Person

Benny Engelbrecht

Svenske nattog til Tyskland stopper på tre danske stationer

Transportministeren glæder sig over en kommende renæssance for en mere klimavenlig transportform, men æren for projektet tilkommer hverken ham eller DSB – Danmark lægger bare skinner til

Det er en skandale, at regeringen lader Østbanen forfalde til fordel for en omfartsvej

Transportminister Benny Engelbrecht taler om, hvor vigtige lokalbanerne er for vores infrastruktur og den grønne omstilling, men i stedet for at vedligeholde Østbanen, bruger han en masse penge på en omfartsvej i området, skriver sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik Leif Kajberg i dette debatindlæg

Benny Engelbrecht truede med fængselsstraf. Men hans ministerium havde ikke styr på juraen

Juraprofessor tvivler på lovligheden af regeringens flyveforbud, hvor selskaber ikke må medtage passagerer uden en ny negativ coronatest. Transportministeriet erkender at have misforstået juraen, men fastholder, at der er hjemmel til forbuddet

Regeringen har udeladt CO2 fra anlægsfasen i sin »klimaneutrale« infrastrukturplan

Regeringen fremstiller sin infrastrukturplan som klimaneutral, men den har ikke medregnet CO2-udledningen fra den planlagte udbygning af veje og jernbaner. Eksperter kritiserer, at udledningerne fra anlægsfasen ikke er regnet med

Regeringens infrastrukturplan kritiseres for manglende CO2-gevinst

Mere asfalt og mere vejtrafik synes at være hovedingredienserne i forslaget til en omfattende infrastrukturplan, som regeringen vil bruge 160 milliarder kroner på frem til år 2035. De mange forslag vil i bedste fald formindske transportsektorens klimabelastning marginalt

Hverken forskere eller studerende bør bøde for statens svigt i Niels Bohr-byggeskandalen på KU

Selv om politikerne har givet København Universitet (KU) en milliard kroner i eftergivelse på regningen for det forsinkede Niels Bohr-byggeri, risikerer KU stadig at stå med en årlig huslejestigning på et stort millionbeløb. Ministeriets dårlige byggestyring vil gå ud over såvel forskning som uddannelse, og det er både urimeligt og forkert

For klimaets skyld skal det i fremtiden gå hurtigere og være mere attraktivt at tage toget

I 2022 kommer der igen til at køre nattog gennem Danmark, og det er fantastiske nyheder for klimaet. Desværre er det lige nu både for besværligt og dyrt at køre i tog på tværs af Europa, og det skal der laves om på, skriver fire socialdemokrater i dette debatindlæg

Benny Engelbrecht: Grønne kommunale transportløsninger er en vigtig del af omstillingen

Ti kommuner har indgået en klimasamarbejdsaftale om grønnere kollektiv trafik. Regionerne og de resterende 88 kommuner bør gøre det samme, så landets busser bliver CO2-neutrale, og transportsektorens samlede CO2-udslip mindskes, skriver transportminister Benny Engelbrecht (S) i denne kronik

FOLK

Flere af regeringens ministre er for lang tid om at svare på spørgsmål fra Folketinget. Bundskraber-Nick og Snegle-Benny klarer sig dårligst

Transportministeren: I min hybridbil tanker jeg benzin mindre end én gang om måneden

Ligesom Informations journalist har jeg også overvejet elbil. Men for nu har jeg valgt en hybridbil, og jeg tanker benzin så sjældent, at jeg ofte glemmer, hvilken side af bilen tankdækslet sidder på, skriver transportminister Benny Engelbrecht i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Transportministeren glæder sig over en kommende renæssance for en mere klimavenlig transportform, men æren for projektet tilkommer hverken ham eller DSB – Danmark lægger bare skinner til
  2. Det er ubærligt, at den sydfynske natur står over for at blive ødelagt af en broforbindelse mellem Als og Fyn. Broen anbefales ikke af eksperter, og transportminister Benny Engelbrecht forsøger tilmed at gennemføre den i skjul for offentligheden, skriver læge og stifter af Foreningen mod Als-Fyn Broen Vibeke Næser i dette debatindlæg
  3. Mere asfalt og mere vejtrafik synes at være hovedingredienserne i forslaget til en omfattende infrastrukturplan, som regeringen vil bruge 160 milliarder kroner på frem til år 2035. De mange forslag vil i bedste fald formindske transportsektorens klimabelastning marginalt
  4. Der er politisk opbakning til at gøre det muligt for svenske nattog at køre gennem Danmark fra august 2022.
  5. Regeringen åbner meget forsigtigt for at indføre flyafgifter i Danmark, men vil ikke lægge sig fast på hvordan. Information har bedt en række eksperter gennemgå de forskellige former for flyafgifter, som transportministeren i den kommende tid vil undersøge. Der er fordele og ulemper ved alle, men afgifter er den rette vej at gå, mener de
  6. Regeringen vil helt afskaffe skatten på generationsskifte i nogle af Danmarks rigeste familievirksomheder. Forud er gået et årelangt lobbyarbejde fra familierne og større beløb i partistøtte til de tre partier i VLAK-regeringen i valgåret 2015
  7. Mindst 100 eldrevne togsæt fra franske Alstom bliver efter DSB's plan leveret fra 2024.
  8. Transportminister Benny Engelbrecht taler om, hvor vigtige lokalbanerne er for vores infrastruktur og den grønne omstilling, men i stedet for at vedligeholde Østbanen, bruger han en masse penge på en omfartsvej i området, skriver sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik Leif Kajberg i dette debatindlæg