Person

Christina Rosendahl

Det er godt, at Netflix investerer i dansk talent, men man skal passe på ensretning

Et nyt samarbejde mellem de danske filmværksteder og streaminggiganten Netflix skal udvikle unge serie- og filmtalenter. Det er der grund til fejre – flere penge til talentudvikling er godt – men der er også en fare for ensretning og fokus på form i stedet for indhold

Gode historiske film som ’Vores mand i Amerika’ kan udvide vores opfattelse af det, vi tror, vi ved

Historikere kan ikke forlade det, de ved, for at fortælle det, de vil. Men det kan filminstruktører, og når det går godt, kan det udfordre historikerne

Podcast: Kamala Harris, coronavaccine, aktiemarkedet og ’Vores mand i Amerika’

Så fik vi en VP-kandidat i USA. Mette-Line Thorup introducerer. Og en ny film om Henrik Kauffmann. Lone Nikolajsen har set den. Og en russisk vaccine. Kristian Villesen har ikke prøvet den, men ville han turde?

’Vores mand i Amerika’ er æstetisk opfindsom krigshistorie og parkrise, men halter i samspillet

Christina Rosendahls nye, fine film ’Vores mand i Amerika’ har Ulrich Thomsen i rollen som virkelighedens ulydige danske USA-ambassadør, der nægtede at samarbejde med tyskerne under besættelsen. En mand, der med rævelist og alle midler holdt sig tro mod sine idealer – samtidig med at han var sin kone utro med sin svigerinde

En fiktionsinstruktør og en historiker mødes, og gode skænderier opstår

Instruktør Christina Rosendahl og historiker Bo Lidegaard deler fascinationen af den egenrådige diplomat Henrik Kauffmann, som Rosendahl skildrer i sin nye film ’Vores mand i Amerika’. Bo Lidegaard var historisk konsulent på filmen, og de viste sig at være dybt uenige om, hvordan historien om Kauffmann skal fortælles

Der er brug for Filmværkstedet i en verden, der handler så meget om billetsalg og omsætning

For sølle 1,2 millioner kroner om året kan Københavns Kommune sikre Filmværkstedets overlevelse og dermed bevare et sted, hvor nye talenter kan boltre sig, og de unikke stemmer, vi skal fejre i fremtiden, kan blive hørt
Vold i film

»Jeg ved, hvordan vold ser ud i virkeligheden. Og den ligner ikke den i Fight Club«

Filminstruktør Christina Rosendahl svælgede i voldsfilm som ung. Det var hendes måde at bearbejde sin egen voldelige opvækst på. Blod og afhuggede lemmer er for hende den rene barnemad, til gengæld bryder hun sammen, når hun ser en løve nedlægge en hjort på Discovery Channel

Stor kritik af at Filmskolen skal uddanne færre instruktører: »Man skærer den kunstneriske åre væk«

Den Danske Filmskole skal beskære antallet af instruktørelever med en tredjedel. Beslutningen møder skarp kritik fra instruktørernes interesseorganisation, som frygter, at det vil føre til mere ensartede film

Twitterfolk

FOLK fra dagens avis

På grund af #MeToo har Filmskolen ændret julefrokosttema fra ’Candy Shop’ til ’Slikbutik’

En række vidnesbyrd har afsløret seksuelle krænkelser på de danske skuespillerskoler, hvilket har ført til selvransagelse blandt elever og ansatte, siger scenekunstskolernes rektor. Filmskolen har ændret årets julefrokosttema fra ’Candy Shop’ til ’Slikbutik’, hvor folk var klædt ud som flødeboller og guldkarameller

Sider

Mest læste

  1. Et nyt samarbejde mellem de danske filmværksteder og streaminggiganten Netflix skal udvikle unge serie- og filmtalenter. Det er der grund til fejre – flere penge til talentudvikling er godt – men der er også en fare for ensretning og fokus på form i stedet for indhold
  2. Christina Rosendahls nye, fine film ’Vores mand i Amerika’ har Ulrich Thomsen i rollen som virkelighedens ulydige danske USA-ambassadør, der nægtede at samarbejde med tyskerne under besættelsen. En mand, der med rævelist og alle midler holdt sig tro mod sine idealer – samtidig med at han var sin kone utro med sin svigerinde
  3. Filminstruktør Christina Rosendahl svælgede i voldsfilm som ung. Det var hendes måde at bearbejde sin egen voldelige opvækst på. Blod og afhuggede lemmer er for hende den rene barnemad, til gengæld bryder hun sammen, når hun ser en løve nedlægge en hjort på Discovery Channel
  4. Historikere kan ikke forlade det, de ved, for at fortælle det, de vil. Men det kan filminstruktører, og når det går godt, kan det udfordre historikerne
  5. Den Danske Filmskole skal beskære antallet af instruktørelever med en tredjedel. Beslutningen møder skarp kritik fra instruktørernes interesseorganisation, som frygter, at det vil føre til mere ensartede film
  6. Instruktør Christina Rosendahl og historiker Bo Lidegaard deler fascinationen af den egenrådige diplomat Henrik Kauffmann, som Rosendahl skildrer i sin nye film ’Vores mand i Amerika’. Bo Lidegaard var historisk konsulent på filmen, og de viste sig at være dybt uenige om, hvordan historien om Kauffmann skal fortælles
  7. Hvorfor gik instruktør Christina Rosendahls mor ikke fra sin voldelige far noget før? Det forsøger hun at finde svar på i en ny relevant dokumentar, der følger kvindelige ofre for psykisk og fysisk vold på krisecentret Danner
  8. Hvor meget råderum skal magthaverne have, når nationen er truet? Det spørgsmål stillede filminstruktør Christina Rosendahl sig, da hun læste Poul Brinks bog om Thule-sagen. Nu har hun lavet filmen ’Idealisten’ om de hemmelige aftaler om atomvåben på Thulebasen – og om journalisten, der ville have en Cavling