Person

Cecilie Lind

Anmeldelse
28. august 2021

100 års protestkunst af kvinder på SMK er dybt originale bearbejdninger af vrede og mod

Fejringen af 50-året for rødstrømpebevægelsen på Statens Museum for Kunst viser, at politisk kunst kan være alt andet end endimensionel, og at kvindekampen er lige så aktuel i dag som for 100 og 50 år siden
’Kvinder frem’ er et af de to malerier af Ursula Reuter Christiansen, der åbner ballet i udstillingssalene.
Anmeldelse
17. april 2020
Essay
20. december 2019

Året er 2016 og forfatteren Asta Olivia Nordenhof læser sin egen sygejournal

Dansk litteratur skriver om livet med psykisk sygdom og skriver samtidig om alt det, konkurrencestaten ikke kan rumme: det uproduktive, det lidelsesfyldte, den fælles lykke
Den psykiske og sociale udsathed løber hele tiden under overfladen, ikke som et tema, men som et faktum, det lyriske jeg bærer med sig gennem dagene. Kun her og der, nærmest indforstået, kommer institutioner og behandling til syne i Asta Olivia Nordenhof skrifter.
Anmeldelse
20. september 2019

Cecilie Lind skriver om at være mor uden filter med ødelagt mellemkød og stegeos

Cecilie Linds nye langdigt er en både hverdagslig og voldsom oplevelse
I Mit barn bærer jeget stadig drømmen om at blive »mager som en pige« igen, som der står, at kontrollere sin krop, at holde den i strakt dressur. I det hele taget er Mit barn helt utvetydigt baseret på Cecilie Linds eget liv.
Interview
14. juni 2019

Mit rædselsværk: »Når alt kommer til alt, handler det jo lige så meget om Ringkøbing, som det handler om værket«

Digter og forfatter Cecilie Lind oplever en bittersød konfrontation, når hun møder Jens Galschiøts skulptur ’Survival of the Fattest’, der står på havnen i hendes hjemby
Jens Galschiøts skulptur ’Survival of the Fattest’
Kronik
23. april 2019

Forfatter: Mor er mit funklende nye stjernenavn, min magt, min scene og mit fængsel

Forfatter Cecilie Lind er nybagt mor. I denne kronik sætter hun ord på alt, hvad den første tid har betydet for hende. Fra brystmælk til frikadelle, fra ubetinget kærlighed til angst og tvivl
Før jeg fik mit barn, forstod jeg ikke at holde af børn, jeg forstod ikke at et spædbarns hånd, der åbner og lukker sig som en lille blomst, at en treårigs smil, at den, at det, ikke er sentimental, sentimentalt, men afsindigt sønderrivende smuk, smukt.
Anmeldelse
27. januar 2018

Orissa-biblioteket er et formeksperiment på den allerbedste måde

Fire danske forfattere hylder og genskriver Ola Julens moderne klassiker ’Orissa’ på hver deres måde. Ingen lades uberørte
Anmeldelse
3. juni 2017

Hellere slå sig til blods end til tåls

Hvor Cecilie Linds debutroman – egentlig en genrehybrid! – er bedst og allermest intens, fejer den eventuelle episke forbehold til side
Grundidé og hoveddrivkraft i ’Til en engels forsvar’ af Cecilie Lind er et frenetisk raseri, en vrede, et oprør, som overskrider grænserne mellem det kropslige, det sjælelige og det guddommelige. Centralfiguren, en skamskudt engel, skulle egentlig have været hjælper, beskytter eller en slags personlig mentor for en ’pige’, hvis opvækst var ’præget af svigt og mange møder og mange blå mærker’.
Anmeldelse
16. april 2016

Mit sindssygt amazing skelet

Cecilie Lind skriver i glimt som Halfdan Rasmussens stak- åndede skelet i bulimisk sygdoms-skildring insisterende blottet for udvikling
Der er ingen katarsis indbygget i Cecilie Linds nye bog, ’Scarykost’, som er en sygdomsskildring om Bulimi.
Anmeldelse
26. september 2015

Sød tøs, gustent ghost

’Strunk’ er et langdigt i et farligt omskifteligt humør med en imponerende spændvidde. Trutmunden og knytnæven er her en del af det samme tøsebarn

Sider