Person

David Cronenberg

En fjer bliver til fem høns i Asghar Farhadis ’En helt’, der godt kunne vinde en Guldpalme

Asghar Farhadis hverdagsdrama og sociale satire, ’En helt’, spås gode chancer for at vinde en Guldpalme. Det gør Julia Ducournaus ’Titane’, der handler om en kvindelig seriemorder, der boller med biler, nok ikke. Men sammen understreger de en af filmfestivalen i Cannes’ store styrker: kontrasterne og mangfoldigheden

Derfor er ’The Grand Budapest Hotel’ en af dette århundredes bedste film

Bag den 24. og sidste låge i Informations julekalender med det 21. århundredes bedste film gemmer sig en blot fem år gammel, men allerede tidløs klassiker, Wes Andersons ’The Grand Budapest Hotel’, der blandt meget andet er en smuk og munter hyldest til Stefan Zweigs humanisme
Cannes 2017

François Ozons psykoseksuelle drama er begavet og sexet skruet sammen

Fransk films produktive kamæleon, François Ozon, leger med stort held i den vidunderligt kulørte og underholdende ’L’amant double’

Et Grimmsk eventyr – af den onde og moralske slags

David Cronenbergs nye film, ’Maps to the Stars’ er en på én gang ætsende ond og sorthumoristisk film om Hollywood og mennesker, der gør hinanden fortræd

En limousine i et rottehul

Man står alt for let af på David Cronenbergs kapitalismedystopiske limousinetur, ’Cosmopolis’

Talekur med glødende cigarføring

Der bappes, freudiansk, på cigaren og snakkes og smækkes og snakkes i David Cronenbergs sobert sammenskruede Freud & Jung-film, ’A Dangerous Method’ – om sex og død, (u)sund undertrykkelse og psykoanalysens uforenelige veje frem

Freud er død. Freud leve

Hvor Freuds betydningen inden for psykologien og videnskaben ikke længere har så stor betydning, så bliver Freud og psykoanalysen ved med at være godt filmstof. Det ses ikke mindst i David Cronenbergs nye film ’A Dangerous Method’. Bredt kulturelt har Freuds teori efter at være blevet banaliseret og gjort til allemandseje sejret sig ihjel. Eller har den?

’En kunstner er som en psykoanalytiker’

Vi har en rædselsvækkende iboende tendens til ondskab, sagde Freud, hvis teorier om det dyriske i mennesket er omdrejningspunktet i David Cronenbergs film ’A Dangerous Method’. Den canadiske instruktør mener, at vi grundlæggende er primitive, men gennem kunsten kan vi blive en smule klogere

En verden i forfald

David Cronenberg forvirrer. Leos Carax skaber glæde. Og Thomas Vinterbergs ’Jagten’ er filmredaktørens favorit til at vinde en pris eller to på filmfestivalen i Cannes, der slutter søndag

Kærlighedens store smerte

Michael Hanekes ’Amour’, en rørende film om den evige, altopofrende kærlighed mellem to gamle mennesker, synes lige nu at være kritikernes favorit til at vinde en Guldpalme på årets filmfestival i Cannes – sammen med Thomas Vinterbergs ’Jagten’

Sider

Mest læste

  1. Asghar Farhadis hverdagsdrama og sociale satire, ’En helt’, spås gode chancer for at vinde en Guldpalme. Det gør Julia Ducournaus ’Titane’, der handler om en kvindelig seriemorder, der boller med biler, nok ikke. Men sammen understreger de en af filmfestivalen i Cannes’ store styrker: kontrasterne og mangfoldigheden
  2. Bag den 24. og sidste låge i Informations julekalender med det 21. århundredes bedste film gemmer sig en blot fem år gammel, men allerede tidløs klassiker, Wes Andersons ’The Grand Budapest Hotel’, der blandt meget andet er en smuk og munter hyldest til Stefan Zweigs humanisme
  3. Der bappes, freudiansk, på cigaren og snakkes og smækkes og snakkes i David Cronenbergs sobert sammenskruede Freud & Jung-film, ’A Dangerous Method’ – om sex og død, (u)sund undertrykkelse og psykoanalysens uforenelige veje frem
  4. Endelig: en ny western i klassisk stil, med stærke præstationer af de underspillende virtuoser, Ed Harris og Viggo Mortensen
  5. Hvor Freuds betydningen inden for psykologien og videnskaben ikke længere har så stor betydning, så bliver Freud og psykoanalysen ved med at være godt filmstof. Det ses ikke mindst i David Cronenbergs nye film ’A Dangerous Method’. Bredt kulturelt har Freuds teori efter at være blevet banaliseret og gjort til allemandseje sejret sig ihjel. Eller har den?
  6. Selv om 'Kunsten at græde i kor' ikke stod på listen, var der alligevel grund til dansk glæde, da årets Oscar-nomineringeri går blev offentliggjort
  7. Vold og al dens væsen har sjældent været portrætteret mere væmmeligt end i David Cronenbergs skarpt skårne, sikkert forløste og ultimativt humanistiske drama 'Eastern Promises'
  8. Fransk films produktive kamæleon, François Ozon, leger med stort held i den vidunderligt kulørte og underholdende ’L’amant double’