Person

Faust

Klumme
18. februar 2022

Hvis historien om COVID-19 var et klassisk drama, ville det være Goethes tragedie ’Faust’

Når man kigger tilbage på pandemien, minder forløbet om et, vi kender fra Goethes Faust. Der er både pandemi, vacciner, der ikke virker, og overmodige forestillinger om menneskets hersken over naturen, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
Faust og Mefisto på vej til heksemesse. Er det et lignenede ærinde, myndigheder og regeringer har været ude i under pandemibekæmpelsen? Litografi af Eugene Delacroix.
Anmeldelse
10. november 2020

Violinsolisten var som en fleuretfægter

Den tyske violinist Isabelle Faust var den store oplevelse i DR’s Torsdagskoncert. Hendes tolkning af Mendelssohns ’Violinkoncert’ kom som den pureste musik fra kilden, mens Fabio Luisi og DR SymfoniOrkestret demonstrerede et beundringsværdigt sammenspil i Richard Strauss’ monumentale alpevandring
Fabio Luisi var på stikkerne for at give gensvar på, hvad der kom fra den tyske violinist Isabelle Faust, gang på gang resulterede det i sublime konversationer, som i førstesatsens lyriske sidetema eller den langsomme sats’ hemmelighedsfulde sangbarhed.
Anmeldelse
26. september 2020

Dette må være den mørkeste Faust i teaterhistorien

’Faust’ på Østerbro Teater er blevet et fandens flot eksempel på mesterinstruktøren, der kan få alt ud af sine skuespillere – og få dem til alt
’Faust’ på Østerbro Teater er blevet et fandens flot eksempel på mesterinstruktøren, der kan få alt ud af sine skuespillere – og få dem til alt
Anmeldelse
2. april 2019

Bach og Sjostakovitj funkler i tyske hænder

Isabelle Faust er hovedpersonen på en ny udgivelse med først og fremmest violinkoncerter af Bach. Det er konversationskunst af en højere verden, formuleret med kontrollens stramhed og frihedens ubændighed. På en anden fængslende udgivelse giver Artemis Kvartetten skarptslebne tolkninger af Sjostakovitjs musik fra tiden i Stalins helvede
Den tyske violinist, Isabelle Faust, giver os mulighed for at opleve denne frodige praksis på en strålende ny udgivelse, der er lavet sammen med barokorkestret Akademie für Alte Musik Berlin.
Anmeldelse
9. februar 2018

Fæl Faust

Et spændende ungt holds nyfortolkning af Goethes klassiker om Faust, der sælger sin sjæl til Fanden, er visuelt appellerende, men desværre også totalt løs og komplet mystificerende
Anmeldelse
3. maj 2012

Faust

Det skorter ikke på store spørgsmål i russiske Aleksandr Sokurovs Faust, inspireret af Goethes klassiker, hvor en læge og alkymist (Johannes Zeiler) bliver fristet til at tage en djævelsk genvej til viden og kærlighed. Filmen er sidste del i Sokurovs tetralogi om magt
Anmeldelse
10. april 2012

Traditioner i opbrud

Tendensen er sikker. Efter reformbølgerne med barokken er turen kommet til romantikerne og den tidlige modernisme. Tre nye cd’er er blot toppen af isbjerget
Baggrund
28. oktober 2010

Hør, har man ikke set det før?

I 'Somewhere' gentager Sofia Coppola sig selv - og det er hun bestemt ikke ene om. Vi tager et tilbageblik på filminstruktører, der laver den 'samme' film flere gange
Det er ikke usædvanligt, at instruktører laver den 'samme' film flere gange. Men hvornår er der tale om en kunstnerisk signatur, og hvornår er idékassen bare tom? Sofia Coppola er aktuel med filmen 'Somewhere', og der er helt klare gentagelser fra en af hendes tidligere film, 'Lost in Translation' (øverst). I Richard Linklaters 'Before Sunrise' og 'Before Sunset' følger vi de samme hovedpersoner, men gentagelsen har et formål.
Anmeldelse
13. februar 2010

Klezmerfantasier om Margaritas leg med Djævelen

Faust-historien lyser op i brændende sceneglimt i Christoffer Berdals storladne opsætning af Bulgakov på Århus Teater
Niels Ellegaard støtter hånden mod Biblen og blikket mod Søren Østergaards Djævel i Århus Teaters visuelt spektakulære 'Mesteren og Margarita', som Channe Nussbaum besynger med jiddisch kynikerstemme under klovnehatten.
Anmeldelse
30. januar 2010

Brav kamp for at formidle 'Fausts' spraglede helhed

Thomas Dausgaard bed søm med Schumanns storværk, men en manglende fortrolighed overskyggede alligevel torsdagens koncert

Sider

  • Anmeldelse
    17. oktober 2008

    Kommunal anti-graffiti

    Det er ikke kunst, og det trækker Århus opad
    Blu-s værk på gavlen af Grønnegade 6 i Århus C.
  • 21. oktober 1999

    Fanden til forskel

    Svend Åge Madsens på én gang sjove og alvorlige Faust-roman vil advare mod genteknologisk storhedsvanvid Roman En dreng siger til sin fader: "Du skulle ikke tage dit pæne sorte tøj på...
  • 16. marts 2001

    Og klamme kvinder, hvor har de magt

    Dansk litteratur er fuld af frelsende engle af kvindekøn, der heler splittede mandesjæle. Men hvor kommer de fra?
  • Anmeldelse
    19. september 2009

    En djævelsk pagt

    Kunstner og forfatter Kaspar Bonnén gik i teatret for at anmelde Michael Jeppesens premierestykke om Doktor Faust - og blev som Jeppesen på to forskellige måder - i en dobbeltanmeldelse
    I sit stykke 'Faust uden titel' fører Michael Jeppesen kunstneren, galleristen, samleren og kæresten frem på skift, og disse fører en række ret uigennemsigtige monologer, båret oppe af kunstens tungeste klicheer om disse typer, og om kunsten som sådan.
  • Anmeldelse
    13. februar 2010

    Klezmerfantasier om Margaritas leg med Djævelen

    Faust-historien lyser op i brændende sceneglimt i Christoffer Berdals storladne opsætning af Bulgakov på Århus Teater
    Niels Ellegaard støtter hånden mod Biblen og blikket mod Søren Østergaards Djævel i Århus Teaters visuelt spektakulære 'Mesteren og Margarita', som Channe Nussbaum besynger med jiddisch kynikerstemme under klovnehatten.