Person

Christian Lemmerz

I Horsens handler skulpturdebatten om, hvorvidt folk skal mødes af død og elendighed i gågaden

Mens statuer af slaveejere og koloniherrer diskuteres verden over, har en helt anden type skulptur sat gang i en heftig debat i Horsens. Information er taget til byen for at forstå debatten og se den omdiskuterede skulptur

Lysmesse

Christian Lemmerz har omdannet Cisternerne til en smuk krypt, der blander kyndelmisse og dødskult uden at ville være religiøs

’Alle ender som motiver på en T-shirt’

Vi lever i et overvågningssamfund, men vi har ikke noget at skjule; alt er fedt og i farver, og de onde er venlige nok. ’Orwell-land i en Disney-version,’ betegner udstillingsaktuelle Christian Lemmerz den samtid, kunsten skal kommentere

Massemord i marmor

Dødens blodige grusomheder forvandles til smukke, hvide marmorskulpturer i billedhuggeren Christian Lemmerz' særudstilling på ARoS i Aarhus. Det handler om at give værdigheden tilbage til de døde, siger han. Men er det etisk at gøre grusomheden æstetisk?

Christian Lemmerz og hans usømmelige omgang med verden

»Dit værk er et katalog over skandaler, men ikke skandaler, du selv har skabt eller forårsaget. De var der før dig, vores kultur hviler på dem, du fandt dem, så dem og gav dem med dine hænder foruroligende form. Du er en detektiv i grusomheden,« sagde forfatteren Carsten Jensen, da han forleden talte ved åbningen af Christian Lemmerz' udstilling 'Genfærd' på ARoS

Flækket pik på franskbrød

Hærværk. Vi bringer i såvel uddrag som hulter til bulter vort eget vaskeægte 80'er-udskrabs meningsløse minder i forbindelse med udstillingen 'De Vilde 80'ere' på Arken i Ishøj

Vræl! Hulk!

Det er ikke musikken, der er noget galt med i operaen 'Dancer in the dark', men derimod at Kasper Holten og Poul Ruders hænger fast i at det vigtigste i opera er følelserne og bliver så effektsøgende i jagten herpå

Dansk kunstkritik er blevet tam og tandløs

Dansk kunstkritik har udviklet sig til en konsensusklub uden kant. Sådan lyder meldingen fra flere kunstnere, kuratorer og museumsledere, der efterlyser større ambitioner og mere mod blandt danske kunstanmeldere til at tage deres rolle som kritiske formidlere på sig

En mester fra Tyskland

To meget forskellige udstillinger af Christian Lemmerz

Den onde tysker i dansk kunst

Dine relieffer er en art fremtidsarkæologi, de rester af os, en ukendt race en gang vil finde, når de graver sig gennem den forbrændte skorpe på en ødelagt jord, sagde forfatteren Carsten Jensen ved åbningen af billedkunstneren Christian Lemmerz' udstilling LARGO på Statens Museum for Kunst

Sider

Mest læste

  1. Dødens blodige grusomheder forvandles til smukke, hvide marmorskulpturer i billedhuggeren Christian Lemmerz' særudstilling på ARoS i Aarhus. Det handler om at give værdigheden tilbage til de døde, siger han. Men er det etisk at gøre grusomheden æstetisk?
  2. Mens statuer af slaveejere og koloniherrer diskuteres verden over, har en helt anden type skulptur sat gang i en heftig debat i Horsens. Information er taget til byen for at forstå debatten og se den omdiskuterede skulptur
  3. Som en dansk Henry Miller uden sex, men med erotik i omgangen med oplevelserne, skriver den tidligere forlægger Hans Jørgen Brøndum forunderlige erindringsstykker. Giv ham noget kunstfond!
  4. Nogle bruger deres liv på at opretholde den succesfulde facade og pynte på virkeligheden. Det har aldrig været Michael Kviums claim to fame. Han har koncentreret sig om at afdække og vise os, hvem vi er inde under overfladen...
  5. Hærværk. Vi bringer i såvel uddrag som hulter til bulter vort eget vaskeægte 80'er-udskrabs meningsløse minder i forbindelse med udstillingen 'De Vilde 80'ere' på Arken i Ishøj
  6. UDSTILLING *Foto af Herbert Strauss, den tysk-jødiske fotograf, der kom hertil i 1938 på flugt fra Hitlers Tyskland. Efter krigen fotograferede han igennem en tyveårig periode stemninger og kunstnerpersonligheder i de københavnske værtshuse i minefeltet...
  7. Kunst *Dopo la storia - efter historien. En udstilling med skulpturer af Christian Lemmerz, der har gentoptaget det klassiske arbejde med marmoret og mejslen. Galleri Faurschou. St...
  8. Kunstneren Michael Kvium arbejder alene, uden assistender. Også selv om det betyder, at han ikke kan følge med efterspørgslen