Person

Christian Lollike

Ugen på kulturgangen
2. december 2022

Vi siger farvel til Kertemindereyen, og Bob Dylan siger undskyld for at snyde sine fans

Det var også ugen, hvor såkaldt deep fake-porno blev ulovligt Storbritannien, hvor Kina anholdt en BBC-journalist og begrænsede sociale medier under protester, og hvor nogle af parterne i den danske filmbranches verserende rettighedskonflikt nåede en slags enighed
Det var også ugen, hvor såkaldt deep fake-porno blev ulovligt  Storbritannien, hvor Kina anholdt en BBC-journalist og begrænsede sociale medier under protester, og hvor nogle af parterne i den danske filmbranches verserende rettighedskonflikt nåede en slags enighed
Kulturkommentar
11. november 2022

De coronaaflyste forestillinger får premiere i en helt anden virkelighed

Flere teaterforestillinger har ventet flere år på at få premiere på grund af coronaen. Denne udskydelse kan godt ændre tilskuerens blik på forestillingerne. Der er god mulighed for at tjekke dette blik. For der er masser af teaterbilletter til salg
 
Anmeldelse
30. september 2022

Det eneste, Lollike ikke kan slå i modbydelighed, er virkeligheden, men han kommer forbandet tæt på

’Underværket’ er knap 900 siders udvalg fra den højproduktive tekstmaskine kaldet Christian Lollike fra årene 2004-2018. Det er en hård omgang
Med ’Underværket’ får man en fremragende mulighed for at opholde sig i den særlige blanding af nutid og historieskrivning, som et stykke Lollike-dramatik altid er.
Interview
29. juli 2022

Christian Lollike vil have grumheden i Holbergs stykker frem

Som yngre var dramatiker og instruktør Christian Lollike optaget af tung, tysk alvor og forbandt Holberg med lalleglade komedier. Så spurgte Aarhus Teater, om han ville sætte ’Erasmus Montanus’ op, og sådan gik det til, at han blev decideret begejstret for Holberg og den ofte oversete grumhed i hans stykker
Christian Lollike i spejlrum skabt Franciska Zahle og Helle Damgård. Instruktørens opsætning af Erasmus Montanus er en af de mest roste og prisvindende Holberg-opsætninger i de seneste år.
Anmeldelse
11. juni 2022

Teaterspejlinger af fremtiden med mikrober og luftballoner

Cph Stage byder på et overflødighedshorn af skæve teaterforestillinger om nuet og vores blik ind i spejlet. Med Christian Lollikes ’Museum for fremtiden’ som stærkeste bud på et samtidsværk, der spreder uro
Publikum vandrer rundt med Christian Lollikes tekst i høretelefonerne mellem spejle og kunstværker i den betagende og foruroligende tværæstetiske teaterinstallation ’Museum for fremtiden’ på Sort/Hvid.
Anmeldelse
9. marts 2022

Lollike er vist selv blevet blindet af ’Sandmanden’

Psykogyseren ’Sandmanden’ på Aarhus Teater er en visuelt flot forestilling med gipsstøv og dansere i vilde spring. Men Christian Lollikes dramatisering støver til i metakommentarer om manipulation
Gipsstøvet lægger sig flot og dekadent overalt på scenen i ’Sandmanden’ på Aarhus Teater. Men gipsen og halvmørket slører også fortællingen, så forestillingen kommer til at virke underligt distanceret.
Vi glæder os
31. december 2021

Her er de film, album og teaterstykker, du skal glæde dig til i 2022

Der venter mange spændende kulturoplevelser i 2022. Her er anmeldernes favoritter
Foto fra komediefilmen ’Vildmænd’ (venstre) og teaterstykkerne ’Jolly Weltschmerz’ (midten) og ’Fra regnormenes liv’ (højre).

 
Anmeldelse
10. juni 2021

En ekstremt personlig monolog om alkoholismens uskønne følger

’Det der drikker’ er en stærk og sårbar monolog af og med Olaf Højgaard på Teater Momentum, hvor publikum i korte erindringsglimt får indblik i et liv præget af alkohol i rå mængder
’Det der drikker’ er en stærk og sårbar monolog af og med Olaf Højgaard på Teater Momentum, hvor publikum i korte erindringsglimt får indblik i et liv præget af alkohol i rå mængder
Kommentar
8. oktober 2020

Scenekunsten er med sin eftertænksomhed og fordybelse også aktuel

Statens Kunstfond giver plads til, at kunstnere på de mindre scener kan reagere på tidens tendenser, og gør derved scenekunsten relevant for nutiden, skriver Udvalgsformand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst Lars Seeberg i dette debatindlæg
Anmeldelse
4. september 2020

Aldrig har jeg oplevet en mere modbydelig teaterforestilling end Christian Lollikes

Christian Lollike lader tilskuerens sanser eksplodere i den gruopvækkende gode og uafrystelige forestilling ’En fortælling om blindhed’ på Aarhus Teater
Med hvide briller for øjnene, høretelefoner for ørerne og bind for munden ligger tilskueren på en feltseng, mens skuespilleren Simon Mathew styrer sanseangrebene i Christian Lollikes voldsomme epidemiforestilling på Aarhus Teater.

Sider