Person

Christina Rosendahl

Leder
18. september 2021

DR Drama skal fortælle de historier, som kommercielle producenter ikke er interesserede i

Problemerne i DR Drama er blevet fuldt eksponeret, efter en dyr historisk tv-serie blev lagt ned, og dramachefen fyret. Det er bekymrende, for der er brug for, at DR fortæller relevante, udfordrende, komplekse historier om Danmark før og nu
Den 13. september meddelte DR, at man havde valgt at fyre Christian Rank. I en pressemeddelelse begrundede DR fyringen med, at der var behov for arbejdsro og en ny strategi, så »DR fortsat kan have en stærk og relevant position i et voldsomt forandret marked«.
Kommentar
30. juni 2021

EFC har håndteret krænkelsessager hurtigt og har for fremtiden et stærkt beredskab

Bestyrelsen på Den Europæiske Filmhøjskole, EFC, bliver i et debatindlæg i Information beskyldt for at svigte sit ansvar i »utallige« krænkelsessager. Beskrivelsen af forløbet kan vi dog ikke kende. Vi har håndteret sagerne hurtigt, og fremover vil vi have et stærkt beredskab, skriver bestyrelsen i EFC i Ebeltoft i dette debatindlæg
Bestyrelsen på Den Europæiske Filmhøjskole, EFC, har »naturligvis ikke dækket over en krænker«, skriver blandt andre Jørgen Ramskov, der netop er valgt som ny bestyrelsesformand. Han overtager posten fra instruktør Ole Christian Madsen, der fratræder på grund af »en arbejdsmæssigt meget intens periode«.
Nyhed
8. februar 2021

Det er godt, at Netflix investerer i dansk talent, men man skal passe på ensretning

Et nyt samarbejde mellem de danske filmværksteder og streaminggiganten Netflix skal udvikle unge serie- og filmtalenter. Det er der grund til fejre – flere penge til talentudvikling er godt – men der er også en fare for ensretning og fokus på form i stedet for indhold
Netflix vil hjælpe unge danske talenter, men risikerer også at ensrette film- og serieproduktionen og pille ved måden, rettighedspenge fordeles på i Danmark. Men dem skal de ikke røre ved, siger filminstruktør Christina Rosendahl.
Leder
18. august 2020

Gode historiske film som ’Vores mand i Amerika’ kan udvide vores opfattelse af det, vi tror, vi ved

Historikere kan ikke forlade det, de ved, for at fortælle det, de vil. Men det kan filminstruktører, og når det går godt, kan det udfordre historikerne
Ulrich Thomsen spiller Henrik Kauffmann i 'Vores mand i Amerika'.
Podcast
14. august 2020

Podcast: Kamala Harris, coronavaccine, aktiemarkedet og ’Vores mand i Amerika’

Så fik vi en VP-kandidat i USA. Mette-Line Thorup introducerer. Og en ny film om Henrik Kauffmann. Lone Nikolajsen har set den. Og en russisk vaccine. Kristian Villesen har ikke prøvet den, men ville han turde?
Søg på ’Radio Information’ i din foretrukne podcastafspiller. Så får du et udvalg af ugens vigtigste historier fra Dagbladet Information lige ind i øregangene. Fotos: Ritzau Scanpix, Jesse Jacob og Katalin Vermes/ Nimbus Film.
Anmeldelse
14. august 2020

’Vores mand i Amerika’ er æstetisk opfindsom krigshistorie og parkrise, men halter i samspillet

Christina Rosendahls nye, fine film ’Vores mand i Amerika’ har Ulrich Thomsen i rollen som virkelighedens ulydige danske USA-ambassadør, der nægtede at samarbejde med tyskerne under besættelsen. En mand, der med rævelist og alle midler holdt sig tro mod sine idealer – samtidig med at han var sin kone utro med sin svigerinde
Ulrich Thomsens portrættering af Henrik Kauffmann virker lidt for rutineret
Interview
13. august 2020

En fiktionsinstruktør og en historiker mødes, og gode skænderier opstår

Instruktør Christina Rosendahl og historiker Bo Lidegaard deler fascinationen af den egenrådige diplomat Henrik Kauffmann, som Rosendahl skildrer i sin nye film ’Vores mand i Amerika’. Bo Lidegaard var historisk konsulent på filmen, og de viste sig at være dybt uenige om, hvordan historien om Kauffmann skal fortælles
Der er stor forskel på en historisk biografi og et fiktionsværk, er filminstruktør Christina Rosendahl og historiker Bo Lidegaard enige om. Men spørgsmålet om, hvor meget man kan man tillade sig at fortolke og fortælle fiktive historier om virkelige mennesker, har ført de to mennesker ind i intense skænderier.
Leder
20. september 2019

Der er brug for Filmværkstedet i en verden, der handler så meget om billetsalg og omsætning

For sølle 1,2 millioner kroner om året kan Københavns Kommune sikre Filmværkstedets overlevelse og dermed bevare et sted, hvor nye talenter kan boltre sig, og de unikke stemmer, vi skal fejre i fremtiden, kan blive hørt
Filmværkstedet skal bestå, fordi der er brug for steder, hvor unge talenter kan få lov til at øve sig og udvikle deres stil og stemme, uden at der økonomisk er alt for meget på spil, mener dagens lederskribent Christian Monggaard. Her arbejdes der med redigering af U-Matic optagelser på Filmværkstedet - et eksempel på de filmiske eksperimenter, stedet er hjem for.
Interview
18. januar 2019

»Jeg ved, hvordan vold ser ud i virkeligheden. Og den ligner ikke den i Fight Club«

Filminstruktør Christina Rosendahl svælgede i voldsfilm som ung. Det var hendes måde at bearbejde sin egen voldelige opvækst på. Blod og afhuggede lemmer er for hende den rene barnemad, til gengæld bryder hun sammen, når hun ser en løve nedlægge en hjort på Discovery Channel
»Jeg ved, hvordan vold ser ud i virkeligheden. Og den ligner ikke den i Fight Club,« siger Christina Rosendahl.
Nyhed
17. januar 2019

Stor kritik af at Filmskolen skal uddanne færre instruktører: »Man skærer den kunstneriske åre væk«

Den Danske Filmskole skal beskære antallet af instruktørelever med en tredjedel. Beslutningen møder skarp kritik fra instruktørernes interesseorganisation, som frygter, at det vil føre til mere ensartede film
Forkvinde for Danske Filminstruktører, Christina Rosendahl (her under arbejdet med filmen ’Idealisten’), mener ikke, at man ud fra Danmarks Statistiks ledighedstal kan afgøre, at der uddannes for mange instruktører. Arbejdslivets sammensætning er ikke sammenligneligt med skolens andre fagretninger.

Sider