Person

Elisa Kragerup

Interview
3. september 2021

Elisa Kragerup: Shakespeare tager os ud i grænselandet af, hvad det vil sige at være menneske

Der er eventyr, poesi, vanvittigt begær og overvældende afsløringer af, hvor dumme menneskene er, når vi fører os frem som små guder i vores egen verden i ’En skærsommernatsdrøm’. Det forklarer Elisa Kragerup i den sidste sommersamtale om Shakespeare
Når Elisa Kragerup arbejder med Shakespeare, oplever hun »en helt sindssygt fordomsfri tilgang til, hvad det vil sige at være menneske«.
Feature
26. juni 2020

Tid er som bekendt penge. Og på Betty Nansen har de fået begge dele »til at dumme sig«

Det sidste punktum i manuskriptet er langt fra blevet sat, og 90 procent af alle forsøg er kasseret, da Information for tredje gang er forbi Betty Nansens workshops for at følge deres kollektive arbejdsproces. Men det ufærdige og det kasserede er også pointen med det hele – og netop det, som en masse fondspenge giver mulighed for
Holdet laver improvisationsøvelser for blandt andet at opnå den tryghed mellem skuespillerne, der kan give forestillingen en reel flerstemmighed.
Baggrund
18. juni 2020

Efter nedlukningen spirer kollektivet på Betty Nansen Teatret igen. Men det er instruktøren, der taler højest

På Betty Nansen Teatret arbejder de med en mere kollektiv arbejdsproces, end hvad der sædvanligvis er muligt på et institutionsteater. Det giver alle en stemme i processen, fortæller de her i andet kapitel af Informations føljeton fra Betty Nansen Teatret. Men er det også et brud med teaterets traditionelle rollefordeling?
På Betty Nansen Teatret eksperimenterer man med en mere kollektiv og langstrakt arbejdsproces, end hvad der sædvanligvis er mulighed for på et institutionsteater.
Feature
5. juni 2020

På Betty Nansen Teatret tror de på, at man som kollektiv er endnu bedre, end man er gode tilsammen

Er en kollektiv mavefornemmelse noget, man kan skabe på kommando? På Betty Nansen Teatret gør de forsøget og Information følger processen. I februar var vi til workshop en tidlig lørdag morgen på forestillingen ’Livstidsgæsterne’ og lærte, at det at arbejde kollektivt både kan være givende og halvforfærdeligt for de involverede
Vi følger Betty Nansen Teatrets kollektive proces omkring forestillingen ’Livstidsgæsterne’, der får premiere til september.
Anmeldelse
29. maj 2020

Elisa Kragerups bud på Strindbergs erotiske ’Leg med ild’ bliver som radio ukødeliggjort

Strindbergs subtilt ondskabsfulde utroskabsdrama ’Leg med ild’ findes nu – i mangel på teaterversionen – som stedfortrædende, coronabagt radiodrama og minder os om, at kærlighed og sex altid har været en beskidt og smertelig affære. Men radiodramaet står lidt i skyggen af det, der skulle have været
Alt var næsten klar til Betty Nansen Teatrets opførsel af Strindbergs ’Leg med ild’ på scenen. Nu findes det i stedet på teatrets hjemmeside som radiodrama.
Anmeldelse
25. februar 2020

I ’Rædsel’ er angsten den bedste ven

På Teater Grob har et fremragende hold skabt en særdeles vellykket og begavet – og ikke mindst humoristisk og håndgribelig – forestilling om angst. I en tid, hvor angst blandt især børn og unge nærmest har udviklet sig til en epidemi, er det en superaktuel forestilling, man bør unde sig selv
Hvordan ville det se ud, hvis vi kunne se en psykisk lidelse som angst? På Teater Grob har dramtikeren Anna Bro i forestillingen Rædsel manet fysisk liv i angsten og givet den en krop – og virkningen er slående!
Klumme
3. januar 2020

Kulturredaktionen glæder sig til flere dumme fiktive svin og det bedste filmår nogensinde

Nyt år, nye kulturoplevelser. Vi har spurgt vores anmeldere, hvilke filmoplevelser, musikoplevelser, kunstoplevelser, teateroplevelser og tv-serieoplevelser, de glæder sig mest til i 2020. Der er både arvefølgedrama, Strindberg og en lille dreng med Hitler som usynlig ven på listen
Filmredaktør Christian Monggaard glæder sig blandt andet til Taika Waititis Anden Verdenskrig-komedie Jojo Rabbit.
Anmeldelse
18. oktober 2019

Man farer nemt vild i trylleskoven i Elisa Kragerups ’En Skærsommernatsdrøm’

Elisa Kragerups ’En Skærsommernatsdrøm’ på Betty Nansen byder på fortryllende smuk scenografi og koreografi. Men gennem David Lynch-inspireret surrealisme er den også nem at fare vild i og affejer snarere end engagerer sig i moderne begær og virkeligheder
Der er mange forskellige lag og virkeligheder i Elisa Kragerups ’En Skærsommenatsdrøm’, men hvad vil de hinanden?
Leder
18. december 2018

Teater, der vil noget

Selvfølgelig skal teatret ville sit publikum. Men teatret skal også turde støde publikum fra sig med scenekunst, der ikke bare er sikre satsninger og mere af det samme. Teatret skal ville sit publikum, men først og fremmest skal teatret ville sit publikum noget
Forestillingen Black Madonna blev i 2018 et identitetspolitisk drama, der udspillede sig lige så meget i avisernes spalter og de sociale mediers kommentarfelter, som på det lille Teater Sort/Hvids scene
Interview
14. december 2018

