Person

Benny Engelbrecht

Læserbrev
29. september 2021

Transportministeren mener, at infrastrukturplanen er god for klimaet. Det er ikke tilfældet

Det er rigtigt, at der er afsat mange midler til kollektiv trafik i den nye infrastrukturplan. Men det gør bestemt ikke aftalen grøn – CO2-reduktionen gennem planen er forsvindende lille i forhold til målet om en 70-procents reduktion i 2030, skriver klimaaktivist Jan Søndergaard i dette debatindlæg
Det er rigtigt, at der er afsat mange midler til kollektiv trafik i den nye infrastrukturplan. Men det gør bestemt ikke aftalen grøn – CO2-reduktionen gennem planen er forsvindende lille i forhold til målet om en 70-procents reduktion i 2030, skriver klimaaktivist Jan Søndergaard i dette debatindlæg
Infrastrukturplan
2. juli 2021

Eksperter: Misvisende at kalde transportplan ’klimaneutral’

Regeringen kalder sin nye infrastrukturplan klimaneutral, men ifølge eksperter giver det åbenlyst ikke mening. De kritiserer blandt andet, at CO2-udslippet fra selve anlægsfasen ikke er medregnet i opgørelsen. Transportministeren afviser kritikken
Flot så det ud, da infrastrukturplanen mandag blev præsenteret ved et pressemøde i Finansministeriets gård. Også lidt for flot, mener eksperter.
Klima
29. juni 2021

Infrastrukturaftalen til 161 milliarder giver masser af motorveje, men ikke meget klima

Alle Folketingets partier er med i infrastrukturaftalen, som blev præsenteret mandag. Enhedslisten, SF og Alternativet sidder dog over på enkelte dele af aftalen, mens eksperter er kritiske over for aftalens klimaregnskab og efterlyser flere oplysninger om CO2-udledningen
Infrastrukturaftalen rummer over 25 motorvejs- og vejanlægsprojekter, som hver især bedømmes at give en ekstra klimabelastning. Effekterne af de enkelte vejstrækninger kan dog ikke umiddelbart lægges sammen, da projekterne vil påvirke hinanden, hvad trafikmængde og CO2-belastning angår, oplyser Transportministeriet i et notat, som Information er kommet i besiddelse af.
Læserbrev
22. juni 2021

Lynetteholmen er ikke løsningen på, men grunden til fremtidige klimakriser

Kære Benny Engelbrecht – selvfølgelig skal København klimasikres mod stormflode og stigende vandstand. Men kunne det måske også gøres med nogle mere enkle tiltag end Lynetteholmen? spørger folkeskolelærer Peter Hess-Nielsen i dette debatindlæg
Kære Benny Engelbrecht – selvfølgelig skal København klimasikres mod stormflode og stigende vandstand. Men kunne det måske også gøres med nogle mere enkle tiltag end Lynetteholmen? spørger folkeskolelærer Peter Hess-Nielsen i dette debatindlæg
Læserbrev
18. juni 2021

Nu skal vi sætte gang i drømmene om, hvad Lynetteholmen kan blive for vores by

Den 300 hektar store halvø Lynetteholmen, skal både sikre hovedstaden mod fremtidens stormfloder og udvikle hovedstadens byrum. Men det er afgørende, at vi gør det sammen. Derfor er alle forslag velkomne
Den 300 hektar store halvø Lynetteholmen, skal både sikre hovedstaden mod fremtidens stormfloder og udvikle hovedstadens byrum. Men det er afgørende, at vi gør det sammen. Derfor er alle forslag velkomne
Folk
10. juni 2021

Præsident får fjernet Twitter-opslag – og lukker derefter for Twitter i sit land

Nigerias præsident roses af ekspræsident Trump for at gøre, hvad han ikke selv havde magt til: At lukke for en social medietjeneste, der hindrer farlig hadtale fra statsoverhoveder
Nigerias præsident, Muhammadu Buhari, har på Twitter truet med at bruge ’et sprog’ fra Biafrakrigen, ’der vil blive forstået’, hvis mindretallet ’ikke opfører sig ordentligt’. Dét tweet tog Twitter ned – nu har Buhari lukket for Twitter i hele Nigeria.
Folk
4. maj 2021

Svenske nattog til Tyskland stopper på tre danske stationer

Transportministeren glæder sig over en kommende renæssance for en mere klimavenlig transportform, men æren for projektet tilkommer hverken ham eller DSB – Danmark lægger bare skinner til
Svenske nattog til Malmø til Bruxelles vil gøre stop i København, Odense og Kolding.
Kommentar
16. april 2021

Det er en skandale, at regeringen lader Østbanen forfalde til fordel for en omfartsvej

Transportminister Benny Engelbrecht taler om, hvor vigtige lokalbanerne er for vores infrastruktur og den grønne omstilling, men i stedet for at vedligeholde Østbanen, bruger han en masse penge på en omfartsvej i området, skriver sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik Leif Kajberg i dette debatindlæg
Baggrund
13. april 2021

Benny Engelbrecht truede med fængselsstraf. Men hans ministerium havde ikke styr på juraen

Juraprofessor tvivler på lovligheden af regeringens flyveforbud, hvor selskaber ikke må medtage passagerer uden en ny negativ coronatest. Transportministeriet erkender at have misforstået juraen, men fastholder, at der er hjemmel til forbuddet
Flyselskaber må ikke medtage passagerer uden en ny negativ coronatest, lød det fra transportministeren i januar, der truede med fængselsstraf for regelbrydere. Transportministeren erkender nu at have misforstået juraen.
Nyhed
10. april 2021

Regeringen har udeladt CO2 fra anlægsfasen i sin »klimaneutrale« infrastrukturplan

Regeringen fremstiller sin infrastrukturplan som klimaneutral, men den har ikke medregnet CO2-udledningen fra den planlagte udbygning af veje og jernbaner. Eksperter kritiserer, at udledningerne fra anlægsfasen ikke er regnet med
Regeringen præsenterede torsdag en ny infrastrukturplan, som den kalder klimaneutral. Men den har ikke medregnet CO2-udledningen fra den planlagte udbygning af veje og jernbaner.

