’Blade Runner 2049’-instruktøren Denis Villeneuve lykkes, hvor David Lynch og andre fejlede: Med en seværdig, omend ikke perfekt, filmatisering af en af de mest dyrkede, succesfulde og vigtige science fiction-romaner nogensinde, Frank Herberts ’Dune’
En antiracistisk brevkasse i Alt for damerne har fået den borgerlige debattør Eva Selsing til at finde de helt røde gloser frem. Filmmageren David Lynch har formået at gøre den i forvejen syrede amerikanske valgkamp en lille smule mere syret. Og i Shanghai har de lokale myndigheder presset den lokale Pride-afdeling til at lukke ned. Det og meget mere har optaget kulturredaktionen i ’Ugen på kulturgangen’
Den svenske kunstner Anna Bjerger bruger i sine malerier figurationen som et alibi for at undersøge maleriets form. En aktuel udstilling på Gl. Holtegaard viser, hvor godt hun gør det
Hvordan oplever vores moderne flakkende hjerner kunsten, hvis vi tvinger dem til fordybelse? To medlemmer af redaktionen er i en kunstoplevelsesstafet blevet bedt om at iscenesætte indtagelsen af en David Lynch-kortfilm på Netflix som en biografoplevelse og bagefter tale om den i en hel time. Det ender i nostalgisk besyngelse af fordums fokus
Den 11. film i Informations julekalender over det 21. århundredes bedste film er David Lynchs mesterværk, ’Mulholland Drive’, der hiver drømmefabrikken Hollywoods kulturelle fikspunkter ned fra hylderne og koger det hele i en heksegryde. Ingen kan som Lynch facilitere en intuitiv rejse ind i genkendelsen af intet at fatte
Informations nuværende og tidligere anmeldere har påtaget sig en umulig opgave: At udvælge verdens bedste populærplader fra de seneste 20 år. Vi er nået til den anden fase. I slutrunden med de 32 albummer er en fjerdedel allerede blevet slået ud af turneringen, og det har slået revner i anmelderfællesskabet. Men VM – de vestlige mesterskaber – i Album tromler ufortrødent videre med argumenter, som at pladen lugter af dårlig sved, eller at storhedsvanviddet gør kunstneren en tjeneste
Mads Christensens sexistiske sokker, kulturborgmester Niko Grünfelds kontorindretning og ’Twin Peaks’ i virtuel reality – det er nogle af de ting, der har optaget kulturredaktionen i den forgangne uge. Vi præsenterer: Ugen på kulturgangen
Den barokke, sorthumoristiske ’Blue Velvet’ bragte David Lynchs karriere tilbage på rette kunstneriske spor. Med på optagelserne var en ung filmstuderende og hans kamera, og det har nu, 30 år senere, resulteret i den fascinerende dokumentarfilm ’Blue Velvet Revisited’
Hvorfor kan så mange mennesker godt lide at se gyserfilm, selv om de bliver skræmt fra vid og sans? Og hvad kan den stadigt mere populære filmgenre egentlig bruges til? I morgen begynder den årlige gyserfilmfestival Blodig Weekend i Cinemateket i København
Den 11. film i Informations julekalender over det 21. århundredes bedste film er David Lynchs mesterværk, ’Mulholland Drive’, der hiver drømmefabrikken Hollywoods kulturelle fikspunkter ned fra hylderne og koger det hele i en heksegryde. Ingen kan som Lynch facilitere en intuitiv rejse ind i genkendelsen af intet at fatte
Specialagent Dale Cooper og The Log Lady. The Black Lodge, sort kaffe og ufortyndet ondskab. Twin Peaks er tilbage i vores stuer. Stemningen er ikke den samme, men mareridtet lever i bedste velgående. Faktisk vildere – og mere virkeligt og politisk – end nogensinde før
’Blade Runner 2049’-instruktøren Denis Villeneuve lykkes, hvor David Lynch og andre fejlede: Med en seværdig, omend ikke perfekt, filmatisering af en af de mest dyrkede, succesfulde og vigtige science fiction-romaner nogensinde, Frank Herberts ’Dune’
En antiracistisk brevkasse i Alt for damerne har fået den borgerlige debattør Eva Selsing til at finde de helt røde gloser frem. Filmmageren David Lynch har formået at gøre den i forvejen syrede amerikanske valgkamp en lille smule mere syret. Og i Shanghai har de lokale myndigheder presset den lokale Pride-afdeling til at lukke ned. Det og meget mere har optaget kulturredaktionen i ’Ugen på kulturgangen’
Cannes Festivalen ses indefra i den 78-årige Gilles Jacobs åbenhjertige erindring om sine små 30 år som leder af verdens største og mest kendte filmfestival, der åbner i morgen