Person

Christian Gether

Artikler
Kommentar
12. august 2022

Arkens største udfordring handler ikke om kunst

Historien om det utroligt dårlige arbejdsmiljø på kunstmuseet Arken kan i bedste fald fungere som en advarsel til alle med personaleansvar i kreative fag om, at det ikke er nok at vide en masse om kunst – man har også et ansvar for de mennesker, der arbejder for en
Jo mere komplekst, travlt og ambitiøst arbejdslivet bliver, jo mere bliver der brug for en anerkendelse af, at ledelse er en faglighed – og at det at lytte ikke i sig selv gør det ud for en strategi, men bare er en basal kropsfunktion.
Leder
5. februar 2022

Arkens direktørs alder og anciennitet er ikke problemet. Det er hans egenrådighed

For en kulturkonge som Arkens direktør, Christian Gether, er han blevet synonym med sit museum, men Arken har brug for at blive professionaliseret. Der blæser nye vinde for kulturledere, som direktøren i stormvejr og ikke mindst hans bestyrelse burde lytte til
Problemet på Arken er ikke, at dets leder har været der i lang tid, men at han har koncentreret al magten hos sig selv og har mistet medarbejdernes tillid.
Portræt
4. februar 2022

Christian Gether har gjort sig selv til synonym for Arken. Det er blevet et problem for dem begge

De ubehagelige sager er væltet ind over kunstmuseet på Vestegnen, hvor Christian Gether de seneste 25 år har været enehersker. Nu har han meldt ud, at han stopper som direktør. Læs eller genlæs vores portræt af Christian Gether og Arken
Medarbejdermistrivsel og mistillid, dårlige økonomiske dispositioner og beskyldninger om inhabilitet i kunstkøb. Sagerne vælter ned over Arken og Christian Gether
Interview
25. september 2012

Arken: Vi etnificerer ikke Indien

Der er intet kulturracistisk i, at Arkens udstilling ’India Art Now’, giver sine besøgende et indblik i indisk historie, kultur og udvikling. På den måde undgår man netop en etnificering af Indien, siger Arkens direktør
Læserbrev
6. marts 2009

Prisuddeling af bibelske dimensioner

Arkens kunstpris er på 100.000 kroner. De penge kan mangemillionæren Olafur Eliasson nu sætte i banken ved siden af de 500.000 kroner, han modtog, da han i 2006 fik Kronprinsparrets Kulturpris. De tilsammen 600.000 kroner kan så lægges til de 55.000 euro, Olafur Eliasson modtog i Wien i juni 2006 i forbindelse med uddelingen af den østrigske Frederick Kisler Prize. Med disse monetære forhold in mente antager uddelingen af Arkens kunstpris til Olafur Eliasson næsten bibelske dimensioner
Olafur Eliasson får Arkens kunstpris, blandt andet fordi hans værker arbejder med sanserne og involverer os aktivt i værket. Men det passer ikke.
20. januar 2009

Arken afviser kritik fra Århus

Vi køber stort set aldrig værker, der er mere end et par måneder gamle, siger Michael Gether fra Arken som svar på kritikken af museet engagement i den nyeste kunst
'At stirre ind i glemslen' er en del af Arkens kommende udstilling med den kinesiske kunstner Qiu Anxiong. Værket er en stor kinesisk togvogn tilsat dokumentariske videoklip og poetiske skyggebilleder.
25. juni 2008

Ingen driftsstøtte - ingen kunst

Hverken det offentlige eller de private sponsorer og fonde ønsker at donere penge til museernes daglige drift. Uden disse midler nytter fondenes velvillighed ikke meget, siger museums-direktørerne
21. juni 2008

Er private penge slangen i kunstens have?

Uden offentlighed omkring de private penge til kulturlivet bliver den demokratiske indflydelse på kunsten stadigt ringere. Men er det et problem - eller snarere en problemstilling og en mulighed?
28. januar 2008

'At skide er ikke at male'

Den russisk-tyske kunstner Andreas Golder er et af de helt store talenter fra den Berlinske kunstscene, der præsenteres i det ny Arken med 31 værker
Andreas Golders værk 'Værre bliver det ikke' antyder både kunstnerens frie tilgang til maleriet og den distance til kunsten og det at være kunstner, som han mener er meget vigtig.
16. august 2005

Smal kunst til brede rammer

Kunstmuseet Arken har fået 40 millioner til at udvide for. Kunsthistoriker håber, at museet samtidig vil skærpe sin kunstneriske profil

Sider

  • 28. januar 2008

    'At skide er ikke at male'

    Den russisk-tyske kunstner Andreas Golder er et af de helt store talenter fra den Berlinske kunstscene, der præsenteres i det ny Arken med 31 værker
    Andreas Golders værk 'Værre bliver det ikke' antyder både kunstnerens frie tilgang til maleriet og den distance til kunsten og det at være kunstner, som han mener er meget vigtig.