Sider

  • Nyhed
    19. juli 2019

    Flyafgifter på passagerer, brændstof eller CO2 – hvad er mest smart?

    Regeringen åbner meget forsigtigt for at indføre flyafgifter i Danmark, men vil ikke lægge sig fast på hvordan. Information har bedt en række eksperter gennemgå de forskellige former for flyafgifter, som transportministeren i den kommende tid vil undersøge. Der er fordele og ulemper ved alle, men afgifter er den rette vej at gå, mener de
    Regeringen åbner døren på klem for sine støttepartiers ønske om at indføre flyafgifter i Danmark. Men hvilken type flyafgift er bedst, hvis man vil udlede mindre CO2 fra fly? Og hvilken kan rent praktisk lade sig gøre lige nu og her?
  • Læserbrev
    22. juni 2021

    Lynetteholmen er ikke løsningen på, men grunden til fremtidige klimakriser

    Kære Benny Engelbrecht – selvfølgelig skal København klimasikres mod stormflode og stigende vandstand. Men kunne det måske også gøres med nogle mere enkle tiltag end Lynetteholmen? spørger folkeskolelærer Peter Hess-Nielsen i dette debatindlæg
    Kære Benny Engelbrecht – selvfølgelig skal København klimasikres mod stormflode og stigende vandstand. Men kunne det måske også gøres med nogle mere enkle tiltag end Lynetteholmen? spørger folkeskolelærer Peter Hess-Nielsen i dette debatindlæg
  • Baggrund
    10. december 2016

    Her er Danmarks milliardærlobby, der slipper for generationsskifte- skat

    Regeringen vil helt afskaffe skatten på generationsskifte i nogle af Danmarks rigeste familievirksomheder. Forud er gået et årelangt lobbyarbejde fra familierne og større beløb i partistøtte til de tre partier i VLAK-regeringen i valgåret 2015
    Daværende justitsminister Lars Barfoed (K) besøger direktør Peter Foss i 2011. I 2015 støttede Foss A/S partierne Venstre, Liberal Alliance og Konservative med et ukendt beløb.
  • Nyhed
    11. september 2019

    Danskernes nye biler udsender mere CO2, ikke mindre

    De seneste års afgiftslettelser har fået flere til at vælge større biler med større CO2-udledning. Samtidig skiftes der fra diesel- til benzinbiler, selv om dieselbiler er mere brændstofeffektive og udsender mindre CO2. Facit er, at udviklingen går den forkerte vej, viser Danmarks Statistik
    Nye data fra Danmarks Statistik dokumenterer, at den gennemsnitlige udledning af CO2 for alle nyregistrerede personbiler er steget fra 105 gram pr. kilometer i januar 2017 til 113 gram pr. kilometer i august i år.
  • Læserbrev
    2. februar 2021

    For klimaets skyld skal det i fremtiden gå hurtigere og være mere attraktivt at tage toget

    I 2022 kommer der igen til at køre nattog gennem Danmark, og det er fantastiske nyheder for klimaet. Desværre er det lige nu både for besværligt og dyrt at køre i tog på tværs af Europa, og det skal der laves om på, skriver fire socialdemokrater i dette debatindlæg
  • Feature
    1. november 2019

    Da kampen om den fjerde radiokanal blev en kamp mellem by og land

    Radio24syv blev kaldt for Radio Kartoffelrækkerne og anklaget for at være en københavnerkanal. Radio4, der går i luften i dag, har fået øgenavnet Radio Bonderøv og anklages for at være en provinskanal. Historien om den fjerde FM-kanal, er historien om en politisk orkestreret konflikt mellem by og land, der ikke vil gå væk. Og det er historien om Radio24syv, der tilsyneladende fik gjort sig så upopulær blandt politikerne, at der til sidst ikke var nok, som ville redde den
    Radio24syv blev kaldt for Radio Kartoffelrækkerne og anklaget for at være en københavnerkanal. Radio4, der går i luften i dag, har fået øgenavnet Radio Bonderøv og anklages for at være en provinskanal. Historien om den fjerde FM-kanal, er historien om en politisk orkestreret konflikt mellem by og land, der ikke vil gå væk. Og det er historien om Radio24syv, der tilsyneladende fik gjort sig så upopulær blandt politikerne, at der til sidst ikke var nok, som ville redde den
  • Nyhed
    8. april 2020

    Jurister sår kraftig tvivl om lovligheden af at lukke broerne over Storebælt og Lillebælt

    Regeringen har overvejet at lukke Storebæltsbroen og Lillebæltsbroen i påsken og mener at have juridisk mulighed for det. Men det er stærkt tvivlsomt, om det ville være i overensstemmelse med lovgivningen, vurderer eksperter
    En lukning af Storebæltsbroen vil bringe regeringen ud på »usikker juridisk grund«, mener eksperter.