Person

Faust

Artikler
Anmeldelse
27. juli 2022

Hindsgavls internationale musikfestival hyldede Nørgård og de tyske mestre

Festivalen på det vestfynske slot holder fortsat fanen højt med etablerede stjerner og unge ensembler på vej. Violinisten Isabelle Faust vender regelmæssigt tilbage og forgylder festivalen, og i år var der fire unge udenlandske strygekvartetter. Den nye og gamle tyske musik udmærkede sig ved Wolfgang Rihm, Jörg Widmann, Bach, Haydn, Mozart, Schubert og Schumann – og man fejrede Per Nørgårds 90-årsdag
Den mest lysende stjerne på Hindsgavls internationale musikfestival var den tyske violinist Isabelle Faust, som gav to koncerter, henholdsvis Mozart og Bach, med sydafrikanskbritiske Kristian Bezuidenhout på hammerklaver og cembalo.
Anmeldelse
23. juni 2022

Ny Elvis-film er balstyrisk og de optøjer værdig, som stjernen piskede op i sin samtid

Den store musikfilmfortæller Baz Luhrmann har med ’Elvis’ lavet en flyvsk biografisk, popfilosofisk, snedigt sammenskruet film med en upålidelig fortæller. Den er overvældende, medrivende, overspillet og for lang. Den læser Elvis og hans inspirationskilder stærkt, og den påpeger, at vi i datidens seksualforskrækkelse over for afroamerikansk kultur kan genkende nutidens samme
Skuespiller Austin Parkers portrættering af Elvis er ikke et stort karakterstudie, men Austin gør et indædt hæderligt stykke arbejde. Og hans replikering af The Kings hofte-, ankel- og knæudfoldelser – alle disse elektriske sexstød i synet på det konservative USA – er medrivende.
Klumme
18. februar 2022

Hvis historien om COVID-19 var et klassisk drama, ville det være Goethes tragedie ’Faust’

Når man kigger tilbage på pandemien, minder forløbet om et, vi kender fra Goethes Faust. Der er både pandemi, vacciner, der ikke virker, og overmodige forestillinger om menneskets hersken over naturen, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
Faust og Mefisto på vej til heksemesse. Er det et lignenede ærinde, myndigheder og regeringer har været ude i under pandemibekæmpelsen? Litografi af Eugene Delacroix.
Anmeldelse
10. november 2020

Violinsolisten var som en fleuretfægter

Den tyske violinist Isabelle Faust var den store oplevelse i DR’s Torsdagskoncert. Hendes tolkning af Mendelssohns ’Violinkoncert’ kom som den pureste musik fra kilden, mens Fabio Luisi og DR SymfoniOrkestret demonstrerede et beundringsværdigt sammenspil i Richard Strauss’ monumentale alpevandring
Fabio Luisi var på stikkerne for at give gensvar på, hvad der kom fra den tyske violinist Isabelle Faust, gang på gang resulterede det i sublime konversationer, som i førstesatsens lyriske sidetema eller den langsomme sats’ hemmelighedsfulde sangbarhed.
Anmeldelse
26. september 2020

Dette må være den mørkeste Faust i teaterhistorien

’Faust’ på Østerbro Teater er blevet et fandens flot eksempel på mesterinstruktøren, der kan få alt ud af sine skuespillere – og få dem til alt
’Faust’ på Østerbro Teater er blevet et fandens flot eksempel på mesterinstruktøren, der kan få alt ud af sine skuespillere – og få dem til alt
Anmeldelse
2. april 2019

Bach og Sjostakovitj funkler i tyske hænder

Isabelle Faust er hovedpersonen på en ny udgivelse med først og fremmest violinkoncerter af Bach. Det er konversationskunst af en højere verden, formuleret med kontrollens stramhed og frihedens ubændighed. På en anden fængslende udgivelse giver Artemis Kvartetten skarptslebne tolkninger af Sjostakovitjs musik fra tiden i Stalins helvede
Den tyske violinist, Isabelle Faust, giver os mulighed for at opleve denne frodige praksis på en strålende ny udgivelse, der er lavet sammen med barokorkestret Akademie für Alte Musik Berlin.
Anmeldelse
9. februar 2018

Fæl Faust

Et spændende ungt holds nyfortolkning af Goethes klassiker om Faust, der sælger sin sjæl til Fanden, er visuelt appellerende, men desværre også totalt løs og komplet mystificerende
Anmeldelse
3. maj 2012

Faust

Det skorter ikke på store spørgsmål i russiske Aleksandr Sokurovs Faust, inspireret af Goethes klassiker, hvor en læge og alkymist (Johannes Zeiler) bliver fristet til at tage en djævelsk genvej til viden og kærlighed. Filmen er sidste del i Sokurovs tetralogi om magt
Anmeldelse
10. april 2012

Traditioner i opbrud

Tendensen er sikker. Efter reformbølgerne med barokken er turen kommet til romantikerne og den tidlige modernisme. Tre nye cd’er er blot toppen af isbjerget
Baggrund
28. oktober 2010

Hør, har man ikke set det før?

