Person

Christian Lemmerz

Lysmesse

Christian Lemmerz har omdannet Cisternerne til en smuk krypt, der blander kyndelmisse og dødskult uden at ville være religiøs

’Alle ender som motiver på en T-shirt’

Vi lever i et overvågningssamfund, men vi har ikke noget at skjule; alt er fedt og i farver, og de onde er venlige nok. ’Orwell-land i en Disney-version,’ betegner udstillingsaktuelle Christian Lemmerz den samtid, kunsten skal kommentere

Massemord i marmor

Dødens blodige grusomheder forvandles til smukke, hvide marmorskulpturer i billedhuggeren Christian Lemmerz' særudstilling på ARoS i Aarhus. Det handler om at give værdigheden tilbage til de døde, siger han. Men er det etisk at gøre grusomheden æstetisk?

Christian Lemmerz og hans usømmelige omgang med verden

»Dit værk er et katalog over skandaler, men ikke skandaler, du selv har skabt eller forårsaget. De var der før dig, vores kultur hviler på dem, du fandt dem, så dem og gav dem med dine hænder foruroligende form. Du er en detektiv i grusomheden,« sagde forfatteren Carsten Jensen, da han forleden talte ved åbningen af Christian Lemmerz' udstilling 'Genfærd' på ARoS

Flækket pik på franskbrød

Hærværk. Vi bringer i såvel uddrag som hulter til bulter vort eget vaskeægte 80'er-udskrabs meningsløse minder i forbindelse med udstillingen 'De Vilde 80'ere' på Arken i Ishøj

Vræl! Hulk!

Det er ikke musikken, der er noget galt med i operaen 'Dancer in the dark', men derimod at Kasper Holten og Poul Ruders hænger fast i at det vigtigste i opera er følelserne og bliver så effektsøgende i jagten herpå

Dansk kunstkritik er blevet tam og tandløs

Dansk kunstkritik har udviklet sig til en konsensusklub uden kant. Sådan lyder meldingen fra flere kunstnere, kuratorer og museumsledere, der efterlyser større ambitioner og mere mod blandt danske kunstanmeldere til at tage deres rolle som kritiske formidlere på sig

En mester fra Tyskland

To meget forskellige udstillinger af Christian Lemmerz

Den onde tysker i dansk kunst

Dine relieffer er en art fremtidsarkæologi, de rester af os, en ukendt race en gang vil finde, når de graver sig gennem den forbrændte skorpe på en ødelagt jord, sagde forfatteren Carsten Jensen ved åbningen af billedkunstneren Christian Lemmerz' udstilling LARGO på Statens Museum for Kunst

Kunsten giver dig værdigheden tilbage

'Vi lever i tusmørket, i afstandene mellem hinanden, i nætterne mellem dagene og i mylderet mellem tankerne,' siger Christian Lemmerz, der er aktuel med udstillingen LARGO på Statens Museum for Kunst

Sider

Mest læste

  1. Dødens blodige grusomheder forvandles til smukke, hvide marmorskulpturer i billedhuggeren Christian Lemmerz' særudstilling på ARoS i Aarhus. Det handler om at give værdigheden tilbage til de døde, siger han. Men er det etisk at gøre grusomheden æstetisk?
  2. Maleren Michael Kviums groteske dissektion af de menneskelige grundvilkår bliver nu selv dissekeret i flot monografi
  3. ALP-TRAUM 'Mareridt' kalder billedkunstneren Christian Lemmerz sin første egentlige teaterforestilling, en montage af alt fra avisoverskrifter til åndelighedsdefinitioner og et afsluttende løft fra James Joyces Finnegans Wake...
  4. Dansk kunstkritik har udviklet sig til en konsensusklub uden kant. Sådan lyder meldingen fra flere kunstnere, kuratorer og museumsledere, der efterlyser større ambitioner og mere mod blandt danske kunstanmeldere til at tage deres rolle som kritiske formidlere på sig
  5. Er video en selvstændig kunstart eller blot et medie for al slags kunst?
  6. Nyt møder gammelt, kunst møder kitsch, og kuratering bliver en kunstart i sig selv på Nordjyllands Kunstmuseum. Med udstillingen 'Match Race' lukker museet op for et sandt Wunderkammer, der både rummer talrige aha-oplevelser og tør stille store spørgsmål
  7. Hvem er ude i kulden - her er en liste med navne på kunstnere kuratorerne ikke kan lide KUNST & KLIKER For en 14 dage siden omtalte jeg i en artikel, at den danske samtidskunst er præget af en uheldig alliance mellem en række kuratorer og en vis kreds af unge kunstnere...
  8. Kærlighed Man kunne tro, at handlingen ville virke forældet, men Kaj Munks ord er stærke, enkle, omhyggelige og utvetydige og bærer deres egen fremdrift i sig. Trods en temmelig lige-ud-af-landevejen iscenesættelse - eller måske derfor - er forestillingen blevet en ujævn agetur; men vidunderligt rynket sceneerfaring fra Odense Teaters imponerende samling af ældre, mandlige skuespillere og Munks ord får kærligheden til at lyse igennem det hele...