Person

Emil Nolde

Artikler
Anmeldelse
22. april 2022

Vi har brug for fagligt velfunderede undersøgelser af identitetspolitik. Det er ikke denne bog

Nogen mener, at identitetspolitik fylder for meget og ødelægger for meget. Det siger ny stor antologi også – men den ender med selv at blive del af problemet
Nogen mener, at identitetspolitik fylder for meget og ødelægger for meget. Det siger ny stor antologi også – men den ender med selv at blive del af problemet
Kommentar
9. juni 2021

Kunstneres fascination af afrikanere er ikke det samme som kolonial nedslagtning

I ny udstilling på Statens Museum for Kunst anklages Emil Noldes og Ernst Ludwig Kirchners 100 år gamle kunst for at bidrage til raceundertrykkelse. Men man kan ikke pålægge datidens oprørere tidens normer og fordomme, skriver forfatter og billedhugger Bjørn Poulsen i dette debatindlæg
I ny udstilling på Statens Museum for Kunst anklages Emil Noldes og Ernst Ludwig Kirchners 100 år gamle kunst for at bidrage til raceundertrykkelse. Men man kan ikke pålægge datidens oprørere tidens normer og fordomme, skriver forfatter og billedhugger Bjørn Poulsen i dette debatindlæg
Leder
21. maj 2021

SMK’s nye vej fra kunstmuseum til kulturhistorisk museum er en farlig vej at slå ind på

Ja, et kunstmuseum som SMK skal turde gå nye veje og formidle kunstens og kunstnernes delagtighed i fortidens ugerninger, men må aldrig ende der, hvor kunsten udelukkende gøres til udtryk for en bestemt tid, samfundsorden eller ideologi
Den epoke, hvor kunsten kan præsenteres i sin egen ret og skønhed, er blevet afløst af en ny, hvor den kontekst, kunsten bliver til i, risikerer at blive det centrale, skriver Peter Nielsen.
Kirchner & Nolde
21. april 2021

Velkommen til Statens Museum for Skyld og Skam

Kirchner & Nolde-udstillingen på SMK er epokegørende i sit syn på kunst og den sammenhæng, kunsten bliver skabt i. Som kunstudstilling er den mindre vellykket
Emil Nolde, Palmer ved havet, 1914. Nolde Stiftung Seebüll© Nolde Stiftung Seebüll. Fotowerkstatt Elke Walford und Dirk Dunkelberg.
Anmeldelse
17. april 2019

Emil Nolde – den ivrige nazist, der blev forfulgt af nazisterne

Angela Merkel tog i sidste uge afsked med to værker af den naziforfulgte nazisympatisør Emil Nolde. Det var den perfekte optakt til en fremragende berlinsk udstilling om det nye syn på den dansk-tyske malers yderst tvivlsomme forhold til Hitlers Tredje Rige. Er Nolde nu blevet toksisk?
Få dage før åbningen af Emil Nolde-udstillingen pillede Angela Merkel to Nolde-værker ned i sit arbejdsværelse, herunder ’Brydningen’ fra 1936. Egentlig ville museet blot låne ’Brydningen’ til udstillingsperioden. Men Merkel brugte anledningen til endegyldigt at give begge værker tilbage til deres oprindelige ejer, ’Stiftelsen for preussisk kulturbesiddelse’, og dermed var fanden løs i den tyske kulturpresse allerede før ferniseringen.
Baggrund
16. juli 2014

Emil Nolde og hans paradoksale held

Han troede fuldt og fast på den germanske races overlegenhed og på en tysk kunst renset for fremmed inficering, men nazismen og historiens ironi reddede maleren Emil Nolde fra den skam i fremtiden at blive betragtet som nazisternes håndgangne mand
Det er utvivlsomt den forfulgte Nolde, som er bedst kendt. Den udstødte rugende mester, der ramt af 'Berufsverbot' sidder lammet i sit hus frarøvet sine pensler og sin palet. Her ses han fotograferet i Schweiz i 1948.
Baggrund
7. juli 2014

Emil Nolde havde æstetikken imod sig

Ideologien og æstetikken brydes hos Emil Nolde, der skabte mange af sine værker i en stolt nationalsocialistisk selvforståelse, men som nazisterne ikke brød sig om og derfor endte med at forbyde
Ideologien og æstetikken brydes hos Emil Nolde, der skabte mange af sine værker i en stolt nationalsocialistisk selvforståelse, men som nazisterne ikke brød sig om og derfor endte med at forbyde
Anmeldelse
25. marts 2010

Er Nolde i familie med Kurt Westergaard?

