Person

Charli XCX

Anmeldelse
2. juni 2020

Charli XCX’s karantænepop sprudler som rusten konfetti

Den britiske popstjerne Charli XCX har fordrevet tiden i isolation under coronakrisen med at producere et nyt album i dialog med sine fans. Resultatet er et glitchet, technoflænset og festliderligt øjebliksbillede
Charli XCX konstaterer, at hun ikke kan feste ’med’ sit publikum i disse tider, så i stedet må hun feste ’på’ dem.
Anmeldelse
20. september 2019

Charli XCX træffer de sikre valg på sit tredje album

Hvor det før var den elektroniske musikscene, der trak i sangerinden Charli XCX, er det nu forbillederne Katy Perry og Taylor Swift, der inspirerer hende. Og hvor lyden af den britiske sangerinde før var en lidt barnlig omgang med elektropoppens skarpe redskaber, er den nu på vej i stabilt tempo mod stadionstørrelse
Charlie XCX er blevet stor, men ikke så voksen, at hun er holdt op med at sige tingene ligeud.
Anmeldelse
16. marts 2019

Avantgardeduo gør plastik til storpolitik

Fra politiskjold og affaldsøer i verdenshavene til billardkugler og brystimplantater. Den amerikanske eksperimentalduo Matmos har produceret et album udelukkende med lyde fra plastik. Et værk, der spænder fra Stomp-agtig kitsch til intime materialeundersøgelser
Matmos har en uovertruffen evne til at gøre velkendte objekter fremmede. På deres første album var det en vaskemaskine – på dette er det plastik.
Anmeldelse
19. oktober 2018

Charli XCX laver overpoppet musik uden den bitre bismag af kulturløshed

Den britiske sangerinde Charli XCX var godt på vej til at blive popidol fra øverste hylde. Men så ændrede hun kurs og dyrker nu 1990’ernes kitschede udtryk i svingningerne mellem ironisk distance og nøgen følsomhed. Resultatet er et mesterligt nedslag i den kollektive hukommelse
I musikvideoen til »1999« genskabes nostalgiske 1990’er-referencer som filmscener fra ’The Matrix’. Det er ikke en en spydig parodi, hånligt eller kynisk, men snarere en slags hyldest fra Charli XCX og den unge australske sanger og YouTube-stjerne Troye Sivan, der er featuring på nummeret.
Anmeldelse
14. februar 2015

Dansen om det varme hook

Popmusikkens mål er gentagelse frem for refleksion. Den vil se dig trykke ’play’ igen og igen, og dens mest afgørende æstetiske våben er hooket, den melodiske krog, der vækker dit begær efter at genhøre en sang. Men hvor mange hooks skal der til for at lave en god popplade? Og hvor stærke skal de være?
Tinashes album ’Aquarius’ har sine skavanker, men udgør i det store og hele en imponerende debut.