Person

Céline Sciamma

Artikler
Anmeldelse
12. maj 2022

Porno, kærlighed og misogyni er temaerne i ’Lev, elsk, Paris’ af fransk mesterinstruktør

Den fremragende franske film ’Lev, elsk, Paris’ fortæller med fabelagtig indfølelse om tre kvinder og en mands kærligheds- og sexforviklinger i en verden, hvor internettet er motorvejen til hurtig tilfredsstillelse – men også indebærer fare for at ende punkteret i nødsporet
Hovedpersonerne i franske Jacques Audiards nye film, ’Lev, elsk, Paris’, er alle tre interessante karakterer, fuldt udfoldede med rige psykologiske teksturer og hvert deres private galleri af smerte og traumer.
Anmeldelse
20. januar 2022

Efter ’Portræt af en kvinde i flammer’ filmfascinerer Céline Sciamma nu med ’Petite Maman’

Efter Céline Sciammas fremragende ’Portræt af en kvinde i flammer’ fortæller hendes opvækstmesterværk ’Petite Maman’ nu perlende perfekt og hverdagsmagisk om en otteårig pige, som på rørende vis får lov at opleve sin mors barndom
Sciamma er en mester i at lade os komme helt tæt på karakterer – her Nelly, spillet af Joséphine Sanz – så man nærmest kan høre deres tanker, og hun giver os tid til at tænke og sanse sammen med dem
Anmeldelse
20. maj 2021

Kærlighedsdramaet ’Ammonite’ har sin egen afdæmpede og gribende (natur)kraft

Der er både en menneskelig og en kønspolitisk dagsorden i Francis Lees nye film, ’Ammonite’, der gribende og kraftfuldt fortæller om kvindeliv i 1840’ernes England
To kvinder mødes, og sød musik opstår i Francis Lees ’Ammonite’, der foregår i 1840’ernes victorianske England, hvor kærlighed mellem mennesker af samme køn ikke ligefrem var velanset.
Interview
25. februar 2020

Céline Sciamma: »I Frankrig synes de ikke, filmen er noget særligt«

Hendes nye film ’Portræt af en kvinde i flammer’ er årets mest erotiske film: En meditation over lidenskab, kunst og feminisme. Men filmskaberen siger, at hendes hjemland ikke forstår den
Hendes nye film ’Portræt af en kvinde i flammer’ er årets mest erotiske film: En meditation over lidenskab, kunst og feminisme. Men filmskaberen siger, at hendes hjemland ikke forstår den
Anmeldelse
7. februar 2020

’Portræt af en kvinde i flammer’ viser bedre end nogen anden film kærligheden i at kigge på nogen

Som en af europæisk films mest visionære filminstruktører rykker Céline Sciamma os suverænt og legende hen mod andre perspektiver. Og i sit mesterlige periodedrama om en maler og den, hun skal male, bruger Sciamma dette ryk til at udfolde sig helt suverænt om kærlighed
’Portræt af en kvinde i flammer’ er en kæmpe kærlighedsfilm, der på alle måder handler om blikke, der borer sig ind i hinanden og ophæver hierarkier.
Essay
3. december 2019

Derfor er ’Tomboy’ en af dette århundredes bedste film

I det 21. århundrede har vesten skændtes om kønsidentiteter som aldrig før. I 2011 kom så franske Céline Sciammas gribende film om kønsængstelig barndom, ’Tomboy’, og viste os stilfærdigt, hvor bøvlet kønsbesættelse er og ikke burde være. Den forklarer intet, men installerer en stærk erfaring i alle, der ser den. Og den gemmer sig bag låge nummer tre i vores julekalender
’Tomboy’ er ikke blot et af de fineste barndomsperspektiver længe. Den er også på sin egen stilfærdige måde den fineste replik til det 21. århundredes kønsballade.
Baggrund
25. maj 2019

De gamle kendinge styrer i Cannes, men tænk, hvis Guldpalmen for første gang i 26 år går til en kvinde

De ellers så udskældte veteraner og Cannes-darlings har levet op til forventningerne på årets filmfestival. Det gælder Loach, Tarantino og Bellocchio, og det gælder i den grad Almodóvar. Men de yngre filmskabere har også kunnet følge med, ikke mindst en af de fire kvinder i hovedkonkurrencen, Céline Sciamma
Marco Bellocchio fortæller medrivende om mafiosoen Tommaso Buscetta (Pierfrancesco Favino), der i 1980’erne bragte Cosa Nostra i knæ, da han vidnede mod sine gamle ’venner’.
Anmeldelse
21. maj 2019

To Cannes-film instrueret af kvinder giver publikum et unikt indblik i en kvindeverden

Mati Diops ’Atlantique’ og Céline Sciammas ’Portrait of a Lady on Fire’ fortæller smukt og indfølt om kvinder i en mandeverden
Maleren Marianne (th., Noémie Merlant) hentes til en forblæst ø for at male den unge, adelige Héloïse (Adèle Haenel) i Céline Sciammas ’Portrait of a Lady on Fire’. Foto: Lilies Films/Hold-Up Films /Arte France Cinéma
Baggrund
13. maj 2019

65 år efter Agnès Varda stod på ryggen af en mandlig assistent har filmfestivalen i Cannes fået flere kvinder på programmet

I år er der fire film instrueret af kvinder i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, der begynder i morgen. Det er flere end nogensinde før, men stadig ikke et prangende antal, hvilket festivalen også bliver kritiseret for. Har festivalen et problem med kvinder, eller er den, som festivalens kunstneriske leder Thierry Frémaux siger, blot et spejlbillede af en filmbranche, der har et problem med kvinder?
I år er der fire film instrueret af kvinder i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, der begynder i morgen. Det er flere end nogensinde før, men stadig ikke et prangende antal, hvilket festivalen også bliver kritiseret for. Har festivalen et problem med kvinder, eller er den, som festivalens kunstneriske leder Thierry Frémaux siger, blot et spejlbillede af en filmbranche, der har et problem med kvinder?
Anmeldelse
4. december 2014

Krigszonen mellem barn og voksen

Det er svært at bestemme over sin egen krop og skæbne i en parisisk betonghetto, hvor normerne lukker sig i et jerngreb om de piger, der er på vej til at blive kvinder. ’Girlhood’ fortæller smukt og indlevende om Mariemes kamp mod undertrykkelsen
Marieme (Karidja Touré) stråler som en diamant i den parisiske forstadsbeton i ’Girlhood’. En film, som viser, hvor store omkostninger det kan have for en ung kvinde at gøre lige netop dét