Person

David Cronenberg

Artikler
Filmkritik
1. december 2022

I ny film vender David Cronenberg tilbage til ’body horror’ – men bedriver også økokritik

Den canadiske, 79-årige legende David Cronenberg er – efter en årti lang omvej i mainstream – vendt tilbage til sin kernekompetence, ’body horror’-film. Det sker i den fremragende ’Crimes of the Future’, som også peger på en ny kropsutopi
Kropskunstneren Saul Tenser (Viggo Mortensen) og hans hustru, Caprice (Léa Seydoux), løfter kirurgi op på et nyt kunstnerisk niveau i David Cronenbergs body horror-film, ’Crimes of the Future’. Foto: Nikos Nikolopoulos/Neon/Reel Pictures
Cannes
25. maj 2022

Den canadiske mester David Cronenberg er tilbage med et udsyret, rendyrket Cronenberg-værk

David Cronenberg har spændende ting at sige om menneskets forhold til teknologi og evolution, og han gør det på opsigtsvækkende vis i sin nye film, ’Crimes of the Future’, der mandag aften havde premiere på filmfestivalen i Cannes
David Cronenberg har spændende ting at sige om menneskets forhold til teknologi og evolution, og han gør det på opsigtsvækkende vis i sin nye film, ’Crimes of the Future’, der mandag aften havde premiere på filmfestivalen i Cannes
Filmfestival i Cannes
15. juli 2021

En fjer bliver til fem høns i Asghar Farhadis ’En helt’, der godt kunne vinde en Guldpalme

Asghar Farhadis hverdagsdrama og sociale satire, ’En helt’, spås gode chancer for at vinde en Guldpalme. Det gør Julia Ducournaus ’Titane’, der handler om en kvindelig seriemorder, der boller med biler, nok ikke. Men sammen understreger de en af filmfestivalen i Cannes’ store styrker: kontrasterne og mangfoldigheden
Rahim (Amir Jadidi) fanges i et spind af løgne, bedrag og sociale medier, da han forsøger at komme ud af gældsfængsel og genstarte sit liv i Asghar Farhadis hverdagsdrama ’En helt’.
Essay
24. december 2019

Derfor er ’The Grand Budapest Hotel’ en af dette århundredes bedste film

Bag den 24. og sidste låge i Informations julekalender med det 21. århundredes bedste film gemmer sig en blot fem år gammel, men allerede tidløs klassiker, Wes Andersons ’The Grand Budapest Hotel’, der blandt meget andet er en smuk og munter hyldest til Stefan Zweigs humanisme
Der er dem, som mener, at Wes Andersons film er ren overflade, som nok tager sig flotte ud, men er rungende tomme. Intet kunne være mere forkert, mener filmredaktør Christian Monggaard.
Anmeldelse
27. maj 2017

François Ozons psykoseksuelle drama er begavet og sexet skruet sammen

Fransk films produktive kamæleon, François Ozon, leger med stort held i den vidunderligt kulørte og underholdende ’L’amant double’
Nøgenhed og sex er der meget af i François Ozons veloplagte psykoseksuelle drama ’L’amant double’, der har Marine Vacth og Jérémie Renier i hovedrollerne. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
26. marts 2015

Et Grimmsk eventyr – af den onde og moralske slags

David Cronenbergs nye film, ’Maps to the Stars’ er en på én gang ætsende ond og sorthumoristisk film om Hollywood og mennesker, der gør hinanden fortræd
Julianne Moore, der lader hånt om al forfængelighed i rollen som den på én gang manipulerende og bundusikre Havana, som burde have vundet Oscar for denne film, ikke melodramaet ’Jeg er stadig Alice’.
Anmeldelse
14. februar 2013

En limousine i et rottehul

Man står alt for let af på David Cronenbergs kapitalismedystopiske limousinetur, ’Cosmopolis’
’Cosmopolis’ er en kold og kryptisk karikaturtegning, der både føles for overkompliceret og for banal
Anmeldelse
21. juni 2012

Talekur med glødende cigarføring

Der bappes, freudiansk, på cigaren og snakkes og smækkes og snakkes i David Cronenbergs sobert sammenskruede Freud & Jung-film, ’A Dangerous Method’ – om sex og død, (u)sund undertrykkelse og psykoanalysens uforenelige veje frem
Konkret. Som i Freuds skriftlige værker er ’A Dangerous Method’ skildring af analytiske problemet bygget om omkring konkrete cases. Den smukke, højtbegavede russiske jøde, Sabina Spielrein, spillet med vild energi af Keira Knightley, anbringes til behandling af Jung, som forelsker sig i hende.
Nyhed
21. juni 2012

Freud er død. Freud leve

Hvor Freuds betydningen inden for psykologien og videnskaben ikke længere har så stor betydning, så bliver Freud og psykoanalysen ved med at være godt filmstof. Det ses ikke mindst i David Cronenbergs nye film ’A Dangerous Method’. Bredt kulturelt har Freuds teori efter at være blevet banaliseret og gjort til allemandseje sejret sig ihjel. Eller har den?
Tema. Psykoanalysen lever i bedste velgående i populærkulturen. Især i film som David Cronenbergs ’A Dangerous Method’ (øverst) og tv-serien ’Sopranos’ (nederst) benytter den– og så er der alle de andre, der hentyder til den indirekte med temaer som ødipuskompleks og seksualdrift m.m.
Interview
20. juni 2012

