Person

Birgit Cullberg

Baggrund
21. juli 2018

Birgit Cullberg kastede hagekors og erotik ind i dansen

Den svenske koreograf Birgit Cullberg skabte dans om følelser og fortrængninger – og masser af erotik
Birgit Cullberg udtrykte sin protest mod nazisterne, blandt andet gennem soloen Kulturpropaganda, der blev fotograferet ivrigt. For Birgit Cullbergs arme knækkede sig så snildt, at de samlede sig og formede et hagekors foran hendes ansigt. Opfindsomt og vredt, skriver teateranmelder Anne Middelboe.
Anmeldelse
21. januar 2010

Drømmen om menneskerobotten

Knæk i albuen og vrid i anklen - og hack dig direkte ind i computer-spillenes robotfascina-tion sammen med Steen Koerner og hans vilde drengekroppe
Det er godt, at hænderne i computerspilskoreografien stopper lige inden hagekorset i Steen Koerners 'Menneske-robot'.
Baggrund
1. august 2009

Koreografernes sidste sommer

Tilfældighedskoreografen Merce Cunningham og skæbnekoreografen Pina Bausch døde med få ugers mellemrum. Med abstraktion og passion skubbede de dansen midt ind i avantgarde-kunsten
Merce Cunningham (øverst t.v.) i London i 1985 og Pina Bausch (nederst) i München i 1997. Begge koreografer begyndte som dansere. De brugte et helt liv på at kontrollere kroppens udtryk for sindets tanker - og på at sætte kroppen løs.
10. november 2008

Og skoene passer perfekt

Dansens gode fe er generøs: Granhøj Dans magnetiserer, Det Unge Dansekompagniet charmerer, Othello manipulerer, Cullberg Balletten sørger - og Askepot ligner Alex
Dansen disse uger bringer tilskueren tættere på den ordløse sansning og den medfødte respekt for skabelsen. Men også nærmere den krigsangst og undergangsstemning, der skal mindre og mindre til for at aktivere. Her er det gadesoldaten og overklassepigen (Marvin Spahi og Amalie Adrian) i -Othello- af Louise Midjord.
18. februar 2006

Når Romeo bliver til Othello

Camilla Stages 'Romeo og Julie' er en medrivende, desperat danseforestilling. Men forelskelsen er erstattet af dødssex
23. april 2001

Ballettens gode fe jubilerer

*Kirsten Simone var blond og yndig, da hun debuterede – i dag er hun blond og krydret. Mange prinsesser fik hun danset, men også en række sexede kvinder, i Petits Carmen, da det var et erotisk vovestykke og Birgit Cullbergs Frk...
3. november 1999

Hyldest til Birgit Cullberg

*Det svenske danstidningen fejrer i sit nye nummer den store svenske balletdanserinde og -skaber Birgit Cullberg, der døde i september, 91 år. Kolleger, instruktører, medie- og scenefolk har skrevet hver deres varme hyldest til hende i det meget flotte tidsskrift, der er illustreret med fotos fra Cullberg-forestilinger gennem århundredet...
11. september 1999

Store dybder

Birgit Cullberg blev 91 år Nekrolog Næsten et århundrede fik Birgit Cullberg danset sig igennem. Født 3. august 1908 indledte hun dog sin voksne karriere med litteraturstudier, men fik derefter fat i den modernistiske dans hos den tyske ekspressionist Kurt Joos, der i eksil fra Nazi-Tyskland havde skole i England...
12. april 1999

Balletmesterens luner

For sidste gang har Den Kongelige Ballet premiere på en forestilling med signaturen Maina Gielgud BALLET Maina Gielgud har forlængst sagt farvel til Den kongelige Ballet, efter sin korte balletmestertid, som var et af duoen Christiansen/Kaisers værre vildskud...
31. oktober 1998

Kritiker med kærlighed

Erik Aschengreens balletbog er en præstation på højde med anstrengelserne hos den bedste svaneprins NY BOG Der går dans har Erik Aschengreen kaldt sin gigantiske bog om Den Kongelige Ballet 1948-98...

Sider

  • Baggrund
    21. juli 2018

    Birgit Cullberg kastede hagekors og erotik ind i dansen

    Den svenske koreograf Birgit Cullberg skabte dans om følelser og fortrængninger – og masser af erotik
    Birgit Cullberg udtrykte sin protest mod nazisterne, blandt andet gennem soloen Kulturpropaganda, der blev fotograferet ivrigt. For Birgit Cullbergs arme knækkede sig så snildt, at de samlede sig og formede et hagekors foran hendes ansigt. Opfindsomt og vredt, skriver teateranmelder Anne Middelboe.
  • Baggrund
    1. august 2009

    Koreografernes sidste sommer

    Tilfældighedskoreografen Merce Cunningham og skæbnekoreografen Pina Bausch døde med få ugers mellemrum. Med abstraktion og passion skubbede de dansen midt ind i avantgarde-kunsten
    Merce Cunningham (øverst t.v.) i London i 1985 og Pina Bausch (nederst) i München i 1997. Begge koreografer begyndte som dansere. De brugte et helt liv på at kontrollere kroppens udtryk for sindets tanker - og på at sætte kroppen løs.