Person

Bong Joon-ho

’Parasite’-instruktørs tidlige seriemorderthriller er tragikomisk – og mesterlig

’Memories of Murder’ er den sydkoreanske ’Parasite’-instruktør Bong Joon-hos tidlige tragikomiske mesterværk fra 2003 – om en virkelig seriemorder, som for to år siden endelig blev fundet. Helt fortjent får den nu premiere

Årets oscaruddeling understreger en rivende udvikling i retning af større mangfoldighed

Sidste år var ikke en undtagelse. Oscarakademiet ER blevet mere mangfoldigt. Det beviste dette års uddeling, hvor kinesiskfødte Chloé Zhao og hendes ’Nomadland’ løb med tre af de vigtigste priser

En indisk ’Parasite’: De rige tager røven på de fattige i ’The White Tiger’

Hvad hjælper det at bo i verdens største demokrati, Indien, hvis man er fattig, uuddannet og reelt ingen chancer har for at bevæge sig opad i samfundet? Om det handler Ramin Bahranis nye, underholdende film, ’The White Tiger’, der deler tematik og til dels tone med den fænomenale ’Parasite’

Guldpalmevinderen ’Parasite’ er også i sort-hvid en pragtfuld film om klassekamp

Bong Joon-ho har lavet en sort-hvid version af sin Cannes- og oscarvinder, ’Parasite’. Og det er stadig en både barsk og underholdende film om mennesker, moral og klassekamp i Sydkorea

Biograferne genåbner: Her er de fem vigtigste film, du skal se

I denne uge åbner de første danske biografer efter at have været lukket i mere end to måneder på grund af coronakrisen. Her er et uddrag af Informations anmeldelser af de vigtigste af de film, der nu får en ny chance på det store lærred

Tv-serien ’Snowpiercer’ skildrer klassekamp om bord på et tog i en bundfrossen verden

Et 1001 vogne langt tog er i science fiction-serien ’Snowpiercer’ tilflugtsstedet for den overlevende befolkning på en ødelagt jord – og bagtæppet for en klassekamp af de mere underholdende

2020 vil blive husket som året, hvor oscarprisen for alvor blev global

Den sydkoreanske film ’Parasite’, der natten til mandag vandt Oscar for Bedste Film, udvider definitionen af, hvad en ’oscarfilm’ kan være. Det er en skamløst underholdende og begavet film, der henvender sig til et stort og bredt publikum, også selv om den ikke er engelsksproget, og således bygger den bro mellem amerikansk film og resten af verden

Hvis ’Parasite’ vinder, har Oscar bevist sin vilje til at forandre sig

Natten til mandag, dansk tid, bliver årets oscarpriser uddelt i Hollywood. Favoritterne synes at være fundet, men som sædvanlig er Informations filmredaktør ikke helt enig. Her er hans analyse og bud på vinderne – dem, der bør vinde, og dem, der rent faktisk vinder

Hvordan skal vi overhovedet tage verdens største filmpris alvorligt?

Natten til mandag kulminerer filmprissæsonen med uddelingen af årets oscarpriser, og som det har været tilfældet hvert år i nyere tid, er der ballade om, hvem der er blevet nomineret – og især om dem, der ikke er. Det handler ikke kun om repræsentation, men om, hvem der nominerer – og om de overhovedet ser nok film til at stemme på et oplyst grundlag

’Parasite’-instruktør: Bag Koreas succeshistorie lurer fortvivlelsen og hysteriet

Efter en række år i Hollywood og flere internationale produktioner vendte den sydkoreanske filmskaber Bong Joon-ho tilbage til sit eget land og lavede en multiprisvindende sydkoreansk film, hvis kritik af et klassesamfund hele verden har hyldet som et sandt mesterværk. Selv betragter han filmen som en ’neutral’ problematisering af hele det kapitalistiske system – uden skyldige og uskyldige. Søndag nat kan ’Parasite’ vinde seks oscarstatuetter

Sider

Mest læste

  1. ’Memories of Murder’ er den sydkoreanske ’Parasite’-instruktør Bong Joon-hos tidlige tragikomiske mesterværk fra 2003 – om en virkelig seriemorder, som for to år siden endelig blev fundet. Helt fortjent får den nu premiere
  2. Hvad hjælper det at bo i verdens største demokrati, Indien, hvis man er fattig, uuddannet og reelt ingen chancer har for at bevæge sig opad i samfundet? Om det handler Ramin Bahranis nye, underholdende film, ’The White Tiger’, der deler tematik og til dels tone med den fænomenale ’Parasite’
  3. Efter en række år i Hollywood og flere internationale produktioner vendte den sydkoreanske filmskaber Bong Joon-ho tilbage til sit eget land og lavede en multiprisvindende sydkoreansk film, hvis kritik af et klassesamfund hele verden har hyldet som et sandt mesterværk. Selv betragter han filmen som en ’neutral’ problematisering af hele det kapitalistiske system – uden skyldige og uskyldige. Søndag nat kan ’Parasite’ vinde seks oscarstatuetter
  4. Et 1001 vogne langt tog er i science fiction-serien ’Snowpiercer’ tilflugtsstedet for den overlevende befolkning på en ødelagt jord – og bagtæppet for en klassekamp af de mere underholdende
  5. Bong Joon-ho har lavet en sort-hvid version af sin Cannes- og oscarvinder, ’Parasite’. Og det er stadig en både barsk og underholdende film om mennesker, moral og klassekamp i Sydkorea