Person

Christine Antorini

Godt, at Folketinget gør noget for at begrænse ministervældet

Venstre har strakt ministerbeføjelser meget langt – og væk fra Viggo Hørups læresætning: Ingen over og ingen ved siden af Folketinget

Svar til Antorini: S-model hverken realistisk eller retfærdig

S og Antorini mangler at svare på en lang række spørgsmål

Alternativet stiller sig først tilfreds, når vi har reddet planeten

Hvis vi skal undgå, at klimakrisen ender i krig og katastrofer, skal vi handle nu – og vi skal handle langt mere ambitiøst, end flertallet i dansk politik er klar til for tiden

Politikernes skønmaleri af folkeskolereformen er langt fra virkeligheden

… men ingen opdager det, fordi den fjerde statsmagt stort set er abdiceret og bruger debatten om folkeskolen som ren underholdning. Sandheden om skolereformen er slet ikke gået op for danskerne endnu

Antorinis brætspil

Læserbrev

Fri mig for forældet snak om fritidsrøveri

Stop kritikken af, at lange skoledage stjæler børns fritid. Forstå i stedet skolen som et sted med fri tid til eleverne. Ideen om fri tid i skolen er den vigtigste liberalistiske og opdragelsesmæssige idé i dag

Hvad man ikke ved om inklusion

Alle børn kan have gavn af, at man inkluderer børn med specialbehov i de almene klasser. Men det kan også være skidt for dem. Modsat hvad Undervisningsministeriet har sagt i tre år, ved vi det faktisk ikke

Sosu-skoler advarer: Reform vil smadre integrationssucces

Undervisningsminister Christine Antorini (S) peger på, at det fortsat er muligt for skolerne at tilbyde eleverne sprogundervisning, hvis de samarbejder med VUC om at gennemføre opkvalificeringsforløb

Minimalt tilsyn med statsstøtte på 2,6 mia. kr.

Der er stort set ingen kontrol med milliardstøtten til voksenuddannelses- centrene. Undervisningsministeriet medgiver, at der kan være grund til at se nærmere på området

Sider

Mest læste

  1. Det offentlige tilskud til en folkeskole med en ressourcestærk elevsammensætning kan være lavere end tilskuddet til en privatskole med samme slags elever. ’Det skriger til himlen,’ mener ekspert. Regeringen er villig til at se på en anden model
  2. Folkeskolen bruger for meget tid på at lære eleverne at skrive pænt og for lidt tid på at udvikle deres digitale færdigheder. Forskere, politikere og erhvervsliv efterlyser øget fokus på den digitale pædagogik i undervisningen
  3. … men ingen opdager det, fordi den fjerde statsmagt stort set er abdiceret og bruger debatten om folkeskolen som ren underholdning. Sandheden om skolereformen er slet ikke gået op for danskerne endnu
  4. Folkeskolereformen skulle have været en vindersag for regeringen. Men efter et uskønt forløb – som ellers var nøje planlagt i Moderniseringsstyrelsen – og en række fodfejl er man endt i en situation, hvor man har fremmedgjort lærerne og ikke just vundet støtte i befolkningen. En lærer giver her sin version af begivenhedernes gang
  5. Danmark er kommet meget langt, men står nu i en situation, hvor velfærdsstaten ikke længere har de rigtige værktøjer til at foretage det næste ryk i forhold til en mindre gruppe uuddannede familier, hvor mange har tungere problemer end tidligere. Derfor har omfanget af den negative sociale arv i mange år ikke været faldende
  6. Alle børn kan have gavn af, at man inkluderer børn med specialbehov i de almene klasser. Men det kan også være skidt for dem. Modsat hvad Undervisningsministeriet har sagt i tre år, ved vi det faktisk ikke
  7. Stop kritikken af, at lange skoledage stjæler børns fritid. Forstå i stedet skolen som et sted med fri tid til eleverne. Ideen om fri tid i skolen er den vigtigste liberalistiske og opdragelsesmæssige idé i dag
  8. Venstrefløjen sættes under lup i ny antologi, der er båret af sym- og antipatier over for selvsamme fløj og dens konkrete politiske indsats og betydning