Person

Benny Engelbrecht

Lynetteholm er en potentiel miljøkatastrofe

Når havet stiger omkring København, skal der udtænkes løsninger, der kan sikre byen mod oversvømmelser. Men at bygge en helt ny ø kan potentielt ødelægge vandmiljøet og give jævnlige forbud mod badning, skriver biolog Kirsten Olrik i dette debatindlæg

Transportministerens nye bro vil ødelægge fredet natur og kun gavne Danfoss

Det er ubærligt, at den sydfynske natur står over for at blive ødelagt af en broforbindelse mellem Als og Fyn. Broen anbefales ikke af eksperter, og transportminister Benny Engelbrecht forsøger tilmed at gennemføre den i skjul for offentligheden, skriver læge og stifter af Foreningen mod Als-Fyn Broen Vibeke Næser i dette debatindlæg

Da kampen om den fjerde radiokanal blev en kamp mellem by og land

Radio24syv blev kaldt for Radio Kartoffelrækkerne og anklaget for at være en københavnerkanal. Radio4, der går i luften i dag, har fået øgenavnet Radio Bonderøv og anklages for at være en provinskanal. Historien om den fjerde FM-kanal, er historien om en politisk orkestreret konflikt mellem by og land, der ikke vil gå væk. Og det er historien om Radio24syv, der tilsyneladende fik gjort sig så upopulær blandt politikerne, at der til sidst ikke var nok, som ville redde den

Danskernes nye biler udsender mere CO2, ikke mindre

De seneste års afgiftslettelser har fået flere til at vælge større biler med større CO2-udledning. Samtidig skiftes der fra diesel- til benzinbiler, selv om dieselbiler er mere brændstofeffektive og udsender mindre CO2. Facit er, at udviklingen går den forkerte vej, viser Danmarks Statistik
Baggrund

Flyafgifter på passagerer, brændstof eller CO2 – hvad er mest smart?

Regeringen åbner meget forsigtigt for at indføre flyafgifter i Danmark, men vil ikke lægge sig fast på hvordan. Information har bedt en række eksperter gennemgå de forskellige former for flyafgifter, som transportministeren i den kommende tid vil undersøge. Der er fordele og ulemper ved alle, men afgifter er den rette vej at gå, mener de

Borgmestrene er som forkælede børn, der tuder over, at deres motorveje ikke bliver til noget

Transportministeren lægger op til en genvurdering af de milliardinvesteringer, der er lagt i fremtidige motorvejsbyggerier. Det vækker bekymring hos flere borgmestre, men en genvurdering er en rigtig god idé, skriver Karin Mette Petersen i dette debatindlæg

Borgmestre nedgør visionen om at nedbringe drivhusgasser 70 pct. inden 2030

Det er kortsigtet, perspektivløst, egoistisk og selvhævdende, at borgmestre spænder ben for de tiltag, der er nødvendige for at nå klimamålsætningen.

Hvis vi skal transportere os anderledes, skal vi lave vores transportpolitik anderledes

Transportminister Benny Engelbrecht vil starte helt forfra om fremtidens trafikale investeringer. Han har ambitioner om at skabe brede flertal, men med togfond og en markant grønnere ambition kan den øvelse blive svær. Og så er der en helt grundlæggende modsigelse – særligt for en grøn regering – i at lade jernbane betale af olieindvinding
Valgkampen anmeldt

Der har været nok at grine (forskrækket) af under valgkampen 2019

En valgkamp er ikke bare en udveksling af velovervejede meninger, men også en landsdækkende byfest, hvor der gøgles, glattes ud med gratis kaffe, grines og gøres nar

Valgpodcast med Lasse Jensen: Europaparlamentsvalget var Søren Gades sejr, ikke Løkkes

Gades EP-sejr kan blive Løkkes nederlag, hjemstavnscountry i valgkampen og venstrefløjens nuancer af rødt

Sider

Mest læste

  1. Det er ubærligt, at den sydfynske natur står over for at blive ødelagt af en broforbindelse mellem Als og Fyn. Broen anbefales ikke af eksperter, og transportminister Benny Engelbrecht forsøger tilmed at gennemføre den i skjul for offentligheden, skriver læge og stifter af Foreningen mod Als-Fyn Broen Vibeke Næser i dette debatindlæg
  2. Når havet stiger omkring København, skal der udtænkes løsninger, der kan sikre byen mod oversvømmelser. Men at bygge en helt ny ø kan potentielt ødelægge vandmiljøet og give jævnlige forbud mod badning, skriver biolog Kirsten Olrik i dette debatindlæg
  3. De seneste års afgiftslettelser har fået flere til at vælge større biler med større CO2-udledning. Samtidig skiftes der fra diesel- til benzinbiler, selv om dieselbiler er mere brændstofeffektive og udsender mindre CO2. Facit er, at udviklingen går den forkerte vej, viser Danmarks Statistik
  4. DF ønsker svar fra minister omkring udfasning af mimrekortet. Ministeren henviser til selskaber bag ændring.
  5. Hvis der skal være en fast forbindelse over Kattegat, skal den gælde tog og biler, fastslår transportminister.
  6. Regeringen åbner meget forsigtigt for at indføre flyafgifter i Danmark, men vil ikke lægge sig fast på hvordan. Information har bedt en række eksperter gennemgå de forskellige former for flyafgifter, som transportministeren i den kommende tid vil undersøge. Der er fordele og ulemper ved alle, men afgifter er den rette vej at gå, mener de
  7. Radio24syv blev kaldt for Radio Kartoffelrækkerne og anklaget for at være en københavnerkanal. Radio4, der går i luften i dag, har fået øgenavnet Radio Bonderøv og anklages for at være en provinskanal. Historien om den fjerde FM-kanal, er historien om en politisk orkestreret konflikt mellem by og land, der ikke vil gå væk. Og det er historien om Radio24syv, der tilsyneladende fik gjort sig så upopulær blandt politikerne, at der til sidst ikke var nok, som ville redde den
  8. Transportminister Benny Engelbrecht vil starte helt forfra om fremtidens trafikale investeringer. Han har ambitioner om at skabe brede flertal, men med togfond og en markant grønnere ambition kan den øvelse blive svær. Og så er der en helt grundlæggende modsigelse – særligt for en grøn regering – i at lade jernbane betale af olieindvinding