Person

Eskil Vogt

Anmeldelse
18. november 2021

’De uskyldige’ er en førsteklassesgyser, hvor man på én gang frygter og føler med de onde

Norske Eskil Vogts anden film, ’De uskyldige’, kombinerer evnen til at vise børns måde at være i verden på med en sikker sans for gys og gru
Hovedpersonen i ’De uskyldige’, niårige Ida (Rakel Lenora Fløttum), flytter til en ny by i Norge. Her møder hun og hendes storesøster, Anna, der lider af regressiv autisme og har mistet evnen til at tale, to jævnaldrende børn med særlige evner. Disse evner er først fascinerende og frigørende, siden viser de sig at være farlige.
Interview
18. november 2021

Filminstruktør Eskil Vogt undersøger det onde i børn: »De er født som en slags sociopatiske narcissister«

Børn skal gøre ting, de fortryder, for at kunne udvikle sig som mennesker. Det siger den norske filminstruktør Eskil Vogt, der er biografaktuel med gyserdramaet ’De uskyldige’. Information har mødt Vogt
Børn skal gøre ting, de fortryder, for at kunne udvikle sig som mennesker. Det siger den norske filminstruktør Eskil Vogt, der er biografaktuel med gyserdramaet ’De uskyldige’. Information har mødt Vogt
Anmeldelse
23. maj 2015

Knubbede ord og smækkede døre

Også Joachim Triers første engelsksprogede film, ’Louder than Bombs’, er en sanseligt fortalt historie om mennesker, der er faret vild i livet
Far (Gabriel Byrne) og søn (Devin Druid) i Joachim Triers komplekse familiedrama, ’Louder than Bombs’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
21. august 2014

At se uden øjne

Blind er en fremragende debut, som tester tanken om, at den blinde kan se noget andet, end det vores øjne kan. En film med en nøgtern accept af, hvor ensom og famlende eksistensen er, med en nærmest Karl Ove Knausgårdsk undren over det moderne nordiske menneskes vilkår
Blind er en fremragende debut, som tester tanken om, at den blinde kan se noget andet, end det vores øjne kan. En film med en nøgtern accept af, hvor ensom og famlende eksistensen er, med en nærmest Karl Ove Knausgårdsk undren over det moderne nordiske menneskes vilkår
Interview
14. august 2014

Hvad sker der, når man mister øjenkontakten?

Blindhed, internetporno og ensomhed – det var de tre tematikker, Eskil Vogt både humoristisk, dramatisk og poetisk ville tage under behandling i ’Blind’, hans første spillefilm som instruktør. Information har talt med den norske filmskaber, der også skriver manuskripter for landsmanden Joachim Trier, og som laver film, han gerne selv vil se
’Blind’ handler om en yngre kvinde, Ingrid, som er blevet blind og derfor isolerer sig i sin lejlighed. Hendes mand prøver at få hende til at bevæge sig udenfor, men hun tør ikke og sidder i stedet i lejligheden og drikker rødvin og skriver på en historie om to ensomme eksistenser. Fiktion og virkelighed smelter sammen for Ingrid, der begynder at tvivle på, at hendes mand stadig elsker hende, og får overbevist sig selv om, at han har en affære
  • Interview
    18. november 2021

    Filminstruktør Eskil Vogt undersøger det onde i børn: »De er født som en slags sociopatiske narcissister«

    Børn skal gøre ting, de fortryder, for at kunne udvikle sig som mennesker. Det siger den norske filminstruktør Eskil Vogt, der er biografaktuel med gyserdramaet ’De uskyldige’. Information har mødt Vogt
    Børn skal gøre ting, de fortryder, for at kunne udvikle sig som mennesker. Det siger den norske filminstruktør Eskil Vogt, der er biografaktuel med gyserdramaet ’De uskyldige’. Information har mødt Vogt
  • Anmeldelse
    18. november 2021

    ’De uskyldige’ er en førsteklassesgyser, hvor man på én gang frygter og føler med de onde

    Norske Eskil Vogts anden film, ’De uskyldige’, kombinerer evnen til at vise børns måde at være i verden på med en sikker sans for gys og gru
    Hovedpersonen i ’De uskyldige’, niårige Ida (Rakel Lenora Fløttum), flytter til en ny by i Norge. Her møder hun og hendes storesøster, Anna, der lider af regressiv autisme og har mistet evnen til at tale, to jævnaldrende børn med særlige evner. Disse evner er først fascinerende og frigørende, siden viser de sig at være farlige.
  • Interview
    14. august 2014

    Hvad sker der, når man mister øjenkontakten?

    Blindhed, internetporno og ensomhed – det var de tre tematikker, Eskil Vogt både humoristisk, dramatisk og poetisk ville tage under behandling i ’Blind’, hans første spillefilm som instruktør. Information har talt med den norske filmskaber, der også skriver manuskripter for landsmanden Joachim Trier, og som laver film, han gerne selv vil se
    ’Blind’ handler om en yngre kvinde, Ingrid, som er blevet blind og derfor isolerer sig i sin lejlighed. Hendes mand prøver at få hende til at bevæge sig udenfor, men hun tør ikke og sidder i stedet i lejligheden og drikker rødvin og skriver på en historie om to ensomme eksistenser. Fiktion og virkelighed smelter sammen for Ingrid, der begynder at tvivle på, at hendes mand stadig elsker hende, og får overbevist sig selv om, at han har en affære
  • Anmeldelse
    21. august 2014

    At se uden øjne

    Blind er en fremragende debut, som tester tanken om, at den blinde kan se noget andet, end det vores øjne kan. En film med en nøgtern accept af, hvor ensom og famlende eksistensen er, med en nærmest Karl Ove Knausgårdsk undren over det moderne nordiske menneskes vilkår
    Blind er en fremragende debut, som tester tanken om, at den blinde kan se noget andet, end det vores øjne kan. En film med en nøgtern accept af, hvor ensom og famlende eksistensen er, med en nærmest Karl Ove Knausgårdsk undren over det moderne nordiske menneskes vilkår
  • Anmeldelse
    23. maj 2015

    Knubbede ord og smækkede døre

    Også Joachim Triers første engelsksprogede film, ’Louder than Bombs’, er en sanseligt fortalt historie om mennesker, der er faret vild i livet
    Far (Gabriel Byrne) og søn (Devin Druid) i Joachim Triers komplekse familiedrama, ’Louder than Bombs’. Foto: Filmfestivalen i Cannes