Person

David Favrholdt

Kronik
9. februar 2010

Elitepenge er destruktive for fremtidens forskning

Det er skadeligt at give størstedelen af forskningsmidlerne til dem, der er forskningens elite lige nu, fordi det betyder, at der ikke gives penge til dem, der kan blive eliten i fremtiden
Det er ødelæggende for forskningen, når størstedelen af forskningsmidlerne kun går til bestemte forskere - den såkaldte elite - mener dagens kronikør. Regeringen skal satse bredere, fordi genier fostres i miljøer uden for eliten.
Anmeldelse
7. januar 2010

Var Niels Bohr også filosof?

Der er meget at lære af den kompetente videnskabsfilosof og Bohr-kender David Favrholdts bog, 'Filosoffen Niels Bohr', der nok er en af de bedste Bohr-bøger, der findes på markedet. Hvor stor en filosof, Bohr egentlig var, er dog mere tvivlsomt
Portræt. Professor emeritus David Favrholdt forsøger i en ny bog at tegne et portræt af Niels Bohr som filosof. Billedet her er fra det tidlige forår 1955, hvor Niels Bohr tålmodigt sad model for en billedhugger. Her er Margrethe Bohr tilkaldt for at bedømme ligheden mellem portrætbusten og originalen.
Kommentar
27. februar 2009

Førstedamen og vej-viserens ildevarslende dans

Krisebenægterne er en ny interessant gruppe, der har set dagens lys midt i det økonomiske sammenbrud, verden oplever lige nu. Det, man siger, er man selv, lyder deres kampråb. Det lyder måske en smule barnligt, men der er alvorligt ment
24. april 2008

Læserbreve

Kåre Fog om Arzrouni og Helle Juhl Lassen om digital litteratur og flermedialitet
Kåre Fog om Arzrouni og Helle Juhl Lassen om digital litteratur og flermedialitet
12. februar 2003

Parnassets domstol

STATENS Kunstfond blev født under stærke veer, men kom dog til verden under passende applaus i Folketinget 1964, hvor Julius Bomholt havde annonceret sit faderskab. Man kan desuden med en vovet metafor tale om heftige presseveer, siden medierne i den grad medvirkede...
1. juli 2005

Fortryllelsens mulighed

Flot artikelsamling i kølvandet på Grosbøll-sagen
5. december 2005

UVVU hører hjemme i Sovjet

Folk skal have lov at sige tåbelige ting, mener filosoffen David Favrholdt. Han langer i en ny bog ud efter statens kontrol af forskningen
7. december 2004

Provokation er ingen kunst

Religionen er det sidste rum, hvor kunsten stadig kan provokere. Alle andre steder er det formålsløst skal kunst provokere?
Interview
27. januar 2003

Sandheden sejrer med tiden

Væk med UVVU-kontrol, siger filosoffen David Favrholdt, der får mindelser om Sovjet-tidens kontrol med videnskabsfolk
12. juli 2002

Hvor vigtig er han?

(2. sektion) *Hvordan vil du beskrive Nørgård? »Jeg kender ham fra konservatoriet, hvor jeg var hans elev. Han har den gode egenskab som lærer, at han forsøger at fremelske det bedste i hver af sine elever – og det synes jeg også er udtryk for en menneskelig storhed...

Sider

  • Anmeldelse
    7. januar 2010

    Var Niels Bohr også filosof?

    Der er meget at lære af den kompetente videnskabsfilosof og Bohr-kender David Favrholdts bog, 'Filosoffen Niels Bohr', der nok er en af de bedste Bohr-bøger, der findes på markedet. Hvor stor en filosof, Bohr egentlig var, er dog mere tvivlsomt
    Portræt. Professor emeritus David Favrholdt forsøger i en ny bog at tegne et portræt af Niels Bohr som filosof. Billedet her er fra det tidlige forår 1955, hvor Niels Bohr tålmodigt sad model for en billedhugger. Her er Margrethe Bohr tilkaldt for at bedømme ligheden mellem portrætbusten og originalen.
  • Kronik
    2. december 2000

    ...Men er det kunst?

    Vi står over for et nybrud i historien, hvor maleriet igen gør sig fri af kunstens stive institutioner Lørdagskronikken Hvad er egentlig god kunst? I sin kontroversielle nye bog Æstetik og filosofi (anmeldt i Information den 23...
  • 23. november 2000

    Arrogant kampskrift

    David Favrholdts kunstteori er et stykke dogmatisk propagandafilosofi med ti bud og mange fordømmelser Æstetik Filosofiprofessor David Favrholdt har skrevet en bog om filosofisk æstetik, men kan den tages alvorlig, når det hævdes, at konceptkunst og happenings aldrig kan blive kunst? Hjælper det, at uddrivelsen bygger på en påstand om, at Favrholdt i mødet med den ’rigtige’ kunst inden for opera, ballet, klassisk musik, billedkunst og film har fået en ’kunstoplevelse’, som han finder bekræftet gennem samtaler med kunstnervenner siden 1950’erne og analyser af andres beskrivelser af samme type åbenbaring? Og nytter indvendinger, når det understreges, at man kun ved, hvad der tales om, hvis man selv har oplevet den, fordi man så ikke vil være i tvivl om rigtigheden af Favrholdts påstand? Derfor har filosoffer, der begår sig inden for den filosofiske æstetik, ofte misforstået alt, fordi de åbenlyst ikke kender den pågældende oplevelse...