgørende kapitalisme skal kritiseres behørigt; men det sker desværre snarere på rent internt tekstlige præmisser end med afsæt i tætte og konkrete samfundsanalyser