Dansk teaters nye regentpar: »Det er på tide, vi kommer ud af offerrollen og begynder at tale teatret op«

Hun skal revolutionere scenekunsten på Betty Nansen Teatret. Han skal sælge 100.000 flere billetter på Det Kongelige Teater. Nogenlunde sådan lyder forventningerne til de to nye bosser i dansk teaterliv, Elisa Kragerup og Kasper Holten, der vil genindføre stoltheden og selvværdet i en branche, der efter flere års sparerunder og rituel brok har tabt lidt af troen på sig selv
Hun skal revolutionere scenekunsten på Betty Nansen Teatret. Han skal sælge 100.000 flere billetter på Det Kongelige Teater. Nogenlunde sådan lyder forventningerne til de to nye bosser i dansk teaterliv, Elisa Kragerup og Kasper Holten, der vil genindføre stoltheden og selvværdet i en branche, der efter flere års sparerunder og rituel brok har tabt lidt af troen på sig selv

Sider

  • Feature
    28. april 2018

    ’Den kroniske uskyld’ beskriver uskyldstabet til alle generationer og livsfaser

    60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen
    Klaus Rifbjergs Tore og Janus portrætteret af Morten Hee Andersen og Simon Bennebjerg.
  • Anmeldelse
    19. december 2012

    Madame Distance

    Helle Fagralid er en lækkerbisken i rollen som Madame Bovary. Men Elisa Kragerups teaterfortolkning af historien om kvindefornedrelse virker som et kynisk postulat
    Instruktør Elisa Kragerup bruger både masker og kroppe for at skildre liderlighedens brutalitet i sin opsætning af ’Madame Bovary’. Men selv om Helle Fagralid (th.) ser både fascinerende og forførende ud, så preller historien om fruen, der keder sig med sin mand og vil have mere luksus og ’romantik’, i sit liv af på tilskueren.
  • Anmeldelse
    4. maj 2018

    Elisa Kragerup gør alt gammelt til noget nyt og rørende

    Elisa Kragerups sidste fysiske og følelsesfulde klassikerfortolkning som husinstruktør på Det Kongelige Teater står i mange gode gensyns tegn. Den intime iscenesættelse af Klaus Rifbjergs debutroman ’Den kroniske uskyld’ om kærlighedens første og evige flyv og fald får igen alt det gamle til at føles rørende nyt og råt
    Når teatret varedeklarerer ’Den kroniske uskyld’ som et »intimt drama«, er det ikke bare det intime livs uskyldstema, det henviser til. Man sidder så tæt på scenen på Det Kongelige Teaters Mellemgulvet, at skuespillerne med deres meget kropslige optræden kan røre og flirte med publikum.
  • Interview
    3. september 2021

    Elisa Kragerup: Shakespeare tager os ud i grænselandet af, hvad det vil sige at være menneske

    Der er eventyr, poesi, vanvittigt begær og overvældende afsløringer af, hvor dumme menneskene er, når vi fører os frem som små guder i vores egen verden i ’En skærsommernatsdrøm’. Det forklarer Elisa Kragerup i den sidste sommersamtale om Shakespeare
    Når Elisa Kragerup arbejder med Shakespeare, oplever hun »en helt sindssygt fordomsfri tilgang til, hvad det vil sige at være menneske«.
  • Anmeldelse
    24. februar 2014

    Begærets teater

    Elisa Kragerup har igen skabt en instruktionsmæssig genistreg med sin vilde kropsfortolkning af Ovids ’Metamorfoser’ for Det Røde Rum
    Narcissus stirrer betaget på sit eget spejlbillede, men bliver til sidst flået væk fra sit selvbegær af det skånselsløse, glidende ’kor’ i Elisa Kragerups uimodståelige, kropsdramatisering af Ovids ’Metamorfoser’.
  • Anmeldelse
    25. februar 2020

    I ’Rædsel’ er angsten den bedste ven

    På Teater Grob har et fremragende hold skabt en særdeles vellykket og begavet – og ikke mindst humoristisk og håndgribelig – forestilling om angst. I en tid, hvor angst blandt især børn og unge nærmest har udviklet sig til en epidemi, er det en superaktuel forestilling, man bør unde sig selv
    Hvordan ville det se ud, hvis vi kunne se en psykisk lidelse som angst? På Teater Grob har dramtikeren Anna Bro i forestillingen Rædsel manet fysisk liv i angsten og givet den en krop – og virkningen er slående!
  • Nyhed
    11. maj 2011

    Hun skildrer det, vi skammer os over

    Teaterinstruktør Elisa Kragerup er optaget af forskellen mellem de masker, vi viser verden, og de mennesker, vi i virkeligheden er. Søndag aften skrev den kun 31-årige debutant historie, da hun modtog tre af de mest prestigefyldte priser ved årets Reumert-uddeling
  • Feature
    5. juni 2020

    På Betty Nansen Teatret tror de på, at man som kollektiv er endnu bedre, end man er gode tilsammen

    Er en kollektiv mavefornemmelse noget, man kan skabe på kommando? På Betty Nansen Teatret gør de forsøget og Information følger processen. I februar var vi til workshop en tidlig lørdag morgen på forestillingen ’Livstidsgæsterne’ og lærte, at det at arbejde kollektivt både kan være givende og halvforfærdeligt for de involverede
    Vi følger Betty Nansen Teatrets kollektive proces omkring forestillingen ’Livstidsgæsterne’, der får premiere til september.