Person

David Cronenberg

Derfor er ’The Grand Budapest Hotel’ en af dette århundredes bedste film

Bag den 24. og sidste låge i Informations julekalender med det 21. århundredes bedste film gemmer sig en blot fem år gammel, men allerede tidløs klassiker, Wes Andersons ’The Grand Budapest Hotel’, der blandt meget andet er en smuk og munter hyldest til Stefan Zweigs humanisme
Cannes 2017

François Ozons psykoseksuelle drama er begavet og sexet skruet sammen

Fransk films produktive kamæleon, François Ozon, leger med stort held i den vidunderligt kulørte og underholdende ’L’amant double’

Et Grimmsk eventyr – af den onde og moralske slags

David Cronenbergs nye film, ’Maps to the Stars’ er en på én gang ætsende ond og sorthumoristisk film om Hollywood og mennesker, der gør hinanden fortræd

En limousine i et rottehul

Man står alt for let af på David Cronenbergs kapitalismedystopiske limousinetur, ’Cosmopolis’

Talekur med glødende cigarføring

Der bappes, freudiansk, på cigaren og snakkes og smækkes og snakkes i David Cronenbergs sobert sammenskruede Freud & Jung-film, ’A Dangerous Method’ – om sex og død, (u)sund undertrykkelse og psykoanalysens uforenelige veje frem

Freud er død. Freud leve

Hvor Freuds betydningen inden for psykologien og videnskaben ikke længere har så stor betydning, så bliver Freud og psykoanalysen ved med at være godt filmstof. Det ses ikke mindst i David Cronenbergs nye film ’A Dangerous Method’. Bredt kulturelt har Freuds teori efter at være blevet banaliseret og gjort til allemandseje sejret sig ihjel. Eller har den?

’En kunstner er som en psykoanalytiker’

Vi har en rædselsvækkende iboende tendens til ondskab, sagde Freud, hvis teorier om det dyriske i mennesket er omdrejningspunktet i David Cronenbergs film ’A Dangerous Method’. Den canadiske instruktør mener, at vi grundlæggende er primitive, men gennem kunsten kan vi blive en smule klogere

En verden i forfald

David Cronenberg forvirrer. Leos Carax skaber glæde. Og Thomas Vinterbergs ’Jagten’ er filmredaktørens favorit til at vinde en pris eller to på filmfestivalen i Cannes, der slutter søndag

Kærlighedens store smerte

Michael Hanekes ’Amour’, en rørende film om den evige, altopofrende kærlighed mellem to gamle mennesker, synes lige nu at være kritikernes favorit til at vinde en Guldpalme på årets filmfestival i Cannes – sammen med Thomas Vinterbergs ’Jagten’

Dagbog fra Cannes: Godt begyndt er ... godt begyndt

Hvori Informations udsendte medarbejder fortæller om interviews, planlægning og akklimatisering

Sider

Mest læste

  1. Bag den 24. og sidste låge i Informations julekalender med det 21. århundredes bedste film gemmer sig en blot fem år gammel, men allerede tidløs klassiker, Wes Andersons ’The Grand Budapest Hotel’, der blandt meget andet er en smuk og munter hyldest til Stefan Zweigs humanisme
  2. Hvor Freuds betydningen inden for psykologien og videnskaben ikke længere har så stor betydning, så bliver Freud og psykoanalysen ved med at være godt filmstof. Det ses ikke mindst i David Cronenbergs nye film ’A Dangerous Method’. Bredt kulturelt har Freuds teori efter at være blevet banaliseret og gjort til allemandseje sejret sig ihjel. Eller har den?
  3. Christian Bale er en frygtindgydende Patrick Bateman i Mary Harrons filmatisering af 'American Psycho' - et stærkt symbol på 80'ernes kyniske overfladekultur Ny film Var man selv en del af det boomende yuppie-børs-miljø i 80'ernes New York, må det have været lidt af et chok at læse American Psycho, da den udkom i 1991...
  4. Michael Hanekes ’Amour’, en rørende film om den evige, altopofrende kærlighed mellem to gamle mennesker, synes lige nu at være kritikernes favorit til at vinde en Guldpalme på årets filmfestival i Cannes – sammen med Thomas Vinterbergs ’Jagten’
  5. Der bappes, freudiansk, på cigaren og snakkes og smækkes og snakkes i David Cronenbergs sobert sammenskruede Freud & Jung-film, ’A Dangerous Method’ – om sex og død, (u)sund undertrykkelse og psykoanalysens uforenelige veje frem
  6. Man står alt for let af på David Cronenbergs kapitalismedystopiske limousinetur, ’Cosmopolis’
  7. Fransk films produktive kamæleon, François Ozon, leger med stort held i den vidunderligt kulørte og underholdende ’L’amant double’
  8. Oven på filmfestivalen i Cannes må man igen konstatere, at festivalen trods kritik er et vigtigt alternativ til Hollywoods metervarer