Person

Emir Kusturica

Anmeldelse
17. februar 2011

Farewell

Den franske koldkrigsthriller ’Farewell’ fortæller om begivenheder, som forandrede verden, men som de færreste kender til
Den franske koldkrigsthriller ’Farewell’ fortæller om begivenheder, som forandrede verden, men som de færreste kender til
Baggrund
3. september 2010

Stor film-kunstner eller Milosovic' håndlanger?

Emir Kusturicas balkanfilm har vakt stor debat i Informations spalter de seneste uger. Spørgsmålet er, om den prisvindende bosnisk-serbiske instruktørs værker skal hyldes som stor kunst eller stemples som propaganda for stor-serbiske nationalistdrømme
Emir Kusturica vandt Den Gyldne Palme i Cannes for filmen 'Underground', 
 der senere er beskyldt for at være propaganda for en storserbisk ideologi.
Kommentar
25. august 2010

Useriøst angreb på Kusturica

Kusturica forsvarer ikke de serbiske bødler og kalder 'Underground' 'det hårdeste angreb, der nogen sinde har været rettet mod Milosevic'
Kusturica forsvarer ikke de serbiske bødler og kalder 'Underground' 'det hårdeste angreb, der nogen sinde har været rettet mod Milosevic'
Interview
10. august 2010

'Kusturica var bødlen Milosevic' lærling'

Den montenegrinsk-bosniske forfatter Andrej Nikolaidis skal betale erstatning til den verdenskendte bosnisk-serbiske filminstruktør Emir Kusturica for at have beskyldt ham for at gå Milosevic' ærinde med sine film og at fornægte folkemordet på muslimerne i Bosnien. Jens-Martin Eriksen har mødt den dømte forfatter
Emir Kusturicas film 'Underground' fik i 1995 Den Gyldne Palme i Cannes. Men Kusturicas film tegner ifølge kritikere et forvrænget billede af livet på Balkan.
Klumme
31. juli 2010

Balkan tur-retur

Balkan udøver fortsat en forunderlig tiltrækning på os nordeuropæere. Ikke bare som turistmål, men også i form en særegen fascination af den blodige historie, og den vold, som vi stadigvæk forstår regionen i lyset af
Kommentar
13. juli 2010

Bødlens lærling

Emir Kusturicas film er en slags kunstnerisk fortsættelse af krigen på Balkan og præges af et stereotypt billede af balkanborgeren, der retfærdiggør overgreb, skriver forfatteren Jens-Martin Eriksen, der mener, at filmene reelt er et tilsløret angreb på Serbiens demokratiske opposition
Filminstruktøren Emir Kusturicas film efter den jugoslaviske borgerkrig er ikke så svære at tolke, mener forfatteren Jens-Martin Eriksen: De er en slags fortsættelse af krigen og en retfærdiggørelse af serbernes rolle i den.   Her er er instruktøren selv fotograferet under optagelsen af en scene i 'Underground', hvor hans ene serbiske protagonist foretager en blodig etnisk udrensning i en landsby, og hans mænd myrder den anden serbiske hovedperson: En skruppelløs, bedragende våbenhandler.
12. december 2009

Kusturicas næste helte er en arabisk stripper og et mexikansk ikon

Først en film, der foregår i Mellemøsten og handler om en mandlig stripper og mavedanser, dernæst en film om Pancho Villa med Johnny Depp i hovedrollen. Det er to af instruktøren Emir Kusturicas kommende projekter, som han fortalte om på filmfestivalen i Marrakech i Marokko
Den serbiske filminstruktør, Emir Kusturica modtog i går en pris hyldest til et helt livs filmværker ved den 9. filmfestival i Marrakesh i Marokko. Festivalen slutter i aften.
Nyhed
11. december 2009

For dem er verden en opgave, der skal løses

Publikum fniser af afklædt Isabelle Huppert og jubler over sko, der kastes efter Bush. At være til filmfestival i Marrakech er en anderledes oplevelse - selv om fransk indflydelse på sprog og kultur er mere end tydelig
Hyldest. Christopher Walken er en af den mange internationale filmpersonligheder, der er i Marrakech. På festivalen blev han tirsdag hyldet for sin lange filmkarriere.
Interview
12. maj 2009

Kongen af Cannes fortæller

Cannes Festivalen ses indefra i den 78-årige Gilles Jacobs åbenhjertige erindring om sine små 30 år som leder af verdens største og mest kendte filmfestival, der åbner i morgen
Gilles Jacob (tv.), formanden for Cannes Filmfestivalen, der løber af stablen for 62. gang i år, ses ved pressekonferencen i april, hvor listen over film i hoved-konkurrencen blev afsløret. Til højre ses festivalens kunstneriske leder, Thierry Fremaux, foran dette års officielle Cannes-plakat
Anmeldelse
10. marts 2009

Vi er tvunget til at være 'de andre'

Kunstnere fra Balkan må i de fleste tilfælde gå igennem mindre og helt uafhængige kanaler, hvis de vil præsenteres på egne præmisser i Vesten. Store udstillinger beskæftiger sig gerne med 'Balkan-kunst' - forudsat at den belyses i vestlig optik
Serbiske kunstnere er trætte af at blive identificeret med krig, nationalisme eller glad sigøjnermusik - de føler, at de bliver sat i bås. På kulturhuset i Vanløse vil der i de kommende uger blive vist serbisk kunst, som ikke kan rubriceres under titlen -Balkan-kunst-.

Sider

  • 9. oktober 1998

    Vinterbergs fest i New York

    Thomas Vinterbergs Festen stort set positivt modtaget af den amerikanske presse, selv om ikke alle kunne blive helt kloge på Dogme 95 og Kyskhedsløftet Filmfestival Der var lige dele forundring, skepticisme og munterhed til pressevisningen af Thomas Vinterbergs Festen (The Celebration) på New York Film Festival, hvor filmen havde snigpremiere onsdag og torsdag inden dens officielle amerikanske premiere i dag i både New York og Los Angeles...
  • Interview
    12. maj 2009

    Kongen af Cannes fortæller

    Cannes Festivalen ses indefra i den 78-årige Gilles Jacobs åbenhjertige erindring om sine små 30 år som leder af verdens største og mest kendte filmfestival, der åbner i morgen
    Gilles Jacob (tv.), formanden for Cannes Filmfestivalen, der løber af stablen for 62. gang i år, ses ved pressekonferencen i april, hvor listen over film i hoved-konkurrencen blev afsløret. Til højre ses festivalens kunstneriske leder, Thierry Fremaux, foran dette års officielle Cannes-plakat
  • Kommentar
    13. juli 2010

    Bødlens lærling

    Emir Kusturicas film er en slags kunstnerisk fortsættelse af krigen på Balkan og præges af et stereotypt billede af balkanborgeren, der retfærdiggør overgreb, skriver forfatteren Jens-Martin Eriksen, der mener, at filmene reelt er et tilsløret angreb på Serbiens demokratiske opposition
    Filminstruktøren Emir Kusturicas film efter den jugoslaviske borgerkrig er ikke så svære at tolke, mener forfatteren Jens-Martin Eriksen: De er en slags fortsættelse af krigen og en retfærdiggørelse af serbernes rolle i den.   Her er er instruktøren selv fotograferet under optagelsen af en scene i 'Underground', hvor hans ene serbiske protagonist foretager en blodig etnisk udrensning i en landsby, og hans mænd myrder den anden serbiske hovedperson: En skruppelløs, bedragende våbenhandler.