Festivalen på det vestfynske slot holder fortsat fanen højt med etablerede stjerner og unge ensembler på vej. Violinisten Isabelle Faust vender regelmæssigt tilbage og forgylder festivalen, og i år var der fire unge udenlandske strygekvartetter. Den nye og gamle tyske musik udmærkede sig ved Wolfgang Rihm, Jörg Widmann, Bach, Haydn, Mozart, Schubert og Schumann – og man fejrede Per Nørgårds 90-årsdag
Den store musikfilmfortæller Baz Luhrmann har med ’Elvis’ lavet en flyvsk biografisk, popfilosofisk, snedigt sammenskruet film med en upålidelig fortæller. Den er overvældende, medrivende, overspillet og for lang. Den læser Elvis og hans inspirationskilder stærkt, og den påpeger, at vi i datidens seksualforskrækkelse over for afroamerikansk kultur kan genkende nutidens samme
Når man kigger tilbage på pandemien, minder forløbet om et, vi kender fra Goethes Faust. Der er både pandemi, vacciner, der ikke virker, og overmodige forestillinger om menneskets hersken over naturen, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
Den tyske violinist Isabelle Faust var den store oplevelse i DR’s Torsdagskoncert. Hendes tolkning af Mendelssohns ’Violinkoncert’ kom som den pureste musik fra kilden, mens Fabio Luisi og DR SymfoniOrkestret demonstrerede et beundringsværdigt sammenspil i Richard Strauss’ monumentale alpevandring
Isabelle Faust er hovedpersonen på en ny udgivelse med først og fremmest violinkoncerter af Bach. Det er konversationskunst af en højere verden, formuleret med kontrollens stramhed og frihedens ubændighed. På en anden fængslende udgivelse giver Artemis Kvartetten skarptslebne tolkninger af Sjostakovitjs musik fra tiden i Stalins helvede
Et spændende ungt holds nyfortolkning af Goethes klassiker om Faust, der sælger sin sjæl til Fanden, er visuelt appellerende, men desværre også totalt løs og komplet mystificerende
Det skorter ikke på store spørgsmål i russiske Aleksandr Sokurovs Faust, inspireret af Goethes klassiker, hvor en læge og alkymist (Johannes Zeiler) bliver fristet til at tage en djævelsk genvej til viden og kærlighed. Filmen er sidste del i Sokurovs tetralogi om magt
Tendensen er sikker. Efter reformbølgerne med barokken er turen kommet til romantikerne og den tidlige modernisme. Tre nye cd’er er blot toppen af isbjerget
I 'Somewhere' gentager Sofia Coppola sig selv - og det er hun bestemt ikke ene om. Vi tager et tilbageblik på filminstruktører, der laver den 'samme' film flere gange
Den store musikfilmfortæller Baz Luhrmann har med ’Elvis’ lavet en flyvsk biografisk, popfilosofisk, snedigt sammenskruet film med en upålidelig fortæller. Den er overvældende, medrivende, overspillet og for lang. Den læser Elvis og hans inspirationskilder stærkt, og den påpeger, at vi i datidens seksualforskrækkelse over for afroamerikansk kultur kan genkende nutidens samme
Svend Åge Madsens på én gang sjove og alvorlige Faust-roman vil advare mod genteknologisk storhedsvanvid
Roman
En dreng siger til sin fader: "Du skulle ikke tage dit pæne sorte tøj på...
Når man kigger tilbage på pandemien, minder forløbet om et, vi kender fra Goethes Faust. Der er både pandemi, vacciner, der ikke virker, og overmodige forestillinger om menneskets hersken over naturen, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
I 'Somewhere' gentager Sofia Coppola sig selv - og det er hun bestemt ikke ene om. Vi tager et tilbageblik på filminstruktører, der laver den 'samme' film flere gange
Radiohead har med sit syvende album slået indierock tilbage til den oprindelige, uafhængige position. Fri af multinational pladekontrakt og musikalsk markedsøkonomi, som vi kender den. Og dermed viser de os, at kunst lever og ånder fint uden forskudshonorar