Person

Christopher Nolan

Nolan overgår ikke sig selv i ’Tenet’, men vil stadig gerne anfægte og overraske publikum

Følelsesmæssigt er Christopher Nolans nye film, ’Tenet’, ikke lige så stærk som hans tidligere film. Men det er stadigvæk en fascinerende, smuk og elementært spændende rejse ind i instruktørens krøllede hjerne

’Midway’ er en krigsfilm om dengang, mænd ikke græd – eller blødte

Blockbuster-instruktøren Roland Emmerich har i ’Midway’ kastet sig over Anden Verdenskrig, mere specifikt slaget om Midway. Det vilde luft- og søslag er endt som en tivoliseret rutsjebanetur uden mennesker af kød og blod

I Christopher Nolans ’Interstellar’ var sorte huller sandhed og skønhed. Nu er de det også i virkeligheden

Sorte huller har længe været en del af vores kollektive fiktion. Men med det billede af et supermassivt sort hul, der blev præsenteret i onsdags, er de nu også en del af vores virkelighed. En virkelighed, der ligner Christopher Nolans fiktion til forveksling

»Marvels kampscener minder nærmest om en koreograferet ballet«

Morten Søndergård, der er kendt for sit arbejde som redaktør og oversætter af danske Marvel-udgivelser gennem 22 år, bryder sig ikke om splatter og slå-på-tæven-vold, medmindre det er lavet af hans yndlingsinstruktører. Ifølge ham skal voldsscener helst være ligesom kæmpebrikker, der slår hinanden ud på et skakbræt. Nøjagtig som det er i Marvel-universet

Westworld-skaberne: »Mennesker konfronteret med ideen om, at de ikke ejer fri vilje, begynder at opføre sig dårligt«

Det er vigtigt at sætte spørgsmålstegn ved vores virkelighed, mener Lisa Joy og Jonathan Nolan, der står bag den roste tv-serie ’Westworld’. I anledning af anden sæsons sidste afsnit har Information mødt de to verdensbyggere, der på én gang forsøger at gøre op med fake news, advare mod totalitarisme og smugle universelle budskaber og sandheder ind i deres fiktion. Har man ikke set anden sæson af serien, advares man hermed mod at læse videre
Cannes 2018

#MeToo, Lars von Trier, Spike Lee og Thandie Newton står bag de mest mindeværdige øjeblikke på årets filmfestival i Cannes

Det er en overvældende oplevelse at være til filmfestival i Cannes, og hver dag ser, hører og læser man så meget, man gerne vil give videre. Man møder mennesker, filmfolk, som slet ikke er, som man forventer, eller som siger noget uventet eller spændende. Her er filmredaktørens seks mindeværdige oplevelser fra årets filmfestival – fra #MeToo over Michael Shannon til Thandie Newton og Lars von Trier

’Dunkirk’ skal opleves, mærkes og høres i biografen

Christopher Nolan skildrer ikke bare den store evakuering af britiske soldater fra den franske badeby Dunkerque i begyndelsen af Anden Verdenskrig i sin nye film, ’Dunkirk’. Han placerer publikum lige midt i kaosset og fortæller en på én gang barsk og opløftende historie om mod og uselviskhed

En mands vision

Der er mange ting galt med Hollywood, men Nolan og hans film er ikke én af dem

Mod det uendelige univers

Christopher Nolans ’Interstellar’ er ikke en perfekt film, men det er en stor film lavet af en instruktør, der tør og vil noget med alt det, han så omhyggeligt og passioneret smider op på lærredet

Folket er et tegneseriehold

Manden på gaden er hovedløs medløber i Nolans Batman-univers. Det bør man undre sig over, hvis filmenes ideologiske undertoner skal tages alvorligt

Sider

Mest læste

  1. Følelsesmæssigt er Christopher Nolans nye film, ’Tenet’, ikke lige så stærk som hans tidligere film. Men det er stadigvæk en fascinerende, smuk og elementært spændende rejse ind i instruktørens krøllede hjerne
  2. Christopher Nolans ’Interstellar’ er ikke en perfekt film, men det er en stor film lavet af en instruktør, der tør og vil noget med alt det, han så omhyggeligt og passioneret smider op på lærredet
  3. Christopher Nolan skildrer ikke bare den store evakuering af britiske soldater fra den franske badeby Dunkerque i begyndelsen af Anden Verdenskrig i sin nye film, ’Dunkirk’. Han placerer publikum lige midt i kaosset og fortæller en på én gang barsk og opløftende historie om mod og uselviskhed
  4. Terroristen Bane kommer til Gotham City, og mørket sænker sig i ’The Dark Knight Rises’, med hvilken Christopher Nolan sætter et storslået punktum for sin Batman-trilogi
  5. Blockbuster-instruktøren Roland Emmerich har i ’Midway’ kastet sig over Anden Verdenskrig, mere specifikt slaget om Midway. Det vilde luft- og søslag er endt som en tivoliseret rutsjebanetur uden mennesker af kød og blod
  6. Byer knækker over på midten, og gader går en yndefuld undergang i møde i Christopher Nolans overlæssede eksistentielle kupfilm 'Inception'
  7. Morten Søndergård, der er kendt for sit arbejde som redaktør og oversætter af danske Marvel-udgivelser gennem 22 år, bryder sig ikke om splatter og slå-på-tæven-vold, medmindre det er lavet af hans yndlingsinstruktører. Ifølge ham skal voldsscener helst være ligesom kæmpebrikker, der slår hinanden ud på et skakbræt. Nøjagtig som det er i Marvel-universet
  8. Sorte huller har længe været en del af vores kollektive fiktion. Men med det billede af et supermassivt sort hul, der blev præsenteret i onsdags, er de nu også en del af vores virkelighed. En virkelighed, der ligner Christopher Nolans fiktion til forveksling