Det var ikke kun den gamle højrefløj, der så trolde og nisser over det hele
Det var ikke kun den gamle højrefløj, der så trolde og nisser over det hele
Anmeldelse
26. september 2009

Strygere i pikant Bartok

Der var både plusser og minusser i denne uges torsdagskoncert i DR koncerthusets Studie 1
10. april 1997

Arken-typerne

SJÆLDENT ELLER aldrig i danske kunst-institutioners ellers ofte omtumlede historie er så meget gået så rivegalt så hurtigt som i tilfældet Arken, det nye museum i sandklitterne ved Ishøj Strandpark...

Sider

  • Anmeldelse
    17. april 2019

    Emil Nolde – den ivrige nazist, der blev forfulgt af nazisterne

    Angela Merkel tog i sidste uge afsked med to værker af den naziforfulgte nazisympatisør Emil Nolde. Det var den perfekte optakt til en fremragende berlinsk udstilling om det nye syn på den dansk-tyske malers yderst tvivlsomme forhold til Hitlers Tredje Rige. Er Nolde nu blevet toksisk?
    Få dage før åbningen af Emil Nolde-udstillingen pillede Angela Merkel to Nolde-værker ned i sit arbejdsværelse, herunder ’Brydningen’ fra 1936. Egentlig ville museet blot låne ’Brydningen’ til udstillingsperioden. Men Merkel brugte anledningen til endegyldigt at give begge værker tilbage til deres oprindelige ejer, ’Stiftelsen for preussisk kulturbesiddelse’, og dermed var fanden løs i den tyske kulturpresse allerede før ferniseringen.
  • Anmeldelse
    22. april 2022

    Vi har brug for fagligt velfunderede undersøgelser af identitetspolitik. Det er ikke denne bog

    Nogen mener, at identitetspolitik fylder for meget og ødelægger for meget. Det siger ny stor antologi også – men den ender med selv at blive del af problemet
    Nogen mener, at identitetspolitik fylder for meget og ødelægger for meget. Det siger ny stor antologi også – men den ender med selv at blive del af problemet
  • Baggrund
    7. juli 2014

    Emil Nolde havde æstetikken imod sig

    Ideologien og æstetikken brydes hos Emil Nolde, der skabte mange af sine værker i en stolt nationalsocialistisk selvforståelse, men som nazisterne ikke brød sig om og derfor endte med at forbyde
    Ideologien og æstetikken brydes hos Emil Nolde, der skabte mange af sine værker i en stolt nationalsocialistisk selvforståelse, men som nazisterne ikke brød sig om og derfor endte med at forbyde
  • Kirchner & Nolde
    21. april 2021

    Velkommen til Statens Museum for Skyld og Skam

    Kirchner & Nolde-udstillingen på SMK er epokegørende i sit syn på kunst og den sammenhæng, kunsten bliver skabt i. Som kunstudstilling er den mindre vellykket
    Emil Nolde, Palmer ved havet, 1914. Nolde Stiftung Seebüll© Nolde Stiftung Seebüll. Fotowerkstatt Elke Walford und Dirk Dunkelberg.
  • 2. oktober 1999

    Kristi indtog i Bruxelles

    Hjemmefødningen James Ensor levede indespærret i et feminint og småborgerligt fængsel, som kun bræk og prutter kunne nedbryde. Men han banede også vejen for ekspressionister og Cobra-kunstnere - det viser en stor udstilling i Bruxelles James Ensor fremstiller sig i megamaleriet Kristi indtog i Bruxelles med slet skjult selvagtelse som Jesus Kristus, der på et æsel rider ind i Jerusalem...
  • Kommentar
    9. juni 2021

    Kunstneres fascination af afrikanere er ikke det samme som kolonial nedslagtning

    I ny udstilling på Statens Museum for Kunst anklages Emil Noldes og Ernst Ludwig Kirchners 100 år gamle kunst for at bidrage til raceundertrykkelse. Men man kan ikke pålægge datidens oprørere tidens normer og fordomme, skriver forfatter og billedhugger Bjørn Poulsen i dette debatindlæg
    I ny udstilling på Statens Museum for Kunst anklages Emil Noldes og Ernst Ludwig Kirchners 100 år gamle kunst for at bidrage til raceundertrykkelse. Men man kan ikke pålægge datidens oprørere tidens normer og fordomme, skriver forfatter og billedhugger Bjørn Poulsen i dette debatindlæg
  • 20. august 2004

    ’Vi ved ikke, hvem vi selv er’

    Dyke Johannsen er en kunstner, som de færreste kender uden for grænseegnens marsk, og alligevel er han kendt og anerkendt i Tyskland og Holland især. Blev han måske dømt af det gode, kulturradikale selskab, spørger Bodil Marie Thomsen i anledningen en aktuel udstilling på Fanø
  • Kronik
    17. december 2001

    Emil Nolde –– nazist og jødehader?

    Emil Nolde og nazisterne – de fleste tænker på maleforbud og modernistisk kunst, der af nazisterne blev betegnet ’entartet’. Men sandheden er en anden