Person

Charli XCX

Artikler
Ugen på kulturgangen
3. juni 2022

Eurovision-trofæ solgt til ukrainsk militærstøtte, luften gået af en kæmpestor ballon og Ray Liottas dødsfald

Det har været en uge præget af manglende luft i kulturverdenen: Musikere, der føler sig kvalt af TikTok, Ray Liotta har udåndet, og den gigantiske sølvkugle, som udgør Northsides vartegn, har mistet sin luft og hænger som krøllet aluminiumsfolie
Kalush Orchestra ved en støttekoncert i Berlin, hvor både bandets Eurovision-trofæ og den karakteristiske lyserøde bøllehat blev solgt.
Anmeldelse
8. april 2022

Charli XCX kan få gang i et dansegulv i dag, hvor 00’erne uforståeligt nok er blevet retro

Tidligere var den britiske popstjerne Charli XCX kendt for sine futuristiske, elektroniske eksperimenter. Men på hendes femte album, ’CRASH’, lægger hun ikke skjul på, at hun trives bedre i et mere broget, nostalgisk mix af de seneste 35 års poplyd
Charli XCX tager hatten af for den popscene, hun selv er vokset med, og viser dermed, hvad der rører sig på scenen, nu hvor 00’erne for alvor er ved at blive retro
Anmeldelse
2. juni 2020

Charli XCX’s karantænepop sprudler som rusten konfetti

Den britiske popstjerne Charli XCX har fordrevet tiden i isolation under coronakrisen med at producere et nyt album i dialog med sine fans. Resultatet er et glitchet, technoflænset og festliderligt øjebliksbillede
Charli XCX konstaterer, at hun ikke kan feste ’med’ sit publikum i disse tider, så i stedet må hun feste ’på’ dem.
Anmeldelse
20. september 2019

Charli XCX træffer de sikre valg på sit tredje album

Hvor det før var den elektroniske musikscene, der trak i sangerinden Charli XCX, er det nu forbillederne Katy Perry og Taylor Swift, der inspirerer hende. Og hvor lyden af den britiske sangerinde før var en lidt barnlig omgang med elektropoppens skarpe redskaber, er den nu på vej i stabilt tempo mod stadionstørrelse
Charlie XCX er blevet stor, men ikke så voksen, at hun er holdt op med at sige tingene ligeud.
Anmeldelse
16. marts 2019

Avantgardeduo gør plastik til storpolitik

Fra politiskjold og affaldsøer i verdenshavene til billardkugler og brystimplantater. Den amerikanske eksperimentalduo Matmos har produceret et album udelukkende med lyde fra plastik. Et værk, der spænder fra Stomp-agtig kitsch til intime materialeundersøgelser
Matmos har en uovertruffen evne til at gøre velkendte objekter fremmede. På deres første album var det en vaskemaskine – på dette er det plastik.
Anmeldelse
19. oktober 2018

Charli XCX laver overpoppet musik uden den bitre bismag af kulturløshed

Den britiske sangerinde Charli XCX var godt på vej til at blive popidol fra øverste hylde. Men så ændrede hun kurs og dyrker nu 1990’ernes kitschede udtryk i svingningerne mellem ironisk distance og nøgen følsomhed. Resultatet er et mesterligt nedslag i den kollektive hukommelse
I musikvideoen til »1999« genskabes nostalgiske 1990’er-referencer som filmscener fra ’The Matrix’. Det er ikke en en spydig parodi, hånligt eller kynisk, men snarere en slags hyldest fra Charli XCX og den unge australske sanger og YouTube-stjerne Troye Sivan, der er featuring på nummeret.
Anmeldelse
14. februar 2015

Dansen om det varme hook

Popmusikkens mål er gentagelse frem for refleksion. Den vil se dig trykke ’play’ igen og igen, og dens mest afgørende æstetiske våben er hooket, den melodiske krog, der vækker dit begær efter at genhøre en sang. Men hvor mange hooks skal der til for at lave en god popplade? Og hvor stærke skal de være?
Tinashes album ’Aquarius’ har sine skavanker, men udgør i det store og hele en imponerende debut.
  • Anmeldelse
    20. september 2019

    Charli XCX træffer de sikre valg på sit tredje album

    Hvor det før var den elektroniske musikscene, der trak i sangerinden Charli XCX, er det nu forbillederne Katy Perry og Taylor Swift, der inspirerer hende. Og hvor lyden af den britiske sangerinde før var en lidt barnlig omgang med elektropoppens skarpe redskaber, er den nu på vej i stabilt tempo mod stadionstørrelse
    Charlie XCX er blevet stor, men ikke så voksen, at hun er holdt op med at sige tingene ligeud.
  • Anmeldelse
    16. marts 2019

    Avantgardeduo gør plastik til storpolitik

    Fra politiskjold og affaldsøer i verdenshavene til billardkugler og brystimplantater. Den amerikanske eksperimentalduo Matmos har produceret et album udelukkende med lyde fra plastik. Et værk, der spænder fra Stomp-agtig kitsch til intime materialeundersøgelser
    Matmos har en uovertruffen evne til at gøre velkendte objekter fremmede. På deres første album var det en vaskemaskine – på dette er det plastik.
  • Anmeldelse
    2. juni 2020

    Charli XCX’s karantænepop sprudler som rusten konfetti

    Den britiske popstjerne Charli XCX har fordrevet tiden i isolation under coronakrisen med at producere et nyt album i dialog med sine fans. Resultatet er et glitchet, technoflænset og festliderligt øjebliksbillede
    Charli XCX konstaterer, at hun ikke kan feste ’med’ sit publikum i disse tider, så i stedet må hun feste ’på’ dem.
  • Anmeldelse
    8. april 2022

    Charli XCX kan få gang i et dansegulv i dag, hvor 00’erne uforståeligt nok er blevet retro

    Tidligere var den britiske popstjerne Charli XCX kendt for sine futuristiske, elektroniske eksperimenter. Men på hendes femte album, ’CRASH’, lægger hun ikke skjul på, at hun trives bedre i et mere broget, nostalgisk mix af de seneste 35 års poplyd
    Charli XCX tager hatten af for den popscene, hun selv er vokset med, og viser dermed, hvad der rører sig på scenen, nu hvor 00’erne for alvor er ved at blive retro