Person

Christian Lollike

Anmeldelse
10. juni 2021

En ekstremt personlig monolog om alkoholismens uskønne følger

’Det der drikker’ er en stærk og sårbar monolog af og med Olaf Højgaard på Teater Momentum, hvor publikum i korte erindringsglimt får indblik i et liv præget af alkohol i rå mængder
’Det der drikker’ er en stærk og sårbar monolog af og med Olaf Højgaard på Teater Momentum, hvor publikum i korte erindringsglimt får indblik i et liv præget af alkohol i rå mængder
Kommentar
8. oktober 2020

Scenekunsten er med sin eftertænksomhed og fordybelse også aktuel

Statens Kunstfond giver plads til, at kunstnere på de mindre scener kan reagere på tidens tendenser, og gør derved scenekunsten relevant for nutiden, skriver Udvalgsformand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst Lars Seeberg i dette debatindlæg
Anmeldelse
4. september 2020

Aldrig har jeg oplevet en mere modbydelig teaterforestilling end Christian Lollikes

Christian Lollike lader tilskuerens sanser eksplodere i den gruopvækkende gode og uafrystelige forestilling ’En fortælling om blindhed’ på Aarhus Teater
Med hvide briller for øjnene, høretelefoner for ørerne og bind for munden ligger tilskueren på en feltseng, mens skuespilleren Simon Mathew styrer sanseangrebene i Christian Lollikes voldsomme epidemiforestilling på Aarhus Teater.
Kommentar
31. august 2020

Stor kunst vil gå tabt, hvis man skærer i støtten til Husets Teater og Sort/Hvid

Sort/Hvid og Husets Teater skaber på næsten mirakuløs vis stykker af høj kunstnerisk kvalitet ud af meget få midler. Det ville være et tab for dansk teater både nu og i fremtiden, hvis Københavns Kommune skærer i støtten til dem, skriver 15 teaterforskere i fælles opråb til Kultur- og Fritidsudvalget
’Sort/Hvid og Husets Teater har de seneste år markeret sig som kunstneriske fyrtårne i det danske kulturlandskab. Som teatre, der på hver deres måde formår at kombinere brændende aktuelle problemstillinger’, skriver 14 teaterforskere i dette debatindlæg. Billedet er fra Sort/Hvids nye forestilling, ’En fortælling om blindhed’, der er produceret i samarbejde med og lige nu spiller på Aarhus Teater.
Satire
6. december 2019

Der er rigtig god julestemning mellem Pernille Rosendahl og Kristian Jensen og blandt de nominerede til Turner-prisen

And the award goes to ... Alle de nominerede til Turner-prisen, der har overtalt komiteen til at lade dem dele sejren. Imens har Venstres Kristian Jensen fundet sammen med Swan Lee-sangerinde Pernille Rosendahl, og et nyt kunsttyveri har ramt Tyskland
Efter det er kommet frem at Pernille Rosendahl og Kristian Jensen dater, har Tim Christensen endnu ikke været ude og kommentere på kærligheden via dette søde hit: »Love is a matter of difference.«
Anmeldelse
9. august 2019

Anmeldelse af Don Juan på Sort/Hvid: Okay, lad os dyrke sex på dametoilettet

Don Juan er død for længst, men hans ånd lever driftigt videre på teatret Sort/Hvid, der i disse dage slår dørene op for en sjældent set kombination af nyfortolket opera, performance og eminent forførelse af publikum. Det er trods skønhedsfejl lidt af en begivenhed
Alle mændene er konsekvent iklædt dametøj og bordelkostumer som kvinderne, og driften, den udadvendte erotiske kraft, er den samme.
Anmeldelse
22. maj 2019

Kender du den om Lucky Luke, der møder Nelson Mandela på Moulin Rouge og siger: ’Skal vi ikke snart få lavet de dreads?’

