Person

Christoffer Guldbrandsen

Derfor rigdom

Den internationale fattigdomstemauge med afslørende journalistik om firmaet Glencores udtømning af Zambias kobberressourcer. ’Hvorfor fattigdom?’ ’Fordi rigdom’, er svaret

Skurkestreger fortaber sig i bavl

Dokumentaristen Christoffer Guldbrandsen har meget lidt at dokumentere med i sin Radio24syv-serie om Skattesagskommissionen. Derfor tyer han til endeløse samtaler, hvor både de talende og lytteren taber tråden

Ny offentlighedslov kunne have forhindret afdækning af skattesagen

Havde den kommende offentlighedslov allerede været gældende tidligere, kunne en række af den seneste tids vigtigste sager være blevet hemmeligholdt

Glansbilleder er vigtigere end sandheder

’Sandheder om løgn & bedrag’ er en fascinerende og tankevækkende bog, der tager fat i et betændt emne, men som desværre forsømmer at inddrage de hovedanklagede — markedet og medierne

Ministeriet frifundet i tortursag

Landsretten frifinder Forsvarsministeriet for kravet om erstatning for at have udleveret en afghansk fange, som senere blev torteret i amerikansk varetægt

Manden der ikke ville vælges til præsident for EU

I sin nye film, 'Præsidenten', formår dokumentaristen Christoffer Guldbrandsen at gøre det ellers notorisk tunge EU-stof humoristisk

Nu er det alvor i fangesagen

Når man umiddelbart ser på Tarin-sagen, så ser den enkel ud. Burde Danmark have vidst, at Tarin ville blive mishandlet i amerikansk varetægt? Ja eller nej. Folkeretligt er det dog mere kompliceret end som så

Kildebeskyttelse – ædel afdækning eller lusket spin

Når TV2 påberåber sig retten til kildebeskyttelse i Lækagesagen, holder de måske hånden over spindoktorerne. Paradokset er, at demokratiet kan undergraves ved hjælp af regler, der netop er til for at sikre demokratisk kontrol gennem en fri presse

Lad billederne tale

Også i år fylder de politiske dokumentarfilm pænt på CPH:DOX. Vi har kigget på nogle af de aktuelle eksempler og kaster samtidig et blik tilbage på genrens historie

Boguddrag: Syv metoder til at undgå aktindsigt

På papiret sikrer offentlighedsloven borgerne adgang til at kigge myndighederne efter i kortene. I virkelighedens verden er billedet mere grumset

Sider

Mest læste

  1. Der slås stadig dybere sprækker i de sparsomme oplysninger, forsvaret indtil videre har givet om specialstyrkernes indsats i Afghanistan i 2002
  2. Lighusene i Harare er ved at blive fyldt med faldne fra Congo-fronten, og udgifterne til tropperne er dyre for Zimbabwe - modstanden mod engagementet stiger Harare - Mens kampene fortsætter i Congo, ser det ud som om tropperne fra Zimbabwe og Angola har vendt krigslykken til Laurent-Desiré Kabilas fordel...
  3. MÅSKE ER DET helt naturligt, at hanen spændes så hårdt, for tryk avler modtryk. Når man har en regering, der ganske vist i tilfældet Afghanistan med et stort flertal i Folketinget, men senere i tilfældet Irak med et ganske snævert flertal, har ført Danmark i krig for første gang siden Anden Verdenskrig, skal det udløse reaktioner. Når man samtidig har en regering, der med stor arrogance anklager alle politiske modstandere, der ønsker at debattere konsekvenser af det danske engagement, for at gå ondskabens og terrorens ærinde i "krigen mod terror", og samtidig dygtigt har spinnet sig ud af de fleste problemer, så bliver modtrykket også kraftigere. Som det hed i gårsdagens anmeldelse af filmen her i avisen: "Regeringen betaler nu prisen for ikke at have taget den grundlæggende debat med befolkningen om den aktivistiske udenrigspolitik sammen med USA." Som en anden Michael Moore har instruktørerne og selskabet bag filmen formået at sætte nyhedsdagsorden og forsøge at så alvorlig tvivl om statsministerens troværdighed. Filmen leverer dog ikke det afgørende bevis. Den kan måske skade forsvaret, måske endda Forsvarsministeriet, men næppe statsministerens rolle, medmindre der dukker afgørende nyt op i den kommende tid. Men i Megafonistan er det ikke nødvendigvis substans, der udgør den største trussel for den siddende regeringschef. På et tidpunkt, hvor statsministeren i forvejen er presset af en række sager, kan filmen og ikke mindst dens spin vise sig at erodere hans troværdighed yderligere, selv om der "ikke er noget at komme efter", og selv om der sigtes for højt. weis