Person

Claus Carstensen

Interview
30. maj 2015

Jeg tror ikke på chokeffekten

’Hvis jeg havde lavet den slags kunst, som Dan Park laver, var jeg nok ikke gået stangstiv på tv, som han gjorde’
Claus Carstensen Født 1957. Dansk maler og installationskunstner. Uddannet 1977 til 1983 på Kunstakademiet. Professor samme sted fra 1993 til 2002. Han tilhører generationen kaldet De Unge Vilde i 1980’erne. Hans værker indbefatter både maleri, skulptur, grafik, fotografi og meget mere. Aktuel med udstillingen ’What’s Left (is Republican Paint) – Nine Sisters’ på ARoS samt digtsamlingen ’TERR’ på forlaget Antipyrine.
Note
18. marts 2010

God idé, dårlig udstilling

David Risley syntes sikkert selv at han fik en god idé, da han udvalgte en dansk maler til en udstilling om danske malere
David Risley syntes sikkert selv at han fik en god idé, da han udvalgte en dansk maler til en udstilling om danske malere
Anmeldelse
19. februar 2009

På fodtur, hvor jerntæppet gik

Rejsebog. Springende pilgrimsberetning fra Europas brudzone
Rejsebog. Springende pilgrimsberetning fra Europas brudzone
Anmeldelse
16. januar 2009

Venskabets æstestik

Crones karriere ligner en gåde. Hans billeder om sprut, indbrud, fart, shopping, Britney, mobiltelefoner, natklubber, damer og en hooligandukke med tis i bukserne og så meget sprut indenborde at han er nødt til at have en papirspose over hovedet, er debat på et blodfattigt lavt niveau uden nogen form for kontekstualisering
Crones karriere ligner en gåde. Hans billeder om sprut, indbrud, fart, shopping, Britney, mobiltelefoner, natklubber, damer og en hooligandukke med tis i bukserne og så meget sprut indenborde at han er nødt til at have en papirspose over hovedet, er debat på et blodfattigt lavt niveau uden nogen form for kontekstualisering
1. november 2008

Se dig ikke tilbage

Det er alligevel den anden vej til Byzans. Erik A. Frandsen på ARoS
Det store maleri fra New York er lige så fantastisk i sin kølighed og sin malerisk umulige komposition, som netop kameraets øje muliggør, og det er lavet efter fotografi, og ikke med pensel og druktur, men med spatel i store flader. Næsten industrielt, sådan som Frandsen også har fremstillet sine efterhånden ret mange spejlende blomsterbilleder i fræset stål.
Anmeldelse
10. oktober 2008

Fortolkningens kunst

Esbjerg lægger hus til en ekstremt ambitiøs og pudseløjerlig udstilling om kortlægning udstilling
Dennis Oppenheims værk handler om, hvordan vi organiserer vores information og sender den videre til tredjemand.
1. september 2008

Du kan også lære noget i fredagsbaren

Der bliver færre og færre studerende på gangene og i auditorierne på Blaagaards Seminarium, men engagementet har de alligevel i heavy-klubben, studenterrådet eller på introholdet, der skal ryste de nye studerende sammen...
15. juli 2008

Anonyme assistenter laver samtidskunsten

Dansk samtidskunst har stor succes i udlandet, og kunstnerne producerer værker i et tempo, som ikke kunne lade sig gøre uden assistenter. 'Autenticiteten skal ikke længere findes i værket, men i ideen og iscenesættelsen,' siger en professor i kunsthistorie
Dansk samtidskunst har stor succes i udlandet, og kunstnerne producerer værker i et tempo, som ikke kunne lade sig gøre uden assistenter. 'Autenticiteten skal ikke længere findes i værket, men i ideen og iscenesættelsen,' siger en professor i kunsthistorie
Interview
12. januar 2008

Kunsten og kapitalismen har de dynamiske og uregerlige kræfter til fælles

Kunsten er kommet definitivt ud på markedet, den kan ikke længere være anti-kommerciel, men hvor går så grænserne mellem kunst og forretning?
Anmeldelse
7. januar 2008

Den tabte tid

Udstillingen 'Kunst som idé' på Det Nationale Fotomuseum er en respektfuld rejse ind i 1970'ernes konceptuelle fotografi. Måske lidt for respektfuld
-Kunst som idé- er en begavet rejse ind i en epoke, hvis kunstneriske eksperimenter har været stærkt skole-dannende for nutidens yngre kunstnere. Men udstillingen giver ikke indtryk af kontinuiteten af det konceptuelle spor fra 1960-erne og frem til i dag.

Sider

  • Anmeldelse
    17. maj 2004

    Oddes efterpunk

    Det er noget på alle måder intellektuelt utilfredsstillende ved Knud Oddes streg, som alligevel sparker røv. Og så lykkes det kunsthistorikeren Trine Ross, at løfte det punkede uden at pille det fra hinanden
  • Kronik
    2. december 2000

    ...Men er det kunst?

    Vi står over for et nybrud i historien, hvor maleriet igen gør sig fri af kunstens stive institutioner Lørdagskronikken Hvad er egentlig god kunst? I sin kontroversielle nye bog Æstetik og filosofi (anmeldt i Information den 23...
  • 16. marts 1999

    Kunstigt åndedræt til Rindal

    Der er i dag berammet forespørgselsdebat i Folketinget ud fra Ekstra Bladets kunstkampagne KOMMENTAR "Sagen er ved at komme op igen," udtaler en optimistisk Peter Rindal til Berlingske Tidende (13...
  • 27. november 1997

    Guide

    UDSTILlING *Bjørn Nørgaard Skulpturudstilling. På mandag åbner en udstilling med skulpturer, keramiske figurer og tegninger. Desuden modellerede udkast til helt nye værker, skabt til årets 'julekalender', der består af 24 kasser, som åbnes én efter én i julemåneden af børnehavehold, skole- og gymnasieklasser...
  • 7. oktober 1999

    Kultur

    UDSTILLINGER *Skandaler er en udstilling, der præsenterer de skandaleombruste værker i Danmark i et parallelt forløb, således at skandalerne som mediebegivenheder dokumenteres såvel som værkerne selv...
  • 22. december 1999

    KULTUR

    Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,PAW MATHIASEN og ANNE MIDDELBOE CHRISTENSEN UDSTILLINGER *Skandaler præsenterer de skandaleomsuste værker i Danmark i et parallelt forløb, således at skandalerne som mediebegivenheder dokumenteres ligesom naturligvis værkerne selv...
  • 1. november 2008

    Se dig ikke tilbage

    Det er alligevel den anden vej til Byzans. Erik A. Frandsen på ARoS
    Det store maleri fra New York er lige så fantastisk i sin kølighed og sin malerisk umulige komposition, som netop kameraets øje muliggør, og det er lavet efter fotografi, og ikke med pensel og druktur, men med spatel i store flader. Næsten industrielt, sådan som Frandsen også har fremstillet sine efterhånden ret mange spejlende blomsterbilleder i fræset stål.
  • Anmeldelse
    7. januar 2008

    Den tabte tid

    Udstillingen 'Kunst som idé' på Det Nationale Fotomuseum er en respektfuld rejse ind i 1970'ernes konceptuelle fotografi. Måske lidt for respektfuld
    -Kunst som idé- er en begavet rejse ind i en epoke, hvis kunstneriske eksperimenter har været stærkt skole-dannende for nutidens yngre kunstnere. Men udstillingen giver ikke indtryk af kontinuiteten af det konceptuelle spor fra 1960-erne og frem til i dag.