Person

Bodil Kjer

Guld og gyngehest

O'Neills 'Alverdens Rigdomme' er ikke et overbevisende stykke. Men i Skuespilhusets opsætning glitrer Kirsten Olesen og Ann Eleonora Jørgensen som moderdyret og svigerdatteren - og Jesper Langberg chokerer som bankdirektøren

Begge ben på jorden

Det klæder de fleste skuespillere at snakke fag i stedet for at udbrede sig om køkkenkunst og livets inderste mening, som de ofte nødes til af interviewere

FOLK

Fra bagsiden i dagens Information

Piils danske filmkanon

Den kanon for dansk film, der præsenteres her giver sig ikke på nogen måde ud for at være filmhistorisk repræsentativ. Den er subjektivt sammensat, ud fra en umiddelbar oplevelse af netop disse films høje grad af helstøbthed, vitalitet og stilistiske konsekvens

Teaterkanoner buldrer ikke længe

Kan man kanonisere noget, der kun findes i nuet? Kan man kalde scenekunst for DANSK, når begavede udenlandske talenter som regel er blandet ind i forestillin-gerne? Kan hver sæson skabe sin egen kanon, når repertoiret allerede slutter ved sommerferien? Information stiller ministerservilt op-

Skæbne er blandet af det man er - og det der sker

Forfatteren Astrid Saalbach tror, at der i alle mennesker er noget, der kan springe ud i katastrofe. Det skriver hun om. Også i sin seneste roman om skønhed og sexchikane Astrid Saalbach suger det til sig, når skæbnen rammer...

Kai, Liva, PH, Marguerite og alle de andre

I den omstridte statslige kanon er den rytmiske musik efter 1968 blevet forgyldt på bekostning af før-rock-traditionerne - med undtagelse af Kai Normann Andersen!

Det er koldt at være rødspætte

Brian Mikkelsens kulturkanon er en blanding af katekismus og fiskerinoteringer

Skæve børn har det sjovest

Det nye direktørpar på Nørrebros Teater husker barndommens teater med prinsesse og soldat, men også Bodil Kjer og Dr. Dante. De har valgt at forme deres kronik som en dialog, hvori de også giver svar på, om teatret skal være det rene standup på den scene, de snart overtager efter Per Pallesen

Hans onsdagsveninde

Solid ASA-film fra 1943, forgyldt af Bodil Kjer. Endnu ikke diva, men sund hverdagspige af folket med smilehuller i de runde kinder. Hendes Magda fra Istedgade er varm, glad og frisk, men ulykkeligt forelsket i en ung direktør og på diskret visit hver onsdag i hans flotte Bredgade-lejlighed...

Sider

Mest læste

  1. (2. sektion) *Erik Balling og teknikerne på Nordisk Film kæmpede i 1956 som besatte for at gøre Danmarks første farvespillefilm, Kispus, til en værdig skelsætter i den nationale filmproduktion...
  2. Mød mig på Cassiopeia *Bodil Kjers præstation som musikkens muse får filmen til at stå i et gyldent skær for mange. Men er den ikke rigeligt tuttenuttet? Musicalen fra 1951 er i hvert fald ikke noget unikum af elegance, men en dansk jordbunden fantasileg med spredte inspirationer fra amerikanske musicals...
  3. Bodil Kjers muse-skønhed forsvandt ikke. Den blev bare ældre Teater Bodil Kjers skønhed var virkelig som en muses. Eller uvirkelig. De store øjne, der kunne se og se – ikke bare ind i kameraet, men også ind i teatertilskuernes øjne dernede i mørket...
  4. Hvem er vor tids sande kongelige? – Se svaret i Rigmor Mydtskovs portrætter gennem 50 år