Person

Erik Skyum-Nielsen

Inger Christensen

Arkivet findes; digtene, notaterne og udkastene findes

Inger Christensen er en af de største europæiske forfattere i det 20. århundrede, en af de få, man stadig vil kunne huske om 100 år – og ikke kun i Danmark. I ti år, siden Inger Christensens død, har hendes efterladte papirer samlet støv i et arkiv på Det Kongelige Bibliotek. Nu udkommer de i et gigantisk mammutværk på knap 1.000 sider, der kaster nyt lys over den verdensberømte digters arbejdsproces

Per Kirkebys billeder står ordløse tilbage og lader beskueren genkende sig selv

Den internationalt anerkendte maler, digter, billedhugger og geolog Per Kirkeby døde onsdag. Hans poetiske og kunstneriske præcision er af internationalt format, og han efterlader sig et omfattende og enestående værk, der stadig berører dem, der mødes af det, er en række kendere af ham enige om

Hvor er samtalen om dansk filmkunst?

Jeg drømmer om, at filmfolk tør skrive om egne og andres film. Men også at feminister, filmnørder og især filmforskere tør bruge tiden på at zoome helt ind på dansk films mangefacetterede univers, der lige nu buldrer frem rent kunstnerisk. Skrive om nutidens film. Og sætte ild til en debat om denne vigtige del af vores kultur

Det er for let at affærdige genrehybride værker som mislykkede

Var litteraturåret 2017 egentlig så skidt, som det er blevet beskrevet? Og har Erik Skyum-Nielsen ret i, at hybrider er halvhjertede og collager kaotiske? I stedet for at affærdige dem bør vi spørge os selv, hvad årets mange genrehybrider siger om tiden

Har 2017 været et dårligt litteraturår? Ja, det har det!

Bevares, der er udkommet fine værker i 2017, og nogle få har også skilt sig tydeligt ud fra de øvrige, men samlet set har det været et skuffende år.
Afsnit 3

Achtung! Du vidste ikke, du havde brug for tysk lyrik

Rune Lykkeberg har Erik Skyum-Nielsen i studiet for at hjælpe med at se helheden og tale om de tyske digtere. Lyt til 3. afsnit af Deutschstunde-podcasten

Oversætterens eufori

Hvad føler en oversætter, mens han oversætter? Erik Skyum-Nielsen, som for nylig vandt Dansk Oversætterforbunds Ærespris, giver her et lille bidrag til oversættelsens fænomenologi

Farvel 2016

Hvor gik litteraturen hen i 2016?

Bogfolk

Bogfolk fra dagens avis

Sider

Mest læste

  1. Inger Christensen er en af de største europæiske forfattere i det 20. århundrede, en af de få, man stadig vil kunne huske om 100 år – og ikke kun i Danmark. I ti år, siden Inger Christensens død, har hendes efterladte papirer samlet støv i et arkiv på Det Kongelige Bibliotek. Nu udkommer de i et gigantisk mammutværk på knap 1.000 sider, der kaster nyt lys over den verdensberømte digters arbejdsproces
  2. Den internationalt anerkendte maler, digter, billedhugger og geolog Per Kirkeby døde onsdag. Hans poetiske og kunstneriske præcision er af internationalt format, og han efterlader sig et omfattende og enestående værk, der stadig berører dem, der mødes af det, er en række kendere af ham enige om
  3. Inger Christensen, en af Danmarks største digtere i nyere tid, er død i en alder af 73 år. Inger Christensen ville være fyldt 74 den 16. januar
  4. Rune Lykkeberg har Erik Skyum-Nielsen i studiet for at hjælpe med at se helheden og tale om de tyske digtere. Lyt til 3. afsnit af Deutschstunde-podcasten
  5. Et af temaerne i årets danske litteratur, der i øvrigt har handlet om alt fra familie- og generationsopgør til ustabile identiteter, har været en ny hjemkomst, en besindelse på det danske sprog og hvad man kommer fra, på en ny hjemstavn i sproget
  6. Var litteraturåret 2017 egentlig så skidt, som det er blevet beskrevet? Og har Erik Skyum-Nielsen ret i, at hybrider er halvhjertede og collager kaotiske? I stedet for at affærdige dem bør vi spørge os selv, hvad årets mange genrehybrider siger om tiden
  7. Strindbergs autofiktion fra vinteren 1887-88 ’En dåres forsvarstale’, skrevet på fransk i bl.a. Virum og Holte, ægger til modsigelse, men fascinerer fortsat
  8. I en tid, hvor dansk film buldrer frem rent kunstnerisk, er samtalen og debatten herom helt fraværende. I stedet overskygger skandaler og økonomi den nødvendige diskussion af dansk nutidig filmkunst