Person

Christina Hagen

Christina Hagen rammer plet med sin kritik af politisk korrekthed på Information

Forfatter Christina Hagen har endnu den idealisme, at hun kræver selverkendelse af magten – i dette tilfælde en lille, men toneangivende avis. Der er brug for hende i en tid, hvor det kun er ganske få ting, vi kan sige højt uden at blive skammet ud, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg

En totalitaristisk konsensuskultur hersker i anmelderkorpset

Flere gange er det sket, at en bog er røget ud til en anmelder, som er så indsovset i en bestemt politisk-aktivistisk klike, at det ikke længere er den enkelte anmelders selvstændige blik, men derimod en form for kollektivt tæskehold, bogen bliver mødt med, skriver forfatter Marianne Stidsen i dette debatindlæg

Gode debatter er altid underlagt læsetvang, også dem om aviser

Hvad end det handler om Peter Handke, Asger Schnack eller Christina Hagen, så er gode litteraturdebatter altid underlagt læsetvang. Hvis man skal være med i en debat, er det vigtigt, at man rent faktisk læser det, debatten drejer sig om. Det gælder også, når man diskuterer aviser, skriver kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde

Kære Christina Hagen, jeg vil gerne have din måde at se verden på repræsenteret i avisen

Forfatter Christina Hagen formulerede sin tale i forbindelse med modtagelsen af Otto Gelsted-prisen som en mail til litteraturredaktør Peter Nielsen. Her svarer han

Christina Hagens tale i forbindelse med, at hun modtager Otto Gelsted-prisen

Forfatter Christina Hagen modtog fredag aften årets Otto Gelsted-pris fra Det Danske Akademi. I den forbindelse holdt hun en tale, som hun formulerede som en mail til Informations litteraturredaktør, Peter Nielsen. Vi bringer talen her

Christina Hagens nye bog er et paradoksalt forsvar for fornærmelsen

Christina Hagens paradoks af en ny bog overbeviser ikke om, at fællesskabet kan frelses med fornærmelser
Anmeldelse

’Med mig selv i mine egne arme’ er højenergisk og tragisk satire over fantasierne om moderskabets lyksaligheder

Den første større monolog, som forfatteren Christina Hagen har skrevet direkte til scenen, udstiller mareridtsagtigt fantasien om sammenhængen mellem moderskab og livets meningsfylde. Det er så sprogligt overlegent og sjovt, at man kan glemme, hvad man griner af

Christina Hagen om Herning: »Jeg er slet ikke færdig med Bilkas cafeteria«

Christina Hagen bor i Herning, fordi byen tvinger hende til at leve et almindeligt liv med samtaler om sommerblomster og dagcremer. Fordi hun føler sig hjemme. Og fordi byen giver økonomisk frihed til at forlade den og Danmark, så ofte hun vil
Essay

Det er stadig kontroversielt, når forfattere tager parti

Hvis tildelingen af Montana-prisen til Lone Aburas understreger den engagerede litteraturs genkomst, så demonstrerede 2017’s markante debat om Christina Hagens ’Jungle’ den udbredte automatafvisning af et litteratursyn, der insisterer på at tage parti. Et genbesøg af både engagementsbegrebet og virakken er derfor på sin plads

Redaktionen elsker: ’Min græske dagbog’ på Radio24syv

Podcasten Min græske dagbog kan høres på Radio24syv, og det eneste dårlige, man kan sige om den er, at hvert dagbogsprogram er virkelig kort – omkring tre minutter

Sider

Mest læste

  1. Forfatter Christina Hagen modtog fredag aften årets Otto Gelsted-pris fra Det Danske Akademi. I den forbindelse holdt hun en tale, som hun formulerede som en mail til Informations litteraturredaktør, Peter Nielsen. Vi bringer talen her
  2. Forfatter Christina Hagen formulerede sin tale i forbindelse med modtagelsen af Otto Gelsted-prisen som en mail til litteraturredaktør Peter Nielsen. Her svarer han
  3. Flere gange er det sket, at en bog er røget ud til en anmelder, som er så indsovset i en bestemt politisk-aktivistisk klike, at det ikke længere er den enkelte anmelders selvstændige blik, men derimod en form for kollektivt tæskehold, bogen bliver mødt med, skriver forfatter Marianne Stidsen i dette debatindlæg
  4. Christina Hagen føler tit, at hun burde skamme sig over sin menneskelige grimhed. Men det vil hun ikke. Det har hun nu skrevet en bog om, og vi har besøgt hende i Bilka i Herning
  5. Forfatter Christina Hagen har endnu den idealisme, at hun kræver selverkendelse af magten – i dette tilfælde en lille, men toneangivende avis. Der er brug for hende i en tid, hvor det kun er ganske få ting, vi kan sige højt uden at blive skammet ud, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
  6. Hvad end det handler om Peter Handke, Asger Schnack eller Christina Hagen, så er gode litteraturdebatter altid underlagt læsetvang. Hvis man skal være med i en debat, er det vigtigt, at man rent faktisk læser det, debatten drejer sig om. Det gælder også, når man diskuterer aviser, skriver kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde
  7. De selvbiografiske skrivestrategier i samtidslitteraturen udfordrer vores forestillinger om forfatternes og litteraturens autoritet. Er forfattere infantile, sexistiske, racistiske, når de i eget navn skriver infantilt, sexistisk, racistisk?
  8. Christina Hagens paradoks af en ny bog overbeviser ikke om, at fællesskabet kan frelses med fornærmelser