’En kunstner er som en psykoanalytiker’

Vi har en rædselsvækkende iboende tendens til ondskab, sagde Freud, hvis teorier om det dyriske i mennesket er omdrejningspunktet i David Cronenbergs film ’A Dangerous Method’. Den canadiske instruktør mener, at vi grundlæggende er primitive, men gennem kunsten kan vi blive en smule klogere
’Folk spørger mig tit om, hvorvidt jeg har tænkt mig at cronenbergnize en film. Hvad vil det sige? Hvad er det for noget med, at jeg skal have blod og indvolde i mine film? Man skal give en film, hvad den har brug for,’ siger David Cronenberg.

Sider

  • Essay
    24. december 2019

    Derfor er ’The Grand Budapest Hotel’ en af dette århundredes bedste film

    Bag den 24. og sidste låge i Informations julekalender med det 21. århundredes bedste film gemmer sig en blot fem år gammel, men allerede tidløs klassiker, Wes Andersons ’The Grand Budapest Hotel’, der blandt meget andet er en smuk og munter hyldest til Stefan Zweigs humanisme
    Der er dem, som mener, at Wes Andersons film er ren overflade, som nok tager sig flotte ud, men er rungende tomme. Intet kunne være mere forkert, mener filmredaktør Christian Monggaard.
  • Anmeldelse
    27. maj 2017

    François Ozons psykoseksuelle drama er begavet og sexet skruet sammen

    Fransk films produktive kamæleon, François Ozon, leger med stort held i den vidunderligt kulørte og underholdende ’L’amant double’
    Nøgenhed og sex er der meget af i François Ozons veloplagte psykoseksuelle drama ’L’amant double’, der har Marine Vacth og Jérémie Renier i hovedrollerne. Foto: Filmfestivalen i Cannes
  • 2. juni 2000

    Supermaterialisten

    Christian Bale er en frygtindgydende Patrick Bateman i Mary Harrons filmatisering af 'American Psycho' - et stærkt symbol på 80'ernes kyniske overfladekultur Ny film Var man selv en del af det boomende yuppie-børs-miljø i 80'ernes New York, må det have været lidt af et chok at læse American Psycho, da den udkom i 1991...
  • Filmkritik
    1. december 2022

    I ny film vender David Cronenberg tilbage til ’body horror’ – men bedriver også økokritik

    Den canadiske, 79-årige legende David Cronenberg er – efter en årti lang omvej i mainstream – vendt tilbage til sin kernekompetence, ’body horror’-film. Det sker i den fremragende ’Crimes of the Future’, som også peger på en ny kropsutopi
    Kropskunstneren Saul Tenser (Viggo Mortensen) og hans hustru, Caprice (Léa Seydoux), løfter kirurgi op på et nyt kunstnerisk niveau i David Cronenbergs body horror-film, ’Crimes of the Future’. Foto: Nikos Nikolopoulos/Neon/Reel Pictures
  • Nyhed
    21. juni 2012

    Freud er død. Freud leve

    Hvor Freuds betydningen inden for psykologien og videnskaben ikke længere har så stor betydning, så bliver Freud og psykoanalysen ved med at være godt filmstof. Det ses ikke mindst i David Cronenbergs nye film ’A Dangerous Method’. Bredt kulturelt har Freuds teori efter at være blevet banaliseret og gjort til allemandseje sejret sig ihjel. Eller har den?
    Tema. Psykoanalysen lever i bedste velgående i populærkulturen. Især i film som David Cronenbergs ’A Dangerous Method’ (øverst) og tv-serien ’Sopranos’ (nederst) benytter den– og så er der alle de andre, der hentyder til den indirekte med temaer som ødipuskompleks og seksualdrift m.m.
  • Cannes
    25. maj 2022

    Den canadiske mester David Cronenberg er tilbage med et udsyret, rendyrket Cronenberg-værk

    David Cronenberg har spændende ting at sige om menneskets forhold til teknologi og evolution, og han gør det på opsigtsvækkende vis i sin nye film, ’Crimes of the Future’, der mandag aften havde premiere på filmfestivalen i Cannes
    David Cronenberg har spændende ting at sige om menneskets forhold til teknologi og evolution, og han gør det på opsigtsvækkende vis i sin nye film, ’Crimes of the Future’, der mandag aften havde premiere på filmfestivalen i Cannes
  • 10. februar 1999

    Filmbyen Berlin

    For 49. gang åbner festivalen i Berlin - de næste ti dage vil i omegnen af 5.000 journalister og filmkøbmænd opholde sig i biografernes mørke FESTIVAL I aften åbner filmfestivalen i Berlin og det sker for formentlig sidste gang i Zoo Palast i det gamle Vestberlins centrum ved Gedächtniskirsche...
  • 23. maj 2005

    Frygt og lede i Cannes

    Fortidens synder og nutidens skyld var et stort tema på årets filmfestival i Cannes