Person

Bent Sørensen

Anmeldelse
14. september 2021

Nyt Bent Sørensen-værk og ukendt Bartók i klasseopførelser under Thomas Dausgaard

DR Symfoniorkestrets tidligere chefdirigent besøgte sit gamle orkester og udfordrede det bravt i sin vanlige dynamiske stil. Men Thomas Dausgaard er også en særdeles sensitiv klangkunstner. Det kom frem i værker af Béla Bartók og Bent Sørensen, som begge trak på folkemusikalske kilder
Thomas Dausgaard har været chef for DR Symfoniorkestret i 7 år, men er i dag chefdirigent for BBC Skotske Symfoniorkester i Glasgow.
Anmeldelse
2. september 2021

Baggårdsopera var en luksustreat af smuk musik, lette bobler og tunge tanker

Smuk operainstallation lukkede publikum ind til refleksioner om vores liv, og hvor tæt på hinanden, vi egentlig kan komme
En operainstallation i Admiral Gjeddes Gaard lukkede folk ind i et kontemplativt univers med sang og musik og en virkelighed tæt på virkeligheden
Kommentar
18. november 2020

Det klassiske musikmiljø skal ikke længere være en mandeklub

Musikhistorien er domineret af mænd, og mandeklubben eksisterer stadig i dag. Den skæve kønsbalance har givet grobund for magtmisbrug. Det må vi rette op på. Og så skal der oprettes en uvildig instans, hvor man kan henvende sig med sexismesager, skriver komponist og formand for Dansk Komponistforening, Bent Sørensen, i dette debatindlæg
Det klassiske musikmiljø er i høj grad oppebåret af freelancere – kunstnere uden fast ansættelse, der konstant er til eksamen og audition, og hvis kunstneriske formåen hele tiden skal vejes. Det er måske den dybestliggende grund til, at det magtmisbrug fra dem, der vejer og vurderer, har kunnet finde sted. På billedet ses DR Symfoniorkestret og DR Vokalensemblet.
Anmeldelse
30. marts 2020

Musik der kan sprænge eller samle dit eget verdensrum

Bent Sørensens koncerter for klaver, klarinet og trompet er nu samlet på et nyt album med tre store nordiske solister, som helt overbevisende har taget ejerskab over musikken. Sørensens særegne klangkunst udfordrer til at lytte i det stille rum med vækkelsen af erindringer, indskydelser, hændelser og impulser
Norske Tine Thing Helseth er en af vor tids største trompetister, mener musikanmelder Valdemar Lønsted, og Bent Sørensen har skrevet et skønhedssøgende værk med hende i tankerne, som udforsker trompetens retoriske potentiale.
Anmeldelse
11. juni 2019

KLANG-festivalens jubilæumskoncert var udfordrende og udført på internationalt festivalniveau

Fire komponister stod for en markant markering af 10-året for hovedstadens festival for samtidsmusik, KLANG. Til den kulørte side hørte ledsagemusikken til en splatterdrøm af islandske Bára Gísladottír, mens taiwanske Li-Ying Wu og Rune Glerup opererede i mere klassiske former. Det var dog Bent Sørensen, der rykkede for alvor som lysdesigner og antydningens mester
Her ses blæserne til KLANG's jubilæumskoncert den 4. juni. 
Anmeldelse
12. marts 2019

Japanerne har god grund til at glæde sig til besøg fra DR SymfoniOrkestret

Radiosymfonikerne og deres chefdirigent Fabio Luisi er efterhånden blevet et partnerskab af høj kvalitet og er nu på vej til Japan for at give ti koncerter. Torsdagskoncerten gav syn for sagen med bemærkelsesværdige opførelser af Bent Sørensens lille mesterværk ‘Evening Land’ og Tjajkovskijs femte symfoni
DR SymfoniOrkestrets chefdirigent Fabio Luisi.
Anmeldelse
25. juli 2018

Uberegnelig drageflugt og slørede erindringer i Tivoli

Den Danske Klavertrio med pianisten Katrine Gislinge havde hænderne fulde i Beethoven og Brahms’ krævende mesterværker. Men det var i Bent Sørensens skrøbelige afskedsmusik, at sammenspillet for alvor løftede sig midtvejs i en anderledes Tivoli-koncert
Pianist Katrine Gislinge. Arkivfoto.
Anmeldelse
10. november 2017

Åh, at være til sansefest hos Knud Romer

’Knud Romers ABC’ er forvandlet til en levende danseforestilling af sART Danseteater med verdens skønneste girafsangerinde og en muskeldanser med flamencoarme – og et lokkende gulvtæppe
Girafkvinden møder flamencodanseren i vildskab under den sansemættede danseteaterforestilling ’Knud Romers ABC’.
Anmeldelse
29. august 2015

