Person

Edward Zwick

Middelmådig, midaldrende actionman

Tom Cruise er stadig fit, men efterhånden også midaldrende at se på i rollen som problemløseren Jack Reacher i Edward Zwicks mildt underholdende og noget corny ’Jack Reacher: Never Go Back’

Først til stålet, så til patten

Det ender med en billig (for)løsning i det ellers relativt modne og ambitiøse romantiske komediedrama 'Love and Other Drugs'

Når angreb er det bedste forsvar

"Jøder kæmper da ikke," bemærker en russisk partisanleder undrende i Edward Zwicks krigsdrama Modstand. "De her jøder gør," lyder svaret

At skyde bjørnen

Defiance, Edward Zwicks nye film, hvor Iben Hjejle har en mindre rolle, handler om polsk-jødiske frihedskæmpere under Anden Verdenskrig og var en svær film at finansiere, fortæller instruktøren til Washington Post

Diamanter varer evigt

Edward Zwick forsøger sig med både spænding og politik i den velmenende og ofte medrivende 'Blood Diamond'. Resultatet er dog ikke entydigt vellykket

En kamp for anerkendelse

Det vellykkede krigsdrama 'Ærens dage' skildrer gennem personlige skæbner Frankrigs diskriminerende behandling af nordafrikanske soldater under Anden Verdenskrig

Ris og ros i Japan

Om kirsebærblomsternes flor, om kejserens hjertelæge, om geishaernes danseskole, om slikkets popmusik og om Yoji Yamadas nye samuraifilm

Mænd af ære

Håndværket er upåklageligt i Edward Zwicks gammeldags helteepos, ’Den sidste samurai’. Men det glansbillede, filmen tegner af Japan og mennesker fanget af historien, mangler dybde

Kæmper den gode kamp

Når krigsmaskinen buldrer i Hollywood, kan man være sikker på, at Pentagon har haft en finger med i spillet – i hvert fald hvis det amerikanske militær vises fra sin pæne side

Fanden på væggen

Fjenden er ikke, hvad han har været, når man kigger tilbage på filmverdenens fjendebilleder i de sidste 50 år NATO OG FILMEN Skumle kommunister, blodtørstige aliens, lede nazister, barbariske japanere, fanatiske terrorister - kært barn antager mange former og har forskellige ansigter, når det kommer til de fjendebilleder, den vestlige, og især amerikanske, filmindustri serverer for et grådigt biografpublikum, der altid har haft brug for nogen at være vrede på og bange for, så de bagefter kan forlade biografens mørke og føle sig i sikkerhed, vel vidende at fjenden nu var udslettet...

Sider

Mest læste

  1. "Jøder kæmper da ikke," bemærker en russisk partisanleder undrende i Edward Zwicks krigsdrama Modstand. "De her jøder gør," lyder svaret