Person

Ethan Coen

Artikler
Ugen på kulturgangen
4. februar 2022

Ugen ifølge os: Gandhis yndlingssang, Malik vs. Jeanne d’Arc og dansk OL-mindreværd

I denne uge har Informations kulturgang været optaget af, at Malik, den bagstræberiske storm, væltede en af de meget få statuer af kvinder i Danmark. Og af, at hindunationalister hader sækkepiber. Vi går i seng og spiller Wordle
TV 2 har indstillet forventningerne til atleterne ved dette års Vinter-OL efter de danske snebakkers højde
Anmeldelse
15. november 2018

Gud er død, og mennesket må klare sig selv i Coen-brødrenes ’The Ballad of Buster Scruggs’

Det begynder komisk, men udvikler sig både grumt og tragisk i Coen-brødrenes nye film, den voldsomt underholdende westernantologi ’The Ballad of Buster Scruggs’, der fra fredag kan ses på Netflix
Tim Blake Nelson giver den hele armen som troubadour og revolvermand i Coen-brødrenes underholdende westernantologi, ’The Ballad of Buster Scruggs’. 
Anmeldelse
17. februar 2011

En hævnende engel i sort

Med 'True Grit' har Coen-brødrene lavet deres første western - en karakteristisk sardonisk fabel om en 14-årig pige på hævntogt sammen med en aldrende drukmås af en sherif
Hailee Steinfeld er et fund som Mattie, der spiller hævnens engel - ikke på en hvid hest, men på en sort. Og i filmens på én gang skarpe og sørgmodige epilog går hun klædt i sort som en tragisk skikkelse, ensom og lemlæstet.
Baggrund
15. februar 2011

USA set i Coen-brødrernes besynderlige bakspejl

Helt fra begyndelsen har Coen-brødrerne hentet inspiration fra alle afkroge af den amerikanske filmhistorie. Deres nye film, 'True Grit', der har premiere på torsdag, er en filmatisering af en western-roman, der tidligere er filmatiseret med John Wayne i hovedrollen. Her tegner vi et portræt af Coen-brødrenes stil, der er helt deres egen. Og så alligevel ikke
Coen-brødrene (øverst) er kendt for deres uortodokse indgang til filmmediet og udforksning af nye formater, men faktisk er der klare linjer i deres film - både til filmiske forgængere og til deres egne film. I 'Barton Fink' (øverst til venstre) demonstrerer de f.eks. demonstrerer de en vis usentimental selvironi, mens både figurerne i 'O Brother, Where art thorugh?' ligesom 'No Country for Old Men's Anton Chigurh er eksempler på det aparte persongalleri, der befolker brødrenes film.
Nyhed
16. februar 2010

Coen-brødrene på kinesisk

Fra skør slapstick til den yderste lidelse: To vidt forskellige, men stærke asiatiske bidrag i hovedkonkurrencen på Berlinalen
Fra skør slapstick til den yderste lidelse: To vidt forskellige, men stærke asiatiske bidrag i hovedkonkurrencen på Berlinalen
Anmeldelse
21. august 1998

Hippie i gangsterkløer

Coen-brødrene skruer op for den syge humor i deres farceagtige efterligning af den sorte kriminalfilm ny film The Big Lebowski er de diabolske Coen-brødres mest uforfalskede charmeoffensiv og renlivede entertainment
  • Anmeldelse
    15. november 2018

    Gud er død, og mennesket må klare sig selv i Coen-brødrenes ’The Ballad of Buster Scruggs’

    Det begynder komisk, men udvikler sig både grumt og tragisk i Coen-brødrenes nye film, den voldsomt underholdende westernantologi ’The Ballad of Buster Scruggs’, der fra fredag kan ses på Netflix
    Tim Blake Nelson giver den hele armen som troubadour og revolvermand i Coen-brødrenes underholdende westernantologi, ’The Ballad of Buster Scruggs’. 
  • Baggrund
    15. februar 2011

    USA set i Coen-brødrernes besynderlige bakspejl

    Helt fra begyndelsen har Coen-brødrerne hentet inspiration fra alle afkroge af den amerikanske filmhistorie. Deres nye film, 'True Grit', der har premiere på torsdag, er en filmatisering af en western-roman, der tidligere er filmatiseret med John Wayne i hovedrollen. Her tegner vi et portræt af Coen-brødrenes stil, der er helt deres egen. Og så alligevel ikke
    Coen-brødrene (øverst) er kendt for deres uortodokse indgang til filmmediet og udforksning af nye formater, men faktisk er der klare linjer i deres film - både til filmiske forgængere og til deres egne film. I 'Barton Fink' (øverst til venstre) demonstrerer de f.eks. demonstrerer de en vis usentimental selvironi, mens både figurerne i 'O Brother, Where art thorugh?' ligesom 'No Country for Old Men's Anton Chigurh er eksempler på det aparte persongalleri, der befolker brødrenes film.