Hvor eklektisk kan man være, når man fortæller en historie? Kan man låne fra både Afrikas og Europas historie, USA’s kolonisering og krydre det med folkemord, guldfeber og rigelige mængder westerns, ’whitefacing’ og minder fra apartheidstyret i Sydafrika? Det kan og gør Fix&Foxy i deres nye emigrationsforestilling, ’Dark Noon’ – men vitterligt ikke med stort held
Der er simpelthen for mange bolde i luften, for mange kulører og for mange krydderier fra hele verden i ’Dark Noon’.
Baggrund
10. maj 2019

Grådlabil anmelder: »Det kan aldrig være en garant for æstetisk kvalitet, at noget får os til at græde«

Vi ved, at en film er god, når en anmelder skriver, at den fik hende til at knibe en tåre. Men hvis kunstnere spekulerer i at producere tårepersere ud fra helt nøgterne parametre og med henblik på at sælge billetter, hvordan kan kritikeren så vide, om hendes gråd er uforfalsket eller fremkaldt af simpel manipulation? Og er det overhovedet professionelt at græde over kunst? I vores serie om grådkultur er vi nået til: kulturkritikken
Vi ved, at en film er god, når en anmelder skriver, at den fik hende til at knibe en tåre. Men hvis kunstnere spekulerer i at producere tårepersere ud fra helt nøgterne parametre og med henblik på at sælge billetter, hvordan kan kritikeren så vide, om hendes gråd er uforfalsket eller fremkaldt af simpel manipulation? Og er det overhovedet professionelt at græde over kunst? I vores serie om grådkultur er vi nået til: kulturkritikken
Interview
7. december 2018

»Da du sagde, du ville lave en feministisk historie om kvindefrigørelse ud af ’Aladdin’, tænkte jeg, at det nemt kunne gå galt«

Da Christian Lollike skulle opsætte Oehlenschlägers orientalistiske lystspil ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater, sørgede han for at tilknytte en af de skarpeste kritikere af hans foregående forestilling ’Black Madonna’, Nazila Kivi, til at udfordre hans opfattelse af, hvad det var for en historie, han skulle fortælle. På den anden side af en hård modtagelse og en proces fuld af tvivl fortæller de om de diskussioner, de har haft undervejs
Da Christian Lollike skulle opsætte Oehlenschlägers orientalistiske lystspil ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater, sørgede han for at tilknytte en af de skarpeste kritikere af hans foregående forestilling ’Black Madonna’, Nazila Kivi, til at udfordre hans opfattelse af, hvad det var for en historie, han skulle fortælle. På den anden side af en hård modtagelse og en proces fuld af tvivl fortæller de om de diskussioner, de har haft undervejs
Feature
19. oktober 2018

Provokatøren Christian Lollike har vadet i succes. Nu møder han modstand

Han laver teater om terrorister, flygtninge, selvmordere og voldtægtsforbrydere. Ifølge hans kritikere er han unødigt provokerende, men anmelderne elsker ham. Det plejer de i hvert fald at gøre, men hans aktuelle ’Aladdin’-opsætning mødte en sjældent enig mur af sure kritikere. Hvem er han egentlig, denne Christian Lollike, og har han sejret sig selv ihjel?
Han laver teater om terrorister, flygtninge, selvmordere og voldtægtsforbrydere. Ifølge hans kritikere er han unødigt provokerende, men anmelderne elsker ham. Det plejer de i hvert fald at gøre, men hans aktuelle ’Aladdin’-opsætning mødte en sjældent enig mur af sure kritikere. Hvem er han egentlig, denne Christian Lollike, og har han sejret sig selv ihjel?

Sider

  • Anmeldelse
    4. september 2020

    Aldrig har jeg oplevet en mere modbydelig teaterforestilling end Christian Lollikes

    Christian Lollike lader tilskuerens sanser eksplodere i den gruopvækkende gode og uafrystelige forestilling ’En fortælling om blindhed’ på Aarhus Teater
    Med hvide briller for øjnene, høretelefoner for ørerne og bind for munden ligger tilskueren på en feltseng, mens skuespilleren Simon Mathew styrer sanseangrebene i Christian Lollikes voldsomme epidemiforestilling på Aarhus Teater.
  • Interview
    15. maj 2018

    »Uanset vejen derhen, så ender jeres lorteforestilling med, at sorte begår folkemord på hvide. Er det ikke et problem?«

