Person

Erlend Loe

Anmeldelse
7. maj 2020

At læse Erlend Loes ’Helvede’ er som at være fanget i en lang halvdårlig vits fortalt af en træt onkel

Jeg har skrevet »sjovt?« i margenen et par gange, mens jeg læste bogen. Men grine gjorde jeg altså ikke, skriver anmelder Mathilde Moestrup
Den fraskilte hovedperson i ’Helvede’ er i slutningen af 40’erne og hedder Rakel. Hun er blevet forladt af sin mand for en yngre kvinde – men det vil bogen ikke tage alvorligt. Fair nok, det er jo også en kæmpe kliché. Men hvorfor så overhovedet skrive om det?
Klumme
13. marts 2020

I Sri Lanka er der blevet skrevet en børnebog med intet mindre en 1250 forskellige slutninger

Derudover har Pete Buttigieg angiveligt lært sig selv norsk, ved at læse Erlend Loes bøger og en af de største hjemmesider for fanfiktion i Kina er blevet lukket
Derudover har Pete Buttigieg angiveligt lært sig selv norsk, ved at læse Erlend Loes bøger og en af de største hjemmesider for fanfiktion i Kina er blevet lukket
Folk
22. februar 2020

FOLK

FOLK fra dagens avis
Anmeldelse
21. januar 2020

Teaterversion af ’Doppler’ er en bøvet og støvet genudsendelse fra lykkeligere tider

Tiden – og ikke mindst klimakrisen – har indhentet Erlend Loes civilisationshumoristiske roman om manden, der gik i skoven og (næsten) ikke kom hjem. Den overtydelige teaterudgave virker i hvert fald nærmest anakronistisk
Karakteren Doppler fremstår i sin skarpt skårne fremtoning ikke længere som en sympatisk antihelt, men snarere som en forkælet egoist, der forlader sin familie og kone, som kæmper for at holde sammen på familielivet, til fordel for noget uklar selvudvikling. Man forstår ham ganske enkelt ikke.
Interview
27. juli 2019

Annette K. Olesen ville lave en film om en spejderfamilie og året 1972, hvor der skete mange fantastiske ting, men så …

At opgive et filmprojekt, man altid gerne har villet lave, er lige så smertefuldt som at gå fra en kæreste. Heldigvis kan man finde sammen med den kæreste igen, siger Annette K. Olesen, der drømmer om at lave en delvis selvbiografisk film om en spejderfamilie i opløsning og en rodløs teenager i året 1972, der var fuld af skelsættende begivenheder
At opgive et filmprojekt, man altid gerne har villet lave, er lige så smertefuldt som at gå fra en kæreste. Heldigvis kan man finde sammen med den kæreste igen, siger Annette K. Olesen, der drømmer om at lave en delvis selvbiografisk film om en spejderfamilie i opløsning og en rodløs teenager i året 1972, der var fuld af skelsættende begivenheder
Anmeldelse
14. juni 2019
Miljøaktivisme kørt af sporet
Anmeldelse
5. maj 2017

Angsten for anmelderen

’Status’ er blevet en blændende afdækning af kunstnerens følsomhed – og anmelderens utilregnelighed – i Husets Teaters modige dramatisering af Erlend Loes roman
Tammi Øst dirrer hudløst troværdigt af nervøsitet i rollen som lyrikeren over for Morten Burians ordflommede foredragsredaktør i Husets Teaters brutale Erlend Loe-forestilling ’Status’.
Anmeldelse
19. december 2016

Så flovt og så lækkert at være privilegeret

De lige børn er flove over at lege bedst med hinanden i HBO Nordics serie ’Kampen for tilværelsen’
Serien er en skarp og fantasifuld karikatur af den høflige og hensynsfulde oliestat Norge, hvor materielle goder er en selvfølge. Spørgsmålet er, hvordan man skal holde tilværelsen og sine nærmeste ud
Anmeldelse
6. februar 2016

Helt færdig med Doppler

Erlend Loe presser en tredje komedie ud af Doppler, der i forvejen var hårdt presset. Det er ikke rigtig sjovt – kun lidt sjovt på side 99, 102, 104 og 154
Med Doppler har Erlend Loe opfundet en figur, han kan spejle forskellige fænomener i samtiden i. Den samfundsgruppe, der især bliver spejlet i Doppler-bøgerne – også den tredje – er den privilegerede middelklasse.
Baggrund
29. januar 2016

Døde berømtheder er også mennesker

I Erlend Loe og Henrik Ruben Genz’ film bliver Tordenskjold billedet på det moderne menneske, der ikke kan finde retning i livet i en virkelighed, hvor alt det, der før var givet, ikke længere er det. Hvad skal en kriger gøre, når der ikke længere er krig, spørger forfatteren og instruktøren, der sammen med Tordenskjold og Kold leder efter balancen mellem drift og fornuft
I Erlend Loe og Henrik Ruben Genz’ film bliver Tordenskjold billedet på det moderne menneske, der ikke kan finde retning i livet i en virkelighed, hvor alt det, der før var givet, ikke længere er det. Hvad skal en kriger gøre, når der ikke længere er krig, spørger forfatteren og instruktøren, der sammen med Tordenskjold og Kold leder efter balancen mellem drift og fornuft

Sider