Person

Christian Tafdrup

Artikler
Filmåret
31. december 2022

Årets bedste danske film skubbede både til kunsten og verden

2022 er et godt modsvar til svenske Ruben Östlunds kritik af danske film som kedelige. Filmåret har nemlig budt på både mere end god mainstream, masser af dygtige debutanter og en håndfuld film – ’Holy Spider’, ’Vanskabte land’, ’Resten af livet’, ’Du som er i himlen’ og ’Speak No Evil’ – der skubber til kunsten og verden
’Bamse’ er et nuanceret portræt af og en velfortjent hyldest til en af danskpoppens helt store skikkelser.
Anmeldelse
17. marts 2022

Christian Tafdrup folder helvedesvisionerne ud i ny parforholdshorror

’Speak No Evil’ er ligesom forgængeren, ’En frygtelig kvinde’, en kritisk udstilling af parforholdsdynamikker fra helvede. Denne gang er der dog tale om en gyser, og Christian Tafdrup er virkelig mand for at folde helvedesvisionerne ud
Noget føles forkert for det danske par, der sammen med deres datter besøger de jævnaldrende hollændere Patrick (Fedja van Huêt) og Karin (Karina Smulders), som de har mødt på en skøn ferie i Toscana. Da Patrick og Karin finder ud af, at gæsterne er utilfredse med værtskabet, bliver de fryggteligt skuffede. De skuffede miner er imidlertid kun begyndelsen på en rutsjebanetur af exceptionelt ubehag. 
Interview
25. september 2020

Christian Tafdrup var midt i en sexscene, da corona lukkede alting ned

Coronaen har været hård ved instruktør og manuskriptforfatter Christian Tafdrup, der i sin nye film ’Benelux’ blandt andet har været nødt til at få en stand-in til at spille hovedrollen og skrive om i sit manuskript. Information talte med ham, da han stod midt i den mest kritiske fase, og filmens overlevelse balancerede på en knivsæg, hvor det mindste nys kunne blive filmens endeligt
Christian Tafdrup har gjort alt for at undgå coronasmitte, så optagelserne til hans nye film ’Benelux’ kunne blive færdige.
Læserbrev
2. oktober 2018

Kuede mænd bliver glemt

Både DR3-serien 'Ku' godt, må godt' og Christian Tafdrups biografsucces 'Den frygtelige kvinde' har vakt en debat om »den frygtelige kvinde« til livs. Men hver gang er den hurtigt blevet kvalt af det røde ligestillingskort. Det rejser spørgsmålet: Hvornår skal vi egentlig tage debatten om de frygtelige kvinder?
Både DR3-serien 'Ku' godt, må godt' og Christian Tafdrups biografsucces 'Den frygtelige kvinde' har vakt en debat om »den frygtelige kvinde« til livs. Men hver gang er den hurtigt blevet kvalt af det røde ligestillingskort. Det rejser spørgsmålet: Hvornår skal vi egentlig tage debatten om de frygtelige kvinder?
Interview
13. juli 2018

Bergmans ’Persona’ fortæller om, at den erotiske oplevelse har en kæmpe værdi i livet

Ingmar Bergman graver dybt i menneskets sjæl, siger den danske filminstruktør Christian Tafdrup, der som ung var misundelig på den svenske mester. I morgen ville Bergman være blevet 100 år, og i den anledning fortæller Tafdrup om sin favorit blandt svenskerens film, kammerspillet ’Persona’
Persona fra 1966 handler om en skuespillerinde (Liv Ullmann), der en dag får et sammenbrud og mister mælet, og den unge sygeplejerske (Bibi Andersson), som får til opgave at passe hende. Det meste af filmen foregår i et sommerhus, hvor de to kvinder taler sammen – blandt andet er der en otte minutter lang scene, hvor sygeplejersken fortæller om en seksuel oplevelse, hun og en veninde havde på en strand med et par unge drenge.
Feature
8. juni 2018

Film behøver ikke være politisk ukorrekte for at være modige og udfordrende

Begrebet ’politisk korrekthed’ viste sig fra sin mest elastiske side, da Lone Nikolajsen var til filmfestival i Rumænien, hvor Christian Tafdrups ’En frygtelig kvinde’ og ni andre film blev vist under temaet ’at være eller ikke være politisk korrekt’. Det var ikke i de målrettede provokationer, man fandt det største kunstneriske og menneskelige mod eller den mest udfordrende filmoplevelse
Særligt rumænske Adina Pintilies ’Touch me not’ imponerede ved Transilvania International Film Festival.
Anmeldelse
25. maj 2018

Christian Tafdrups debut viser os, at teater fra 1958 er aktuelt i 2018

Christian Tafdrup debuterer som teaterinstruktør med 'Biedermann og brandstifterne' på Aarhus Teater. En underholdende og tidløs iscenesættelse, der bliver højaktuel med sin brandfarlige, politiske korrekthed, og desuden er pakket særdeles pænt ind i David Gehrts æstetiske scenografi
'Biedermann og brandstifterne' er Christian Tafdrups debutforestilling.
Feature
26. januar 2018

Hvis kødspisning markerer kønnenes magtforhold, hvad betyder det så, når kødsalget falder?

Kødspisning er social status og forbundet med dominans. Det er en måde at genvinde sin tabte maskulinitet på og dybt indlejret i vores forestillinger om kønnene. Men det er også på retræte
Kødspisning er social status og forbundet med dominans. Det er en måde at genvinde sin tabte maskulinitet på og dybt indlejret i vores forestillinger om kønnene. Men det er også på retræte
Anmeldelse
26. januar 2018

Redaktionen elsker: Det Næste Kapitel er et perfekt format for Hassan Preisler

Det er ikke, fordi man med Hassan Preisler ender med at nå den dybe bund af at grave så flittigt efter en sandere sandhed om følelser, men bøvlet med at skovle sig derned er vanvittigt fascinerende
Preisler har overtaget Iben Marie Zeuthens to timers portrætformat, Det Næste Kapitel, hvori en aktuel gæst interviewes i en time og nogle dages fordøjelse senere interviewes i endnu en opfølgende time.
Baggrund
19. januar 2018

Vi har brug for en positiv og personlig genformulering af det sjove

Vi er med vores humorkanon ikke interesseret i kronologi eller hierarkisering, men i en kærlig, personlig og positiv genformulering af, hvordan dansk humor har formet os, rystet vores ståsted, fået os til at se det latterlige i os selv, i hinanden eller i noget tredje, skriver kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde

Sider