Person

Charlotte Fich

Klumme

Ingrid har rod i privaten, men det har de sgu alle sammen i ’Rejseholdet’

Sarah Lund og Saga Norén er 10’ernes utilpassede kvindelige krimihelte. Jeg savner 00’ernes Ingrid Dahl, der også havde sit at slås med, men alligevel formåede at være et nogenlunde helt menneske

Tammi spiser kirsebær med Tjekhov

Den gamle russiske dramatiker lader sig gladelig forføre af Tammi Øst på Aalborg Teater. Samme held har Charlotte Fich på Aarhus Teater desværre ikke

Blod er tykkere end vand

Både Shakespeare og Strindberg byder på store mænd, hvis illusion brister. I to nye opsætninger af ’Macbeth’ og ’Faderen’ står begge mænds barske opvågningsøjeblikke grufuldt stærkt

Hvad blev der af Frank Grevils indre gru?

Frank Grevils grænsesprængende psyke fortoner sig i et for dokumentfikseret teaterstykke. Men Jesper Asholt betager med sin nørdede skrøbelighed

Et bredt Bodil-felt

Mange danske film blev tilgodeset, da de nominerede til årets Bodilpriser i går blev fundet

Liderlig svinedreng til de livsglade

'Svinedrengen' udsættes for moderne dyreetik og global depression i Von Heiducks griseperformance 'Ach du liber'. Der er seks øf for idéen og den kvalmende grimhed hos grisenes menneskekolleger, men langt mellem trøffelreplikkerne

Den bitre syge

Mortens Gieses debutfilm, 'Vanvittig forelsket', fortæller med stærk indlevelse om jalousien som selvdestruktiv sygdom

Præriens glade drenge

Den selvbestaltede teaterkommision er nået i mål med et forfriskende og flot udspil. Med idealerne og galskaben i orden

'Så taler vi ikke mere om penge'

Scenekunsten trænger til en ny teaterlov, der vurderer teatret i sin helhed efter moderne organisationsprincipper. Talen om bevillinger forstummer for en tid, mens scenefolk debatterer fornyelse, muligheder for erfaringsdeling og et Institut for Scenekunst

'Hvid nat' fører ræset om Bodil-nomineringer

Jannik Johansens drama blev som eneste film nomineret i alle fem kategorier

Sider

Mest læste

  1. Den produktive provokatør Ole Bornedal har med 'Kærlighed på film' begået et værk med æstetiske og humoristiske kvaliteter, men uden megen metamagi eller filosofisk tyngde
  2. Vibeke Wredes drømmetydning af William Shakespeare på Folketeatret rummer det hele – inklusive et håndværkertilbud, man ikke kan afslå
  3. Et kultursammenstød bliver til kærlig kollision i Henrik Ruben Genz’ listeligt lune og træfsikre komedie ’Kinamand’
  4. Sarah Lund og Saga Norén er 10’ernes utilpassede kvindelige krimihelte. Jeg savner 00’ernes Ingrid Dahl, der også havde sit at slås med, men alligevel formåede at være et nogenlunde helt menneske
  5. Den selvbestaltede teaterkommision er nået i mål med et forfriskende og flot udspil. Med idealerne og galskaben i orden
  6. Både Shakespeare og Strindberg byder på store mænd, hvis illusion brister. I to nye opsætninger af ’Macbeth’ og ’Faderen’ står begge mænds barske opvågningsøjeblikke grufuldt stærkt
  7. 'Svinedrengen' udsættes for moderne dyreetik og global depression i Von Heiducks griseperformance 'Ach du liber'. Der er seks øf for idéen og den kvalmende grimhed hos grisenes menneskekolleger, men langt mellem trøffelreplikkerne