Person

Delphine de Vigan

Kvinder på druk
26. februar 2021

Hvor er de gode bøger om fulde kvinder? Vi er taget på litterær druktur efter svar

Alle siger, at Jeppe drikker, ingen spørger hvorfor. Men hvorfor tog hans rappenskraldede hustru Nille ikke også en slurk i Holbergs komedie? Vi dykker ned i alkoholens og kvindernes litteraturhistorie for at se, hvordan kvinder har beruset sig i de store fortællinger – og finder ud af, at der er mere end moralske tømmermænd at hente
Alle siger, at Jeppe drikker, ingen spørger hvorfor. Men hvorfor tog hans rappenskraldede hustru Nille ikke også en slurk i Holbergs komedie? Vi dykker ned i alkoholens og kvindernes litteraturhistorie for at se, hvordan kvinder har beruset sig i de store fortællinger – og finder ud af, at der er mere end moralske tømmermænd at hente
Anmeldelse
4. september 2020

Der er horror blandt hævesænkebordene i Delphine de Vigans nyoversatte roman

Den franske stjerneforfatters roman ’Underjordiske timer’ handler om Mathilde, der er glad for sit kontorarbejde. Indtil hendes chef beslutter sig for at bedrive psykisk terror på hende. Det kommer der henrivende uhyggelig prosa ud af
Delphine de Vigans roman, der udkom på fransk i 2009, har ikke et plot som en thriller. Dens uhygge kryber i stedet langsomt ind i den almindelige opslidning på kontoret, i metroen og i trafikken.
Klumme
21. februar 2020

Uforsonlige moderportrætter tegner tidens litteratur: Så tal dog ordentligt om din mor

Tidens hårde moderportrætter ser ofte guder, der skal rives ned, frem for at se mennesker i dyb vildrede. Det er ikke på mode at respektere sine forældre, at være tilgivende og storsindet. Men at det er farligt at dømme andre mennesker, gælder vel også her, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
Leonora Christina Skov er en modig forfatter, der har betalt en høj personlig pris. Hendes bog 'Den der lever stille' har dog den svaghed, at moren beskrives næsten entydigt kritisk, skriver Katrine Wiedemann i denne klumme.
Anmeldelse
13. september 2019

Bestsellerforfatter Delphine de Vigan minder os om, at vi næsten intet er uden vores sprog

Den franske bestsellerforfatter Delphine de Vigans seneste roman viser med sin dialogiske form, hvor lidt et menneske er uden sproget
Det er først og fremmest den talebesværede persons store frygt, der bliver tematiseret i De taknemmelige, men selvfølgelig også forfatterens, den sprogfikseredes, angstfulde overvejelse: Hvad er et liv uden ord?
Anmeldelse
24. august 2018

Forsømte børn

Barsk historie i lidt for enkel indpakning i den franske succesforfatter Delphine de Vigans seneste roman De loyale
Barsk historie i lidt for enkel indpakning i den franske succesforfatter Delphine de Vigans seneste roman De loyale
Interview
5. november 2016

'Fri mig for den autofiktive spændetrøje'

Vi lever i et »virkelighedshungrende autofiktionsregime«, der giver eksistensberettigelse til alene én form for virkelighed, mener den franske forfatter Delphine de Vigan. Med sin seneste bog vender hun tilbage til fiktionen og går til forsvar for dens mangfoldighed af virkeligheder
Forfatteren Delphine De Vigan går til forsvar for fiktionens mangfoldige beskrivelse af virkeligheder i sin seneste bog.
Baggrund
16. april 2016

Grænsen mellem litteratur og autofiktion er en thriller

En fransk forfatter har opnået kæmpesucces med en roman, som måske er autofiktion, men helt sikkert diskuterer forfatterens overvejelser over virkelighed og fiktion, og som samtidig er en thriller
En fransk forfatter har opnået kæmpesucces med en roman, som måske er autofiktion, men helt sikkert diskuterer forfatterens overvejelser over virkelighed og fiktion, og som samtidig er en thriller
  • Kvinder på druk
    26. februar 2021

