Person

Børge Mogensen

Jørgen Bækmark var opdraget til at sidde rank på stolen – hos FDB skabte han stole, hvor folk sad godt

En lille håndfuld møbeldesignere fra FDB blev i efterkrigstidens Danmark indretningsarkitekter for den fremvoksende velfærdsstat. Mens politikerne ændrede samfundet med sociale reformer, ændrede de hjemmene med demokratiske møbler. Men så skiftede tidsånden, og IKEA tog over. Information har besøgt 90-årige Jørgen Bækmark, den sidste nulevende designer fra dengang, møbelarkitekterne tegnede fremtiden

FOLK

FOLK fra dagens avis

Smag, behag og design

Obskøn kunstindustri, økologisk formgivning, og nyt liv i Staunings funkis

Roterende dandyeller regederligt kulturradikal?

Design. Hvad lighed er der mellem Ordrupgaard, Frank Jæger, SAS, Skolen for Boligindretning, Erik Balling og FNs Rådssal? Finn Juhls nyåbnede villa og en udstilling på nabomuseet giver noget af svaret

Dansk design står i en brydningstid

Pottemageriet er afløst af brugerdreven innovation og fokus går fra produkt til bruger. Den nye rektor for Danmarks Designskole, Peter Bysted, tror på, at man må omfavne udviklingen og skabe essens ved at forbinde det praktiske med det teoretiske

Hygge, devaluering og Danish Design

Ny mammutbog ser danske møbelklassikeres succes som en efterkrigsblanding af statskunst og snedkerøkonomi

Romantiker og industriæstet

Poul Kjærholms livsværk bliver præsenteret i hele sin bredde på Louisianas store udstilling, der åbner i dag

Dansk design sidder fast i 7'eren

Dansk design lever fortsat højt på Arne Jacobsen og Poul Kjærholm. Lidt for højt måske, mener chefredaktøren for et af Skandinaviens mest ansete design-magasiner og påpeger, at 50’er-succesen har stået i vejen for nyskabelse, mens Sverige har overhalet indenom Måske den danske designbranche har lænet sig for godt tilbage i 7'er stolens formspændte finérskal og Børge Mogensen-sofaens polstrede puder...

Danmark som brand

Nok er vores samfund sammenlignet med så mange andre stadig temmelig homogent. Men heldigvis rummer det også mange modsætninger og megen mangfoldighed. Noget kunne tyde på, at det store fremstød er inspireret af begrebet 'corporate branding'. Men et samfund er langt mere sammensat og kompliceret end selv de største virksomheder. Og i øvrigt er de ved at gå væk fra ideen om, at 'branding' er den mest hensigtsmæssige måde at markedsføre sig selv. Det har ikke været pengene værd. Det vil det heller ikke være for den danske stat. Regeringen kunne gøre langt mere for at styrke Danmark og Danmarks omdømme, hvis midlerne blev brugt til at styrke f.eks. forskningen og mulighed for kunstnerisk skaben. Det kunne i sig selv føre til en offensiv markedsføring - helt uden hjælp fra pr-film.

Superflex: Ikke som symbol

Konceptet er velkendt, og Superflex’ Guaraná Power imponerer ikke som æstetisk objekt på Dansk Design Center. Den politiske læskedrik indtages bedre andetsteds

Sider

Mest læste

  1. En lille håndfuld møbeldesignere fra FDB blev i efterkrigstidens Danmark indretningsarkitekter for den fremvoksende velfærdsstat. Mens politikerne ændrede samfundet med sociale reformer, ændrede de hjemmene med demokratiske møbler. Men så skiftede tidsånden, og IKEA tog over. Information har besøgt 90-årige Jørgen Bækmark, den sidste nulevende designer fra dengang, møbelarkitekterne tegnede fremtiden