Person

Dennis Gade Kofod

Året er 2016 og forfatteren Asta Olivia Nordenhof læser sin egen sygejournal

Dansk litteratur skriver om livet med psykisk sygdom og skriver samtidig om alt det, konkurrencestaten ikke kan rumme: det uproduktive, det lidelsesfyldte, den fælles lykke

Dennis Gade Kofod og Emil Friis Ernst skriver og tegner dystopisk om klimaforandringernes konsekvenser

I ’Reservat’ har klimaforandringerne oversvømmet store dele af verden, herunder Amager, men enorme vandværn holder Indre By tør. På den anden side er et amfibisk samfund af klimaflygtninge opstået
Anmeldelse

Alfred har mistet sin farfar, og nu taler han med sin far om minderne i ’Alfreds mindebog’

’Alfreds mindebog’ om Alfred, der har mistet sin farfar, fungerer godt som en samling af sansninger til senere brug, men dårligt som højtlæsningsbog

Dennis Gade Kofod hepper på overnaturlige væsner

Dennis Gade Kofods overvejelser om, hvordan magi fungerer i fortællinger og landskaber er faktisk tit mere tankevækkende end selve folkesagnene i ’Det levende land’

Dennis Gade Kofod: Knausgård har så lidt rygrad, at det eneste, der holder ham oprejst, er den vind, han på magisk vis altid har i håret

Hver uge spørger vi en kulturperson om dennes læsevaner. Forfatter Dennis Gade Kofod er humørlæser, som bruger litteraturen til at forstå verden og sig selv med

Kamufleret som fantasy skriver Dennis Gade Kofod både om hverdagen og om udlændingepolitik

Dennis Gade Kofod skriver en meget smuk, og også karsk og nogle gange lidt ulækker prosa, fuld af øjeblikke, der føles lykkelige og sørgmodige på samme tid. ’Folkemøg’ er genkendelig i sine fantasyingredienser, men den er ligeglad med genrens vulgært episke træk

Syv teatre går sammen om én danmarksfortælling, men uden at finde fokus

Syv teatre er gået sammen om en forestilling med syv små scener, der skal kendetegne hvert enkelt teaters hjemegn. Det lyder som en sjov idé – og resultatet er udmærket – men ’Danmark, mit fædreland’ bliver også et lidt pudsigt miks, hvor en fælles retning udebliver

En ø går under

Dennis Gade Kofods ordknappe apokalypse er et politisk sørgeskrift og en lille, litterær fornyelse. Aldrig før er troldmænd beskrevet så minimalistisk

Bornholm er én stor fantasy-fortælling

Dennis Gade Kofod vil med sin nye roman, ’Nancy’, vise en ny side af Bornholm. Blandt myterne, de underjordiske væsner og den altødelæggende tåge, står de glemte øboere. Diskussionen om udkanten har fået et nyt, magisk og mystisk indspark

Ridder Frederik og den gravide prinsesse

Under overfladen aner man eventyrernes og troldenes verden i Dennis Gade Kofods stilfærdige femte roman. Men den er nu bedst, når han skriver uden magi

Sider

Mest læste

  1. Dansk litteratur skriver om livet med psykisk sygdom og skriver samtidig om alt det, konkurrencestaten ikke kan rumme: det uproduktive, det lidelsesfyldte, den fælles lykke
  2. Dennis Gade Kofods ordknappe apokalypse er et politisk sørgeskrift og en lille, litterær fornyelse. Aldrig før er troldmænd beskrevet så minimalistisk
  3. Dennis Gade Kofod vil med sin nye roman, ’Nancy’, vise en ny side af Bornholm. Blandt myterne, de underjordiske væsner og den altødelæggende tåge, står de glemte øboere. Diskussionen om udkanten har fået et nyt, magisk og mystisk indspark
  4. Dennis Gade Kofod skriver en meget smuk, og også karsk og nogle gange lidt ulækker prosa, fuld af øjeblikke, der føles lykkelige og sørgmodige på samme tid. ’Folkemøg’ er genkendelig i sine fantasyingredienser, men den er ligeglad med genrens vulgært episke træk
  5. Dennis Gade Kofods overvejelser om, hvordan magi fungerer i fortællinger og landskaber er faktisk tit mere tankevækkende end selve folkesagnene i ’Det levende land’
  6. ’Alfreds mindebog’ om Alfred, der har mistet sin farfar, fungerer godt som en samling af sansninger til senere brug, men dårligt som højtlæsningsbog
  7. Hver uge spørger vi en kulturperson om dennes læsevaner. Forfatter Dennis Gade Kofod er humørlæser, som bruger litteraturen til at forstå verden og sig selv med