Person

Christian Lollike

Scenekunsten er med sin eftertænksomhed og fordybelse også aktuel

Statens Kunstfond giver plads til, at kunstnere på de mindre scener kan reagere på tidens tendenser, og gør derved scenekunsten relevant for nutiden, skriver Udvalgsformand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst Lars Seeberg i dette debatindlæg
Anmeldelse

Aldrig har jeg oplevet en mere modbydelig teaterforestilling end Christian Lollikes

Christian Lollike lader tilskuerens sanser eksplodere i den gruopvækkende gode og uafrystelige forestilling ’En fortælling om blindhed’ på Aarhus Teater

Stor kunst vil gå tabt, hvis man skærer i støtten til Husets Teater og Sort/Hvid

Sort/Hvid og Husets Teater skaber på næsten mirakuløs vis stykker af høj kunstnerisk kvalitet ud af meget få midler. Det ville være et tab for dansk teater både nu og i fremtiden, hvis Københavns Kommune skærer i støtten til dem, skriver 15 teaterforskere i fælles opråb til Kultur- og Fritidsudvalget

Der er rigtig god julestemning mellem Pernille Rosendahl og Kristian Jensen og blandt de nominerede til Turner-prisen

And the award goes to ... Alle de nominerede til Turner-prisen, der har overtalt komiteen til at lade dem dele sejren. Imens har Venstres Kristian Jensen fundet sammen med Swan Lee-sangerinde Pernille Rosendahl, og et nyt kunsttyveri har ramt Tyskland

Anmeldelse af Don Juan på Sort/Hvid: Okay, lad os dyrke sex på dametoilettet

Don Juan er død for længst, men hans ånd lever driftigt videre på teatret Sort/Hvid, der i disse dage slår dørene op for en sjældent set kombination af nyfortolket opera, performance og eminent forførelse af publikum. Det er trods skønhedsfejl lidt af en begivenhed

Kender du den om Lucky Luke, der møder Nelson Mandela på Moulin Rouge og siger: ’Skal vi ikke snart få lavet de dreads?’

Hvor eklektisk kan man være, når man fortæller en historie? Kan man låne fra både Afrikas og Europas historie, USA’s kolonisering og krydre det med folkemord, guldfeber og rigelige mængder westerns, ’whitefacing’ og minder fra apartheidstyret i Sydafrika? Det kan og gør Fix&Foxy i deres nye emigrationsforestilling, ’Dark Noon’ – men vitterligt ikke med stort held

Grådlabil anmelder: »Det kan aldrig være en garant for æstetisk kvalitet, at noget får os til at græde«

Vi ved, at en film er god, når en anmelder skriver, at den fik hende til at knibe en tåre. Men hvis kunstnere spekulerer i at producere tårepersere ud fra helt nøgterne parametre og med henblik på at sælge billetter, hvordan kan kritikeren så vide, om hendes gråd er uforfalsket eller fremkaldt af simpel manipulation? Og er det overhovedet professionelt at græde over kunst? I vores serie om grådkultur er vi nået til: kulturkritikken

»Da du sagde, du ville lave en feministisk historie om kvindefrigørelse ud af ’Aladdin’, tænkte jeg, at det nemt kunne gå galt«

Da Christian Lollike skulle opsætte Oehlenschlägers orientalistiske lystspil ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater, sørgede han for at tilknytte en af de skarpeste kritikere af hans foregående forestilling ’Black Madonna’, Nazila Kivi, til at udfordre hans opfattelse af, hvad det var for en historie, han skulle fortælle. På den anden side af en hård modtagelse og en proces fuld af tvivl fortæller de om de diskussioner, de har haft undervejs

Provokatøren Christian Lollike har vadet i succes. Nu møder han modstand

Han laver teater om terrorister, flygtninge, selvmordere og voldtægtsforbrydere. Ifølge hans kritikere er han unødigt provokerende, men anmelderne elsker ham. Det plejer de i hvert fald at gøre, men hans aktuelle ’Aladdin’-opsætning mødte en sjældent enig mur af sure kritikere. Hvem er han egentlig, denne Christian Lollike, og har han sejret sig selv ihjel?

Det er Christian Lollike og ikke hans opsætning af Oehlenschlægers ’Aladdin’, som Information anmelder

En optælling viser, at anmelderne nævner teaterinstruktør Christian Lollikes navn næsten lige så ofte som navnet på hans nye stykke i deres anmeldelser. Det er fordi, de anmelder ham

Sider

Mest læste

  1. Christian Lollike lader tilskuerens sanser eksplodere i den gruopvækkende gode og uafrystelige forestilling ’En fortælling om blindhed’ på Aarhus Teater
  2. De grænsesøgende teaterfolk Madame Nielsen og Christian Lollike lader hovedpersonen i deres nye stykke skifte race, hvilket ikke overraskende har udløst kritik. Men vi er nødt til at kunne prøve at være noget andet end det, andre opfatter os som, mener de. Derfor kan ’blackfacing’ og raceskift ikke være forbudte emner at tage op
  3. Da Christian Lollike skulle opsætte Oehlenschlägers orientalistiske lystspil ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater, sørgede han for at tilknytte en af de skarpeste kritikere af hans foregående forestilling ’Black Madonna’, Nazila Kivi, til at udfordre hans opfattelse af, hvad det var for en historie, han skulle fortælle. På den anden side af en hård modtagelse og en proces fuld af tvivl fortæller de om de diskussioner, de har haft undervejs
  4. I momenter lykkes Christian Lollikes dramatisering af Anders Behring ’Breiviks Manifest 2083’, men som helhed er forestillingen for kalejdoskopisk og falder fra hinanden, fordi Lollike mangler mod til at realisere sin oprindelige idé
  5. Statens Kunstfond giver plads til, at kunstnere på de mindre scener kan reagere på tidens tendenser, og gør derved scenekunsten relevant for nutiden, skriver Udvalgsformand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst Lars Seeberg i dette debatindlæg
  6. Man kunne få tanken, at debatteatret Sort/Hvid er blevet et bedre mediebureau end teater. Men det giver heller ikke mening at betragte Lollike og Madame Nielsens uspændende 'White Nigger/Black Madonna' isoleret set. For er alt det, der omgiver forestillingen ikke netop del af den form for interaktionsteater, som både Sort/Hvid og Nielsen ellers bedriver?
  7. Sort/Hvid og Husets Teater skaber på næsten mirakuløs vis stykker af høj kunstnerisk kvalitet ud af meget få midler. Det ville være et tab for dansk teater både nu og i fremtiden, hvis Københavns Kommune skærer i støtten til dem, skriver 15 teaterforskere i fælles opråb til Kultur- og Fritidsudvalget
  8. Han laver teater om terrorister, flygtninge, selvmordere og voldtægtsforbrydere. Ifølge hans kritikere er han unødigt provokerende, men anmelderne elsker ham. Det plejer de i hvert fald at gøre, men hans aktuelle ’Aladdin’-opsætning mødte en sjældent enig mur af sure kritikere. Hvem er han egentlig, denne Christian Lollike, og har han sejret sig selv ihjel?