Person

Christina Hesselholdt

Frustrerede forfattere efter forlagsfusion: »Det er fuldstændig uforståeligt«

Forlagsmastodonten Gyldendal meddelte mandag, at den nedlægger Rosinante & Co som et selvstændigt datterselskab og fyrer op mod 30 medarbejdere. Ideen er at spare på det uvæsentlige, husleje og administration, for at give råd til det væsentlige, forfatterne og litteraturen. Men spørgsmålet er, om de ting overhovedet kan skilles ad – og om et forlags identitet er mere end et navn

Hesselholdt har skrevet en af de bedste danske bøger lige nu. Men den er moralsk problematisk

Christina Hesselholdt viser igen, at hun er en af Danmarks bedste prosaister. Men der noget principielt ufølsomt ved hendes måde at lege med virkelige menneskers liv på

FOLK

FOLK fra dagens avis

De nominerede til Nordisk Råds litteraturpris tegner et mentalt kort over Norden

Hjemstavnen lever i den nordiske litteratur, men det gør den krasse kritik af vores måde at indrette samfundet på også. Hvem er vi lige nu i Norden? Og hvilke emner er vi optagede af? Det kan de bedste værker fortælle. Her er et forsøg på at trække en linje gennem årets nominerede til Nordisk Råds litteraturpris, der uddeles onsdag aften

Læser du bøger: Katrine Hornstrup Yde

Når litteraturen er rigtig god, kan Informations kommende kulturredaktør, Katrine Hornstrup Yde, godt lide at ’binge-læse’

Bogfolk

Bogfolk fra dagens avis

’Jeg tænker altid på, at man skal være varsom i sin skrift, vise respekt’

Det er slut med at dykke ned i aspekter af sit eget liv. Christina Hesselholdt søger i sin nye roman inspiration i den virkelige historie om den amerikanske gadefotograf Vivian Maier. Men når man påtager sig en anden persons identitet åbner det for etiske dilemmaer, som Hesselholdt skal finde svar på

Romanen som en samling af smukke snapshots

I sine øjeblikke, sætning for sætning, er Christina Hesselholdts nye roman ’Vivian’ helt fantastisk. Hun er en af de bedste stilister i Danmark. Men spørgsmålet er, om den også er vellykket som roman

Må man låne andres identitet i litteraturen?

Det er ikke altid i orden at skrive om en karakter, hvis bevidsthedsliv forfatteren ikke selv har haft adgang til. Sådan lød det i sidste weekends Information fra den australske aktivist Yassmin Abdel-Magied. Hvordan forholder de danske forfattere sig til debatten om kulturel appropriation og identitetspolitik i litteraturen?

Sider

Mest læste

  1. 'Stormfulde højder' fra 1847 er Emily Brontës eneste roman. Året efter døde hun af tuberkulose, men hendes skildring inspirerer stadig nye generationers læsning
  2. Forlagsmastodonten Gyldendal meddelte mandag, at den nedlægger Rosinante & Co som et selvstændigt datterselskab og fyrer op mod 30 medarbejdere. Ideen er at spare på det uvæsentlige, husleje og administration, for at give råd til det væsentlige, forfatterne og litteraturen. Men spørgsmålet er, om de ting overhovedet kan skilles ad – og om et forlags identitet er mere end et navn
  3. Christina Hesselholdt viser igen, at hun er en af Danmarks bedste prosaister. Men der noget principielt ufølsomt ved hendes måde at lege med virkelige menneskers liv på
  4. I sine øjeblikke, sætning for sætning, er Christina Hesselholdts nye roman ’Vivian’ helt fantastisk. Hun er en af de bedste stilister i Danmark. Men spørgsmålet er, om den også er vellykket som roman
  5. Hans Otto Jørgensen og Christina Hesselholdt deler til daglig liv og lejlighed på Østerbro i København. Forfatterparrets seneste bøger handler om familien som et sted, der både er trygt og utrygt, lykkeligt og ulykkeligt. Her fortæller de om familiens betydning - og nogle typer familiers bemærkelsesværdige fravær - i litteraturen
  6. Christina Hesselholdt stræber efter en skrift, der fortaber sig, bliver væk fra sig selv og slår de særeste sving. Alligevel lykkes det hende samtidig at skrive humoristisk, kærligt og kritisk. Hun er nu nomineret til Montanas Litteraturpris - for anden gang
  7. Det er slut med at dykke ned i aspekter af sit eget liv. Christina Hesselholdt søger i sin nye roman inspiration i den virkelige historie om den amerikanske gadefotograf Vivian Maier. Men når man påtager sig en anden persons identitet åbner det for etiske dilemmaer, som Hesselholdt skal finde svar på
  8. Familien er for alvor rykket ind i samtidslitteraturen med romaner, der tematiserer de nære relationer og konflikter i kerne- og skilsmissefamilien. Nostalgien er borte, og nøgterne beskrivelser af det vanskelige fællesskab har taget over