Modernisme i blodet

Violninisten Christine Pryns nye album ’Signature’ skuer tilbage på hendes lidenskab for udfordrende musik, som hun er en fin ambassadør for
Anmeldelse
29. februar 2012

Dansk sangflora og tidløse dødsmesser

På to cd-nyheder tilføres Ib Nørholms vokalkunst krystallinske facetter, og Bent Sørensen går i partnerskab med renæssancemesteren Ockeghem

Sider

  • Anmeldelse
    2. september 2021

    Baggårdsopera var en luksustreat af smuk musik, lette bobler og tunge tanker

    Smuk operainstallation lukkede publikum ind til refleksioner om vores liv, og hvor tæt på hinanden, vi egentlig kan komme
    En operainstallation i Admiral Gjeddes Gaard lukkede folk ind i et kontemplativt univers med sang og musik og en virkelighed tæt på virkeligheden
  • Anmeldelse
    14. september 2021

    Nyt Bent Sørensen-værk og ukendt Bartók i klasseopførelser under Thomas Dausgaard

    DR Symfoniorkestrets tidligere chefdirigent besøgte sit gamle orkester og udfordrede det bravt i sin vanlige dynamiske stil. Men Thomas Dausgaard er også en særdeles sensitiv klangkunstner. Det kom frem i værker af Béla Bartók og Bent Sørensen, som begge trak på folkemusikalske kilder
    Thomas Dausgaard har været chef for DR Symfoniorkestret i 7 år, men er i dag chefdirigent for BBC Skotske Symfoniorkester i Glasgow.
  • 26. august 2003

    Musik midt i naturen

    Suså Festivalen minder os om dengang modsætninger kunne mødes og hvor der ikke opstod sød musik, men noget endnu bedre: Et levende musikliv med kraft og saft og viljestyrke blandt aktørerne
  • Anmeldelse
    25. juli 2018

    Uberegnelig drageflugt og slørede erindringer i Tivoli

    Den Danske Klavertrio med pianisten Katrine Gislinge havde hænderne fulde i Beethoven og Brahms’ krævende mesterværker. Men det var i Bent Sørensens skrøbelige afskedsmusik, at sammenspillet for alvor løftede sig midtvejs i en anderledes Tivoli-koncert
    Pianist Katrine Gislinge. Arkivfoto.
  • Anmeldelse
    30. marts 2020

    Musik der kan sprænge eller samle dit eget verdensrum

    Bent Sørensens koncerter for klaver, klarinet og trompet er nu samlet på et nyt album med tre store nordiske solister, som helt overbevisende har taget ejerskab over musikken. Sørensens særegne klangkunst udfordrer til at lytte i det stille rum med vækkelsen af erindringer, indskydelser, hændelser og impulser
    Norske Tine Thing Helseth er en af vor tids største trompetister, mener musikanmelder Valdemar Lønsted, og Bent Sørensen har skrevet et skønhedssøgende værk med hende i tankerne, som udforsker trompetens retoriske potentiale.
  • 20. februar 2001

    Risø ’glemte’ penge til reaktorlukning

    Risø har aldrig sikret sig økonomisk mod en eventuel lukning, selvom muligheden kom på tale i 1970’ernes debat om atomkraft, for i Danmark må hver generation hytte sine egne, siger tidligere sekrtariatschef
  • Kommentar
    18. november 2020

    Det klassiske musikmiljø skal ikke længere være en mandeklub

    Musikhistorien er domineret af mænd, og mandeklubben eksisterer stadig i dag. Den skæve kønsbalance har givet grobund for magtmisbrug. Det må vi rette op på. Og så skal der oprettes en uvildig instans, hvor man kan henvende sig med sexismesager, skriver komponist og formand for Dansk Komponistforening, Bent Sørensen, i dette debatindlæg
    Det klassiske musikmiljø er i høj grad oppebåret af freelancere – kunstnere uden fast ansættelse, der konstant er til eksamen og audition, og hvis kunstneriske formåen hele tiden skal vejes. Det er måske den dybestliggende grund til, at det magtmisbrug fra dem, der vejer og vurderer, har kunnet finde sted. På billedet ses DR Symfoniorkestret og DR Vokalensemblet.
  • Interview
    16. februar 2009

    En afgrund af glemsel midt i Tivoli

    Den 1. marts uropføres korværket 'Et blad falder til himlen' i Tivolis koncertsal. Værket handler om demens og er et samarbejde mellem Bent Sørensen og Knud Romer, der begge kender til sygdommen. Begges fædre blev ramt af demens
    Knud Romer er efter farens død den eneste, der er tilbage af hans slægt. -Det var der, jeg begyndte at skrive, det var den eneste måde at komme af med følelserne på, nu hvor ingen længere kender ham,- fortæller Knud Romer