    Hvor er de gode bøger om fulde kvinder? Vi er taget på litterær druktur efter svar

    Alle siger, at Jeppe drikker, ingen spørger hvorfor. Men hvorfor tog hans rappenskraldede hustru Nille ikke også en slurk i Holbergs komedie? Vi dykker ned i alkoholens og kvindernes litteraturhistorie for at se, hvordan kvinder har beruset sig i de store fortællinger – og finder ud af, at der er mere end moralske tømmermænd at hente
    Alle siger, at Jeppe drikker, ingen spørger hvorfor. Men hvorfor tog hans rappenskraldede hustru Nille ikke også en slurk i Holbergs komedie? Vi dykker ned i alkoholens og kvindernes litteraturhistorie for at se, hvordan kvinder har beruset sig i de store fortællinger – og finder ud af, at der er mere end moralske tømmermænd at hente
  • Interview
    5. november 2016

    'Fri mig for den autofiktive spændetrøje'

    Vi lever i et »virkelighedshungrende autofiktionsregime«, der giver eksistensberettigelse til alene én form for virkelighed, mener den franske forfatter Delphine de Vigan. Med sin seneste bog vender hun tilbage til fiktionen og går til forsvar for dens mangfoldighed af virkeligheder
    Forfatteren Delphine De Vigan går til forsvar for fiktionens mangfoldige beskrivelse af virkeligheder i sin seneste bog.
  • Anmeldelse
    4. september 2020

    Der er horror blandt hævesænkebordene i Delphine de Vigans nyoversatte roman

    Den franske stjerneforfatters roman ’Underjordiske timer’ handler om Mathilde, der er glad for sit kontorarbejde. Indtil hendes chef beslutter sig for at bedrive psykisk terror på hende. Det kommer der henrivende uhyggelig prosa ud af
    Delphine de Vigans roman, der udkom på fransk i 2009, har ikke et plot som en thriller. Dens uhygge kryber i stedet langsomt ind i den almindelige opslidning på kontoret, i metroen og i trafikken.
  • Klumme
    21. februar 2020

    Uforsonlige moderportrætter tegner tidens litteratur: Så tal dog ordentligt om din mor

    Tidens hårde moderportrætter ser ofte guder, der skal rives ned, frem for at se mennesker i dyb vildrede. Det er ikke på mode at respektere sine forældre, at være tilgivende og storsindet. Men at det er farligt at dømme andre mennesker, gælder vel også her, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
    Leonora Christina Skov er en modig forfatter, der har betalt en høj personlig pris. Hendes bog 'Den der lever stille' har dog den svaghed, at moren beskrives næsten entydigt kritisk, skriver Katrine Wiedemann i denne klumme.
  • Baggrund
    16. april 2016

    Grænsen mellem litteratur og autofiktion er en thriller

    En fransk forfatter har opnået kæmpesucces med en roman, som måske er autofiktion, men helt sikkert diskuterer forfatterens overvejelser over virkelighed og fiktion, og som samtidig er en thriller
    En fransk forfatter har opnået kæmpesucces med en roman, som måske er autofiktion, men helt sikkert diskuterer forfatterens overvejelser over virkelighed og fiktion, og som samtidig er en thriller
  • Anmeldelse
    13. september 2019

    Bestsellerforfatter Delphine de Vigan minder os om, at vi næsten intet er uden vores sprog

    Den franske bestsellerforfatter Delphine de Vigans seneste roman viser med sin dialogiske form, hvor lidt et menneske er uden sproget
    Det er først og fremmest den talebesværede persons store frygt, der bliver tematiseret i De taknemmelige, men selvfølgelig også forfatterens, den sprogfikseredes, angstfulde overvejelse: Hvad er et liv uden ord?
  • Anmeldelse
    24. august 2018

    Forsømte børn

    Barsk historie i lidt for enkel indpakning i den franske succesforfatter Delphine de Vigans seneste roman De loyale
    Barsk historie i lidt for enkel indpakning i den franske succesforfatter Delphine de Vigans seneste roman De loyale