Person

Christoffer Boe

Anmeldelse
27. januar 2022

Mille Dinesen er så charmerende i skilsmissefilmen 'Tag min hånd', at hendes desperation tangerer det klædelige

Årets danske feelgood-skilsmissefilm med kvindelig hovedperson fra den øvre middelklasse, der kommer styrket ud på den anden side, hedder ’Tag min hånd’ og er tamt skrevet, men godt castet
Hjertelægen Maja (Mille Dinesen t.v.) bliver forladt af sin mand gennem mange år, it-chefen Claes (Ulrich Thomsen t.h.). Det er skidt. I hvert fald sådan lige umiddelbart. Som det så ofte er tilfældet i danske skilsmissekomedier handler Lars Kaalunds instruktørdebut om en kvindelig genopblomstring udløst af livskrise.
Anmeldelse
24. juni 2021

’Smagen af sult’ ligner en prætentiøs reklame for moderne skandinavisk kultur

Christoffer Boes nye melodrama, ’Smagen af sult’, minder med sit portræt af en kompromisløs elitekok om instruktørens tidlige kunstfilm. Alt er overvældende og uvirkeligt elegant, mens den grundlæggende historie er ret banal
Store set alle situationer med filmens hovedpersoner, Carsten – spillet af Nikolaj Coster-Waldau – og Maggie – spillet af Katrine Greis-Rosenthal – er super intense.
Interview
23. juni 2021

Illusionsmesteren Christoffer Boe vil ikke længere fremmedgøre sit publikum

Film er snyd og bedrag og én stor konstruktion, siger Christoffer Boe. Så man skal skabe bevidsthed om konstruktionen og samtidig give publikum følelsen af noget autentisk. Det sidste er han selv blevet bedre til med tiden, siger filminstruktøren, der er aktuel med kærlighedsdramaet ’Smagen af sult’
Christoffer Boes nye film, Smagen af sult, er en hyldest til den »umulige konstruktion«, som parforholdet er.
Kommentar
21. juni 2021

Bestyrelsen på filmhøjskolen i Ebeltoft har fuldstændig svigtet sit ansvar i krænkelsessager

Efter utallige sager om krænkelser har bestyrelsen på filmhøjskolen i Ebeltoft nægtet at påtage sig sit ledelsesmæssige ansvar. Det samme har mange af de filmstjerner, som skolen promoverer sig med. Det er helt ude af trit med tidsånden og dybt skadeligt, skriver kommunikationsmedarbejder Jonas Mirza i dette debatindlæg
Efter utallige sager om krænkelser har bestyrelsen på filmhøjskolen i Ebeltoft nægtet at påtage sig sit ledelsesmæssige ansvar. Det samme har mange af de filmstjerner, som skolen promoverer sig med. Det er helt ude af trit med tidsånden og dybt skadeligt, skriver kommunikationsmedarbejder Jonas Mirza i dette debatindlæg
Anmeldelse
3. december 2019

Man er på elementært tilfredsstillende kriminalistisk skattejagt i Christopher Boes ’Forhøret’

Hvert af de otte afsnit i Viaplays nye, skarptskårne krimiserie udgør én lang scene på ét bestemt sted, hvor en kriminalbetjent – intenst spillet af Ulrich Thomsen – forsøger at opklare hemmeligheden bag sin egen datters død
Det er et effektivt værn mod følelsen af trivialitet, at man for hvert afsnit får et nyt velspillet portræt af en københavner med mere eller mindre mørke hemmeligheder. Efter otte afsnit er det ikke så meget den afsluttende opklaring, der gør indtryk, som det er den gennemførte udformning af de enkelte afsnit, skriver anmelder Lone Nikolajsen om den nye serie 'Forhøret', som kan streames på Viaplay.
Anmeldelse
8. oktober 2018

Med Christoffer Boes ’Kriger’ når den danske thrillerserie et nyt niveau

TV 2-serien om en veteran, der i samarbejde med sin faldne soldaterkammerats enke skal infiltrere en rockerbande, står solidt på skuldrene af tidligere nordic noir-serier, men giver den lige et nøk mere på de fleste parametre
Både plottet og persongalleriet i ’Kriger’ er aldeles fremragende, skriver Lone Nikolajsen. På billedet er Lars Ranthe, der spiller rockerpræsidenten og superskurk, og som har fået et ar under det ene øje, som giver ham et strejf af tegneserieskurkagtighed.
Anmeldelse
4. oktober 2018

’Journal 64’ er stiv i sit skuespil og mangler fingerspitzgefühl

Den nye Jussi Adler Olsen-film ’Journal 64’ har fat i et aktuelt emne, ulovlig udrensning, med tråde, der går tilbage til K.K. Steinckes tid, men filmatiseringen mangler fingerspidsfornemmelse
Nikolaj Lie Kaas er udmærket i rollen som den kyniske kriminalkommissær Carl Mørck afdeling Q-filmene, men samspillet mellem ham og Fares Fares’ Assad klikker ikke i Christoffer Boes ’Journal 64’. 
Interview
4. oktober 2018

Christoffer Boes vej fra arthouse til Jussi Adler: »Jeg er den nye Erik Balling«

Film er et cirkusmedie, og hvis ikke teltet er fyldt, er det ikke interessant, mener Christoffer Boe. Vi har talt med filminstruktøren, der engang hittede hos kritikerne med kunstfilm som ’Reconstruction’, men som aldrig fangede publikum. Nu prøver han at genopfinde sig selv som bredt appellerende historiefortæller med to nye, krimirelaterede projekter, Jussi Adler-Olsen-filmatiseringen ’Journal 64’ og tv-serien ’Kriger’
Tidligere høstede Christoffer Boe flotte anmeldelser for kunstfilm som ’Reconstruction’. Nu prøver han at genopfinde sig selv som bredt appellerende historiefortæller.
Baggrund
28. september 2018

Filmredaktionen guider: Det skal du se på CPH PIX

Den årlige filmfestival, CPH PIX, er i gang og byder i løbet af de næste 14 dage på hundredvis af filmoplevelser fra hele verden. Filmredaktionen har gennemtrawlet programmet og fundet frem til nogle af de bedste arrangementer og film
Den årlige filmfestival, CPH PIX, er i gang og byder i løbet af de næste 14 dage på hundredvis af filmoplevelser fra hele verden. Filmredaktionen har gennemtrawlet programmet og fundet frem til nogle af de bedste arrangementer og film
Baggrund
31. december 2013

Dansk film dumper i mangfoldighed

Dansk film var i 2013 hvid, heteroseksuel og mandsdomineret. Information tester årets 19 danske spillefilm for repræsentation af køn, race, seksualitet, kroppe, klasse og demografi
Illustration: Marie Boye/iBureauet

Sider