    Madame Nielsen og Christian Lollike blev mødt af et stormløb af vrede, sårede følelser og anklager om racisme, da Teater Sort/Hvid i weekenden havde inviteret til debatseminar om sin omdiskuterede forestilling ’White Nigger/Black Madonna’
    Michael Wilson, der er gæstende ph.d.-studerende ved Københavns Universitet, kritiserede Teater Sort/ Hvids forestilling ’White Nigger/ Black Madonna’ for racial vold på et arrangement arrangeret af teatret.
  • Kommentar
    29. juni 2011

    Spørg bare Erling

    Café Teatret har skabt sig selv en flot placering i det danske teaterland-skab. Christian Lollike har en stædig arv at løfte efter kollektivledelsen, der takker af efter 40 år
  • Anmeldelse
    17. oktober 2012

    Ned i Breiviks sorte kælder

    I momenter lykkes Christian Lollikes dramatisering af Anders Behring ’Breiviks Manifest 2083’, men som helhed er forestillingen for kalejdoskopisk og falder fra hinanden, fordi Lollike mangler mod til at realisere sin oprindelige idé
    I momenter lykkes Christian Lollikes dramatisering af Anders Behring ’Breiviks Manifest 2083’, men som helhed er forestillingen for kalejdoskopisk og falder fra hinanden, fordi Lollike mangler mod til at realisere sin oprindelige idé
  • Anmeldelse
    17. februar 2017

    Dagens bedste politiske analyse finder man i teatret

    I Christian Lollikes groteske tolkning af danskerselvglæden i ’Erasmus Montanus’ på Aarhus Teater – og i Jacob Morilds raffinerede politikersatire i cabareten ’Så’ det’ på Café Liva
    Verden bliver bogstaveligt talt sort-hvid og todimensionel i Christian Lollikes skarpe satiretolkning af Holbergs ’Erasmus Montanus’ på Aarhus Teater. Selv knapperne findes ikke i virkeligheden, men er malet på kostumerne.
  • Anmeldelse
    9. maj 2018

    ’White Nigger/Black Madonna’ er egentlig bare lidt kedelig

    Man kunne få tanken, at debatteatret Sort/Hvid er blevet et bedre mediebureau end teater. Men det giver heller ikke mening at betragte Lollike og Madame Nielsens uspændende 'White Nigger/Black Madonna' isoleret set. For er alt det, der omgiver forestillingen ikke netop del af den form for interaktionsteater, som både Sort/Hvid og Nielsen ellers bedriver?
    Madame Nielsen døde som Claus Beck-Nielsen og genopstod som kvinden Madame Nielsen, der har hovedrollen i Sort/Hvids nye opsætning. 
  • Feature
    19. oktober 2018

    Provokatøren Christian Lollike har vadet i succes. Nu møder han modstand

    Han laver teater om terrorister, flygtninge, selvmordere og voldtægtsforbrydere. Ifølge hans kritikere er han unødigt provokerende, men anmelderne elsker ham. Det plejer de i hvert fald at gøre, men hans aktuelle ’Aladdin’-opsætning mødte en sjældent enig mur af sure kritikere. Hvem er han egentlig, denne Christian Lollike, og har han sejret sig selv ihjel?
    Han laver teater om terrorister, flygtninge, selvmordere og voldtægtsforbrydere. Ifølge hans kritikere er han unødigt provokerende, men anmelderne elsker ham. Det plejer de i hvert fald at gøre, men hans aktuelle ’Aladdin’-opsætning mødte en sjældent enig mur af sure kritikere. Hvem er han egentlig, denne Christian Lollike, og har han sejret sig selv ihjel?
  • Anmeldelse
    2. september 2013

    Helt nede på Fætter BR-niveau

    ’Jeg kan ikke mærke noget’. Sådan siger personerne hele tiden til hinanden i Christian Lollikes nye røvpulerforestilling af en fiasko. For tilskuerne kan heller ikke mærke noget som helst
    Alle forulempes i Christian Lollikes stykke ’All My Dreams Come True’. Her er det både Obama og dværgen Andreas Nikolai Petersen i samme skikkelse på Aarhus Teater.