Person

Christine Antorini

Christine Antorini: Afstanden mellem borger og politiker er kort

Når tidligere folketingspolitiker Christine Antorini betragter det danske folkestyre, bliver hun opmuntret. Det har det godt, siger hun, og vi må ikke tale det ned. Men vi skal sørge for, at ulighed i samfundet aldrig bliver til ulighed i adgang til demokratiet

Godt, at Folketinget gør noget for at begrænse ministervældet

Venstre har strakt ministerbeføjelser meget langt – og væk fra Viggo Hørups læresætning: Ingen over og ingen ved siden af Folketinget

Svar til Antorini: S-model hverken realistisk eller retfærdig

S og Antorini mangler at svare på en lang række spørgsmål

Alternativet stiller sig først tilfreds, når vi har reddet planeten

Hvis vi skal undgå, at klimakrisen ender i krig og katastrofer, skal vi handle nu – og vi skal handle langt mere ambitiøst, end flertallet i dansk politik er klar til for tiden

Politikernes skønmaleri af folkeskolereformen er langt fra virkeligheden

… men ingen opdager det, fordi den fjerde statsmagt stort set er abdiceret og bruger debatten om folkeskolen som ren underholdning. Sandheden om skolereformen er slet ikke gået op for danskerne endnu

Antorinis brætspil

Læserbrev

Fri mig for forældet snak om fritidsrøveri

Stop kritikken af, at lange skoledage stjæler børns fritid. Forstå i stedet skolen som et sted med fri tid til eleverne. Ideen om fri tid i skolen er den vigtigste liberalistiske og opdragelsesmæssige idé i dag

Hvad man ikke ved om inklusion

Alle børn kan have gavn af, at man inkluderer børn med specialbehov i de almene klasser. Men det kan også være skidt for dem. Modsat hvad Undervisningsministeriet har sagt i tre år, ved vi det faktisk ikke

Sosu-skoler advarer: Reform vil smadre integrationssucces

Undervisningsminister Christine Antorini (S) peger på, at det fortsat er muligt for skolerne at tilbyde eleverne sprogundervisning, hvis de samarbejder med VUC om at gennemføre opkvalificeringsforløb

Sider

Mest læste

  1. Folkeskolereformen skulle have været en vindersag for regeringen. Men efter et uskønt forløb – som ellers var nøje planlagt i Moderniseringsstyrelsen – og en række fodfejl er man endt i en situation, hvor man har fremmedgjort lærerne og ikke just vundet støtte i befolkningen. En lærer giver her sin version af begivenhedernes gang
  2. Dansk Folkeparti vil gøre op med religiøs hensyntagen til muslimske børn i folkeskolen. Derfor skal både halalkød, faste og badeforhæng forbydes, foreslår de. S kalder det hetz og undervisningsministeren vil slet ikke diskutere den slags
  3. Staten har gjort den pligtige skolegang til en meningsløs og uforståelig affære for den enkelte elev
  4. Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) varsler øget fokus på klassefællesskabet som løftestang for faglighed — og et gensyn med den udskældte rundkredspædagogik
  5. Danmark er kommet meget langt, men står nu i en situation, hvor velfærdsstaten ikke længere har de rigtige værktøjer til at foretage det næste ryk i forhold til en mindre gruppe uuddannede familier, hvor mange har tungere problemer end tidligere. Derfor har omfanget af den negative sociale arv i mange år ikke været faldende
  6. Stop kritikken af, at lange skoledage stjæler børns fritid. Forstå i stedet skolen som et sted med fri tid til eleverne. Ideen om fri tid i skolen er den vigtigste liberalistiske og opdragelsesmæssige idé i dag
  7. Den dogmatiske venstrefløj blev opfundet af de kulturradikale i 60'erne og har præget fløjen lige siden. Opgøret er på vej, og koderne for, hvad der er god skik på venstrefløjen er under opløsning. Villy Søvndal bærer faklen, men hvor løber han hen med den? Der er blæst til kulturkamp på venstrefløjen
  8. Halmbyggeren Steen Møller lever et gældfrit liv og giver endda af sit overskud. Vi andre sidder fast i angstens og rationalitetens futtog, mener han TILLÆG (2. sektion) Halmballemanden Jeg melder mig ikke ud af samfundet...