Person

Christian Tafdrup

Kuede mænd bliver glemt

Både DR3-serien 'Ku' godt, må godt' og Christian Tafdrups biografsucces 'Den frygtelige kvinde' har vakt en debat om »den frygtelige kvinde« til livs. Men hver gang er den hurtigt blevet kvalt af det røde ligestillingskort. Det rejser spørgsmålet: Hvornår skal vi egentlig tage debatten om de frygtelige kvinder?

Bergmans ’Persona’ fortæller om, at den erotiske oplevelse har en kæmpe værdi i livet

Ingmar Bergman graver dybt i menneskets sjæl, siger den danske filminstruktør Christian Tafdrup, der som ung var misundelig på den svenske mester. I morgen ville Bergman være blevet 100 år, og i den anledning fortæller Tafdrup om sin favorit blandt svenskerens film, kammerspillet ’Persona’

Film behøver ikke være politisk ukorrekte for at være modige og udfordrende

Begrebet ’politisk korrekthed’ viste sig fra sin mest elastiske side, da Lone Nikolajsen var til filmfestival i Rumænien, hvor Christian Tafdrups ’En frygtelig kvinde’ og ni andre film blev vist under temaet ’at være eller ikke være politisk korrekt’. Det var ikke i de målrettede provokationer, man fandt det største kunstneriske og menneskelige mod eller den mest udfordrende filmoplevelse

Christian Tafdrups debut viser os, at teater fra 1958 er aktuelt i 2018

Christian Tafdrup debuterer som teaterinstruktør med 'Biedermann og brandstifterne' på Aarhus Teater. En underholdende og tidløs iscenesættelse, der bliver højaktuel med sin brandfarlige, politiske korrekthed, og desuden er pakket særdeles pænt ind i David Gehrts æstetiske scenografi

Hvis kødspisning markerer kønnenes magtforhold, hvad betyder det så, når kødsalget falder?

Kødspisning er social status og forbundet med dominans. Det er en måde at genvinde sin tabte maskulinitet på og dybt indlejret i vores forestillinger om kønnene. Men det er også på retræte

Redaktionen elsker: Det Næste Kapitel er et perfekt format for Preisler

Det er ikke, fordi man med Hassan Preisler ender med at nå den dybe bund af at grave så flittigt efter en sandere sandhed om følelser, men bøvlet med at skovle sig derned er vanvittigt fascinerende

Vi har brug for en positiv og personlig genformulering af det sjove

Vi er med vores humorkanon ikke interesseret i kronologi eller hierarkisering, men i en kærlig, personlig og positiv genformulering af, hvordan dansk humor har formet os, rystet vores ståsted, fået os til at se det latterlige i os selv, i hinanden eller i noget tredje, skriver kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde
Filmåret 2017

Det er svært at være pessimistisk på dansk films vegne

#MeToo, jagten på ny direktør for Det Danske Filminstitut og et elendigt billetsalg. Den danske filmbranche har haft sit at slås med i 2017. Men der er også meget at glæde sig over: Gode børne- og familiefilm, spændende nye filmtalenter og en lang række spændende og vellykkede film, som indholds- og formmæssigt forsøger sig med noget nyt og anderledes
Anmeldelse

’En frygtelig kvinde’ er en forudsigelig tjekliste over, hvordan man ikke skal behandle en kæreste

Christian Tafdrups anden film har så travlt med sit budskab om, at mænd ikke skal finde sig i pis for at holde på deres kærester, at der ikke er tid til at udfolde nogen form for fantasi

Sider

Mest læste

  1. Både DR3-serien 'Ku' godt, må godt' og Christian Tafdrups biografsucces 'Den frygtelige kvinde' har vakt en debat om »den frygtelige kvinde« til livs. Men hver gang er den hurtigt blevet kvalt af det røde ligestillingskort. Det rejser spørgsmålet: Hvornår skal vi egentlig tage debatten om de frygtelige kvinder?
  2. Christian Tafdrups anden film har så travlt med sit budskab om, at mænd ikke skal finde sig i pis for at holde på deres kærester, at der ikke er tid til at udfolde nogen form for fantasi
  3. Ingmar Bergman graver dybt i menneskets sjæl, siger den danske filminstruktør Christian Tafdrup, der som ung var misundelig på den svenske mester. I morgen ville Bergman være blevet 100 år, og i den anledning fortæller Tafdrup om sin favorit blandt svenskerens film, kammerspillet ’Persona’
  4. Christian Tafdrups nye film ’En frygtelig kvinde’ handler om et parforhold med en svag mand og en undertrykkende kvinde. De to stereotype roller er repræsentative for de fleste mænd og kvinder i dag, mener han, og det har han mødt kritik for. Informations skribent så filmen med sin kæreste og talte efterfølgende med instruktøren
  5. Drømmen om at finde tilbage til den tabte ungdom går i opfyldelse i Christian Tafdrups debutfilm, ’Forældre’ – og viser sig at være et mareridt
  6. Det er ikke, fordi man med Hassan Preisler ender med at nå den dybe bund af at grave så flittigt efter en sandere sandhed om følelser, men bøvlet med at skovle sig derned er vanvittigt fascinerende
  7. Kødspisning er social status og forbundet med dominans. Det er en måde at genvinde sin tabte maskulinitet på og dybt indlejret i vores forestillinger om kønnene. Men det er også på retræte
  8. Læserbrev