I 'Somewhere' gentager Sofia Coppola sig selv - og det er hun bestemt ikke ene om. Vi tager et tilbageblik på filminstruktører, der laver den 'samme' film flere gange
Det er ikke usædvanligt, at instruktører laver den 'samme' film flere gange. Men hvornår er der tale om en kunstnerisk signatur, og hvornår er idékassen bare tom? Sofia Coppola er aktuel med filmen 'Somewhere', og der er helt klare gentagelser fra en af hendes tidligere film, 'Lost in Translation' (øverst). I Richard Linklaters 'Before Sunrise' og 'Before Sunset' følger vi de samme hovedpersoner, men gentagelsen har et formål.

Sider

  • Anmeldelse
    23. juni 2022

    Ny Elvis-film er balstyrisk og de optøjer værdig, som stjernen piskede op i sin samtid

    Den store musikfilmfortæller Baz Luhrmann har med ’Elvis’ lavet en flyvsk biografisk, popfilosofisk, snedigt sammenskruet film med en upålidelig fortæller. Den er overvældende, medrivende, overspillet og for lang. Den læser Elvis og hans inspirationskilder stærkt, og den påpeger, at vi i datidens seksualforskrækkelse over for afroamerikansk kultur kan genkende nutidens samme
    Skuespiller Austin Parkers portrættering af Elvis er ikke et stort karakterstudie, men Austin gør et indædt hæderligt stykke arbejde. Og hans replikering af The Kings hofte-, ankel- og knæudfoldelser – alle disse elektriske sexstød i synet på det konservative USA – er medrivende.
  • 21. oktober 1999

    Fanden til forskel

    Svend Åge Madsens på én gang sjove og alvorlige Faust-roman vil advare mod genteknologisk storhedsvanvid Roman En dreng siger til sin fader: "Du skulle ikke tage dit pæne sorte tøj på...
  • Anmeldelse
    17. oktober 2008

    Kommunal anti-graffiti

    Det er ikke kunst, og det trækker Århus opad
    Blu-s værk på gavlen af Grønnegade 6 i Århus C.
  • Anmeldelse
    26. september 2020

    Dette må være den mørkeste Faust i teaterhistorien

    ’Faust’ på Østerbro Teater er blevet et fandens flot eksempel på mesterinstruktøren, der kan få alt ud af sine skuespillere – og få dem til alt
    ’Faust’ på Østerbro Teater er blevet et fandens flot eksempel på mesterinstruktøren, der kan få alt ud af sine skuespillere – og få dem til alt
  • 16. marts 2001

    Og klamme kvinder, hvor har de magt

    Dansk litteratur er fuld af frelsende engle af kvindekøn, der heler splittede mandesjæle. Men hvor kommer de fra?
  • Klumme
    18. februar 2022

    Hvis historien om COVID-19 var et klassisk drama, ville det være Goethes tragedie ’Faust’

    Når man kigger tilbage på pandemien, minder forløbet om et, vi kender fra Goethes Faust. Der er både pandemi, vacciner, der ikke virker, og overmodige forestillinger om menneskets hersken over naturen, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
    Faust og Mefisto på vej til heksemesse. Er det et lignenede ærinde, myndigheder og regeringer har været ude i under pandemibekæmpelsen? Litografi af Eugene Delacroix.
  • Baggrund
    28. oktober 2010

    Hør, har man ikke set det før?

    I 'Somewhere' gentager Sofia Coppola sig selv - og det er hun bestemt ikke ene om. Vi tager et tilbageblik på filminstruktører, der laver den 'samme' film flere gange
    Det er ikke usædvanligt, at instruktører laver den 'samme' film flere gange. Men hvornår er der tale om en kunstnerisk signatur, og hvornår er idékassen bare tom? Sofia Coppola er aktuel med filmen 'Somewhere', og der er helt klare gentagelser fra en af hendes tidligere film, 'Lost in Translation' (øverst). I Richard Linklaters 'Before Sunrise' og 'Before Sunset' følger vi de samme hovedpersoner, men gentagelsen har et formål.
  • Anmeldelse
    13. oktober 2007

    Radiohead slår indierocken tilbage til start

    Radiohead har med sit syvende album slået indierock tilbage til den oprindelige, uafhængige position. Fri af multinational pladekontrakt og musikalsk markedsøkonomi, som vi kender den. Og dermed viser de os, at kunst lever og ånder fint uden forskudshonorar
    Thom Yorkes sangstemme folder sig smukkere og mere nuanceret ud end nogensinde før på Radioheads nye album, -In Rainbows-.