Person

Christian Lemmerz

Anmeldelse
11. januar 2021

Bog om de danske filmværksteder er fuld af interessante historier om ambitiøse drømmere

Jubilæumsbog om filmværkstederne i Danmark opruller historien om, hvordan det blev lettere at lave frie film for vordende instruktører som for eksempel Thomas Vinterberg, hvis karriere begyndte ved en pølsevogn. Kristen Bjørnkjær, der selv var en del af Filmværkstedet i København, har læst bogen
Fra filmen ’Danmark’, 2017, instrueret af Kasper Rune Larsen. En af de film, der bliver omtalt i ny bog om filmværkstederne i Danmark.
Feature
8. juli 2020

I Horsens handler skulpturdebatten om, hvorvidt folk skal mødes af død og elendighed i gågaden

Mens statuer af slaveejere og koloniherrer diskuteres verden over, har en helt anden type skulptur sat gang i en heftig debat i Horsens. Information er taget til byen for at forstå debatten og se den omdiskuterede skulptur
Bent Riis, som er fotograf og bor i Horsens, har deltaget aktivt i debatten om skulpturerne i byens gågade. Han mener ikke, det er konstruktivt, at alle fire skulpturer ifølge ham afspejler den mørke side af menneskelivet. »Man kan ikke bruge den følelse til noget som helst andet end at blive deprimeret over den,« siger han.
Anmeldelse
5. marts 2014

Lysmesse

Christian Lemmerz har omdannet Cisternerne til en smuk krypt, der blander kyndelmisse og dødskult uden at ville være religiøs
I de kolde rum i Cisternerne er Christian Lemmerz’ mange flakkende stearinlys både visuelt og fysisk nærende kilder af varme og lys.
Anmeldelse
7. oktober 2013

’Alle ender som motiver på en T-shirt’

Vi lever i et overvågningssamfund, men vi har ikke noget at skjule; alt er fedt og i farver, og de onde er venlige nok. ’Orwell-land i en Disney-version,’ betegner udstillingsaktuelle Christian Lemmerz den samtid, kunsten skal kommentere
’Vi er nogle ignoranter, når det gælder social ansvarlighed. Vi synes, det er lidt forfærdeligt med Syrien, men har vi gjort noget aktivt?’ spørger kunstneren Christian Lemmerz.
Interview
27. januar 2011

Massemord i marmor

Dødens blodige grusomheder forvandles til smukke, hvide marmorskulpturer i billedhuggeren Christian Lemmerz' særudstilling på ARoS i Aarhus. Det handler om at give værdigheden tilbage til de døde, siger han. Men er det etisk at gøre grusomheden æstetisk?
Det flyder med pensler, tuber og gamle skitser. Tapetet på væggene hænger i laser, og der er malingpletter overalt på gulvet. Toilet er der ikke noget af, køkkenet består af en vask og et køleskab, og soveværelset er en madras. Men det går nok, for den spartanske bohemehybel er kun til at overnatte i, når Christian Lemmerz er i København.
16. oktober 2010

Christian Lemmerz og hans usømmelige omgang med verden

»Dit værk er et katalog over skandaler, men ikke skandaler, du selv har skabt eller forårsaget. De var der før dig, vores kultur hviler på dem, du fandt dem, så dem og gav dem med dine hænder foruroligende form. Du er en detektiv i grusomheden,« sagde forfatteren Carsten Jensen, da han forleden talte ved åbningen af Christian Lemmerz' udstilling 'Genfærd' på ARoS
Forargelsen. Vil Christian Lemmerz bare forarge, eller er det pinagtige i hans kunst, at han som et nødråb udstiller det, vi så effektivt søger at fortrænge, spørger Carsten Jensen.
Baggrund
23. september 2010

Flækket pik på franskbrød

Hærværk. Vi bringer i såvel uddrag som hulter til bulter vort eget vaskeægte 80'er-udskrabs meningsløse minder i forbindelse med udstillingen 'De Vilde 80'ere' på Arken i Ishøj
Hærværk. Vi bringer i såvel uddrag som hulter til bulter vort eget vaskeægte 80'er-udskrabs meningsløse minder i forbindelse med udstillingen 'De Vilde 80'ere' på Arken i Ishøj
Anmeldelse
7. september 2010

Vræl! Hulk!

