Person

Eugenio Barba

Interview
16. oktober 2012

Tilbage i andedammen

Den internationalt tilbedte teaterinstruktør Eugenio Barba har endelig besøgt København igen. Ellers befinder Odin Teatret sig i Holstebro og på evig verdensturné. »Odin Teatret er et habitat. For mig var det særligt vigtigt at bygge et fagligt og menneskeligt mikrosamfund, hvor det at være udlænding ikke blev en hindring,« forklarer den 75-årige Eugenio Barba
»For mig er begrebet ære meget vigtigt. For en instruktør er det plebejisk at forlade sine skuespillere, synes jeg. Jeg står i en slags gældsforhold til dem,« forklarer Eugenio Barba.
Anmeldelse
3. oktober 2011

Tømmerflåde med dødsdrøm

Eugenio Barba har skabt sin ultimative forestilling med 'Det Kroniske Liv,' der er et raffineret sansebombardement af dødslængsel
Eugenio Barba har skabt sin ultimative forestilling med 'Det Kroniske Liv,' der er et raffineret sansebombardement af dødslængsel
Baggrund
26. oktober 2009

Poesi på en Odin-onsdag

Teatermester Eugenio Barba har sat sig for at sætte Ursula Andkær Olsens tekster i scene på Odin Teatret. Barba plejer at bruge fire-fem år på prøverne, men nu skal det ske på den halve tid
Anmeldelse
13. august 2009

Debutant med bid i ballerne

Gal med teater og gal med erotik. Den 67-årige skuespiller Niels Vandre-falk er debuteret med en heftig nøgleroman, der nok skal få teaterfolkene på af sæderne
Baggrund
1. august 2009

Koreografernes sidste sommer

Tilfældighedskoreografen Merce Cunningham og skæbnekoreografen Pina Bausch døde med få ugers mellemrum. Med abstraktion og passion skubbede de dansen midt ind i avantgarde-kunsten
Merce Cunningham (øverst t.v.) i London i 1985 og Pina Bausch (nederst) i München i 1997. Begge koreografer begyndte som dansere. De brugte et helt liv på at kontrollere kroppens udtryk for sindets tanker - og på at sætte kroppen løs.
Nyhed
24. juni 2009

Kan teatret overhovedet være sandt

Den polske teaterteoretiker Jerzy Grotowski forskede i teatrets sande essens. Hans arbejde og myte vendes og punkteres på en stor teaterfestival i Polen for tidens scenemestre med magi og vodka og masser af ord. Odin teatret fra Danmark står i særlig gæld til ham
Tråde og tendenser fra Grotowskis teater anes også i Barbas komplekse tolkning af Hamlet-skikkelsen, her tolket af Odin-performeren Augusto Omolu. Er helten i teatret klog eller vanvittig? Er helten en idealfigur eller en manipulator?
Anmeldelse
3. marts 2009

Forførelse på polsk

Teaterreformatoren Grotowski blev fejret med kærlig kraniehumor på Odin Teatret
31. juli 2008

Polske knive er nyslebne

Polakkerne giver Shakespeare volden tilbage i en spiddende voldstolkning af 'Macbeth'. Skarpe knive, ild og selv smykkerne i Macbeths kongekrone er lavet af patronerne fra et maskinegevær
Den rå og fysiske polske fortolkning af -Macbeth- klæder Kronborgs stengård og fæstningsværk. Instruktøren Szkotak har valgt at gøre heksene på heden til styltevandrende gespenster. Noget af et scoop, for heksenes overjordiske usårlighed bliver tydelig, fordi de ikke dør
Kommentar
24. juni 2008

Camp X uden kampdame

Mette Hvid Davidsen har sagt op som teaterdirektør for Camp X. Danmarks eneste kurator-teater bliver omdefineret - og dansk teater bliver en teatervision fattigere
Baggrund
13. november 2007

Landet hvor kunsten vokser gennem skudhuller

I Bosnien går rigtige generaler i teatret. Spøgelseshusene bliver stående. Kaffen skal drejes med koldt vand. Og alle kan regne ud, hvornår den næste krig kommer
Fortiden findes overalt i Bosnien. Alene i Sarajevo kostede krigen i 1992-1995 10.000 døde og flere end 50.000 sårede.

Sider

  • Baggrund
    13. november 2007

    Landet hvor kunsten vokser gennem skudhuller

    I Bosnien går rigtige generaler i teatret. Spøgelseshusene bliver stående. Kaffen skal drejes med koldt vand. Og alle kan regne ud, hvornår den næste krig kommer
    Fortiden findes overalt i Bosnien. Alene i Sarajevo kostede krigen i 1992-1995 10.000 døde og flere end 50.000 sårede.