Person

Bertolt Brecht

Tour de France
13. april 2022

Artauds indflydelse på samtidens og eftertidens teater var stor

Antonin Artaud (1896-1948) og hans teater er som et offer i bålet, der sender signaler ud til verden gennem flammerne
Antonin Artaud (1896-1948) og hans teater er som et offer i bålet, der sender signaler ud til verden gennem flammerne
Anmeldelse
15. februar 2022

På Odense Teater bliver noget af Brechts kynisme forvandlet til sarkastisk folkekomedie

’Laser og pjalter’ skildrer kynismen i bandemiljøet i en rå containeropsætning på Odense Teater
Brechts fattigdomsdrama får et snert af folkekomedie over sig i Odense Teaters opsætning af ’Laser og pjalter’.
Anmeldelse
20. januar 2022

Flot Brecht-tolkning med nøgenhedskostumer og kynisk humor

’Den kaukasiske kridtcirkel’ af Brecht er blevet til billedstærkt teater om moderskab og kærlighed på Teater Republique. Med snavsede nøgenhedskostumer og halshuggede masker. Men forestillingen er ikke helt så hjertegribende, som den kunne have været
 
Episk dramatik
14. januar 2022

Brechts brændende teater om den endeløse kamp for retfærdighed

Den tyske dramatiker Bertolt Brecht har præget dansk teater, lige siden han flygtede fra nazisterne til Danmark i 1933. Ikke mindst med stykkerne ’Laser og pjalter’ og ’Den kaukasiske kridtcirkel’, der forhåbentlig får premiere lige om lidt
Fanny Louise Bernth spiller rollen som tjenestepigen, der finder et efterladt spædbarn – og tager sig af det som sit eget – i den kommende opsætning af ’Den kaukasiske Kridtcirkel’ på Republique.
Interview
11. december 2020

Dramatiker Joan Rang Christensen: Sorgen er ikke en negativ følelse. For den gør os klogere

For forfatter og dramatiker Joan Rang Christensen er sorgen hverken god eller dårlig – men en obligatorisk del af det at være menneske. I sin skrift oplever hun, at hun kan skabe plads til den sorg, hun har følt i forbindelse med sin adoption
»At være blevet adopteret kan føles som at være blevet født uden fødder. Skriften har været mine fødder, som jeg har kunnet gå og stå med i verden. Jeg kom til at eksistere i verden på grund af den.« siger Joan Rang Christensen om sig selv.
Anmeldelse
10. marts 2018

Ny bog fortæller om dengang, to af de vigtigste skikkelser i tysk åndsliv slog deres folder på Fyn

Filosoffen Walter Benjamin og digteren Bertolt Brecht var et umage par, der fandt hinanden i marxismen, litteraturen og skakspillet
Bertolt Brecht – med kasket – ved huset ved Svendborg i 1933. Det var her, han og Walter Benjamin havde deres samtaler og skakspil. Begge de to tyske åndskæmper var anbragt i en ekstrem situation af historien, derfor var ingen af dem til gyldne middelveje, siger bogen
Baggrund
22. juli 2017

Bertolt Brecht er sangskriveren, der svigtede skønheden

Bertolt Brecht var uovertruffen som stykkeskriver og teaterteoretiker, men er overvurderet som lyriker. For hvad er det dog for sider i bøger, hvor en satsning på flertydighed næsten bliver en forbrydelse?
Bertolt Brecht var uovertruffen som stykkeskriver og teaterteoretiker, men er overvurderet som lyriker. For hvad er det dog for sider i bøger, hvor en satsning på flertydighed næsten bliver en forbrydelse?
Analyse
15. april 2017

En forbrydelse, man for Guds skyld ikke må røre ved

Hvad er den forbrydelse at lyve om kvotekoncentrationerne i fiskeriet imod den forbrydelse at have indført den kapitalisering af fiskeriet, der har skabt kvotekoncentrationerne?
Hvad er den forbrydelse at lyve om kvotekoncentrationerne i fiskeriet imod den forbrydelse at have indført den kapitalisering af fiskeriet, der har skabt kvotekoncentrationerne?
Anmeldelse
25. november 2016

Brecht brænder i Svendborg

Baggårdteatret præsenterer ’Bertolt Brechts Svendborgdigte’ som en musikalsk samtidskommentar, så Brechts tanker om den evige krig lyser klart og desperat – og frygtindgydende aktuelt
Brechts digt ’Sang mod Krigen’ bliver fortolket på Baggårdteatret af tre begavede mænd i universelt outfit – den tysk-amerikanske skuespiller Leif Eric Young, den danske skuespiller Jens Gotthelf og Saybia-musikeren Søren Huss.
Anmeldelse
25. november 2016

’Mahagonny’ – en opera, der ikke må være opera

En nyopsætning af operaen ’Mahagonny’ rummer fortsat stykkets gamle splittelse mellem opdragende samfundskritik og forførende musik
En nyopsætning af operaen ’Mahagonny’ rummer fortsat stykkets gamle splittelse mellem opdragende samfundskritik og forførende musik

Sider