Det er ikke musikken, der er noget galt med i operaen 'Dancer in the dark', men derimod at Kasper Holten og Poul Ruders hænger fast i at det vigtigste i opera er følelserne og bliver så effektsøgende i jagten herpå
Så er det tudetid hos Ruders, Engelbrecht og Holten, hvor hele moderen Selmas tragedie overværes af sønnen, der for effektens skyld ikke længere er en skeptisk 13-årig, men en lille dreng, der hiver sin mor op af graven. Her ses han på bageste række.
Baggrund
16. september 2009

Dansk kunstkritik er blevet tam og tandløs

Dansk kunstkritik har udviklet sig til en konsensusklub uden kant. Sådan lyder meldingen fra flere kunstnere, kuratorer og museumsledere, der efterlyser større ambitioner og mere mod blandt danske kunstanmeldere til at tage deres rolle som kritiske formidlere på sig
Når medierne dækker kunstudstillinger går de oftest mere op i ting som royale besøg eller hvilken mad der serveres, end den kunst der udstilles, viser en ny undersøgelse. Her ses Kronprins Frederik og Erik A. Frandsen på kunstmuseet ARoS i Århus til åbningen af udstillingen af Erik A. Frandsens værker.
Anmeldelse
27. maj 2009

En mester fra Tyskland

To meget forskellige udstillinger af Christian Lemmerz
To meget forskellige udstillinger af Christian Lemmerz

Sider

  • 27. maj 2006

    Jeg har stillet mig ud på tilskuerpladserne

    Nogle bruger deres liv på at opretholde den succesfulde facade og pynte på virkeligheden. Det har aldrig været Michael Kviums claim to fame. Han har koncentreret sig om at afdække og vise os, hvem vi er inde under overfladen...
  • Interview
    27. januar 2011

    Massemord i marmor

    Dødens blodige grusomheder forvandles til smukke, hvide marmorskulpturer i billedhuggeren Christian Lemmerz' særudstilling på ARoS i Aarhus. Det handler om at give værdigheden tilbage til de døde, siger han. Men er det etisk at gøre grusomheden æstetisk?
    Det flyder med pensler, tuber og gamle skitser. Tapetet på væggene hænger i laser, og der er malingpletter overalt på gulvet. Toilet er der ikke noget af, køkkenet består af en vask og et køleskab, og soveværelset er en madras. Men det går nok, for den spartanske bohemehybel er kun til at overnatte i, når Christian Lemmerz er i København.
  • 19. juli 2008

    'Jeg må aldrig blive leverandør for ambitioner og efterspørgsel'

    Kunstneren Michael Kvium arbejder alene, uden assistender. Også selv om det betyder, at han ikke kan følge med efterspørgslen
  • Anmeldelse
    11. januar 2021

    Bog om de danske filmværksteder er fuld af interessante historier om ambitiøse drømmere

    Jubilæumsbog om filmværkstederne i Danmark opruller historien om, hvordan det blev lettere at lave frie film for vordende instruktører som for eksempel Thomas Vinterberg, hvis karriere begyndte ved en pølsevogn. Kristen Bjørnkjær, der selv var en del af Filmværkstedet i København, har læst bogen
    Fra filmen ’Danmark’, 2017, instrueret af Kasper Rune Larsen. En af de film, der bliver omtalt i ny bog om filmværkstederne i Danmark.
  • Note
    6. februar 1997

    TEATER

    ALP-TRAUM 'Mareridt' kalder billedkunstneren Christian Lemmerz sin første egentlige teaterforestilling, en montage af alt fra avisoverskrifter til åndelighedsdefinitioner og et afsluttende løft fra James Joyces Finnegans Wake...
  • 26. november 1998

    Kultur i ugen

    Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,TORBEN BILLE,ANNE MIDDELBOE CHRISTENSEN og ALLAN DE WAAL UDSTILLING *Jørgen Boberg viser 21 små malerier og forarbejderne til maleriet af Anker Jørgensen til Christiansborg Slot, der blev afsløret i går...
  • 10. juni 1999

    Kultur i ugen

    UDSTILLING *Peter Goin Traneudstilling med den amerikanske fotokunstners værker fra serierne 'Kerne-landskaber og Humanature'. Det er fotografier fra de affolkede testområder i Nevada, hvor atomprøvesprængningerne fandt sted, men også samspillet mellem menneske og natur, har Goins interesse...
  • Baggrund
    16. september 2009

    Dansk kunstkritik er blevet tam og tandløs

    Dansk kunstkritik har udviklet sig til en konsensusklub uden kant. Sådan lyder meldingen fra flere kunstnere, kuratorer og museumsledere, der efterlyser større ambitioner og mere mod blandt danske kunstanmeldere til at tage deres rolle som kritiske formidlere på sig
    Når medierne dækker kunstudstillinger går de oftest mere op i ting som royale besøg eller hvilken mad der serveres, end den kunst der udstilles, viser en ny undersøgelse. Her ses Kronprins Frederik og Erik A. Frandsen på kunstmuseet ARoS i Århus til åbningen af udstillingen af Erik A. Frandsens værker.