Person

Fie Laursen

Medieudspil
15. februar 2022

Regeringen vil have influencere stillet til ansvar

Som led i det nye medieudspil vil regeringen undersøge, hvordan influencere og bloggere kan »stilles til ansvar« for det indhold, de publicerer. Det skaber skepsis i branchen hos flere, som mener, at få influencere ødelægger det samlede ry
Influencere er en broget skare – nogle er skuespillere, musikere, komikere eller youtubere som for eksempel Alexander Husum, der her stiller op til selfies ved prisuddelingen Guldtuben. 
Leder
4. februar 2021

Det er svært, men vigtigt at forsøge at følge Fie Laursen

Fie Laursen er et vigtigt kulturelt fænomen at prøve at forstå. Og det må en dokumentarserie gerne hjælpe os med – så længe den leverer det modsatte af de sociale medier, der er roden til hendes sammenbrud
»Fie Laursen er et gigantisk kulturelt fænomen, et menneske med sin egen komplekse historie, men også et symptom på hastige forandringer i ungdomskulturen,« skriver Katrine Hornstrup Yde.
Radio Information
29. januar 2021

Podcast: Minkaftalen, Joe Bidens klimaplan og Fie Laursen

I denne omgang Radio Information udlægger Lars Trier Mogensen minkaftalen, Bodil Skovgaard Nielsen har set DR-dokumentar om Fie Laursen, Jørgen Steen Nielsen fortæller om klimaeffekten af stimulipakkerne og Rune Lykkeberg er imponeret over Joe Bidens klimaplan
Søg på ’Radio Information’ i din foretrukne podcastafspiller. Så får du et udvalg af ugens vigtigste historier fra Dagbladet Information lige ind i øregangene. Fotos: Alexander Klug, Mads Claus Rasmussen, Mandel Ngan / Ritzau Scanpix.
Portræt
29. januar 2021

Fie Laursen kan ikke lade være med at være Fie Laursen

Hun blev hele Danmarks stakkels mobbeoffer som teenager – indtil hun begyndte at tage stoffer, sælge brugte trusser og reklamere for plastikkirurgi. Men hvorfor bliver Fie Laursen ved med at fascinere – og hvad kan hun fortælle os om internettets evne til at skabe berømtheder? I anledningen af ny DR-dokumentar om stjernen tegner vi et portræt
Fie Laursen startede allerede med at blogge i 2012 som 15-årig. I dag lever hun at være influencer. Hendes følgere er stadig fortrinsvis børn og unge.
Leder
19. august 2020

Både Instagram og gamle medier har ansvar for at formidle selvmord ordentligt

Så længe omtale af selvmord ikke indeholder detaljer og eksplicitte beskrivelser af metoder, kan det virke forebyggende frem for opildnende. Det skal medierne være opmærksomme på, når de formidler eller administrerer omtale af selvmord
Nyere forskning viser, at mediedækning faktisk kan være direkte forebyggende, fordi omtale af selvmord kan medvirke til at nedbryde tabuer og dermed ultimativt redde liv – så længe man ikke beskriver detaljer om lokalitet og eksplicitte beskrivelser af metoder, skriver Rasmus Elmelund på lederplads.
Folk
15. juli 2020

FOLK

Svenskerne bringer regelrytteriet op på et nyt niveau
Folk
23. maj 2020

FOLK

Fie Laursen beviser igen, at hun er en genial forretningskvinde
Klumme
10. marts 2020

Selv i en verden hvor Fie Laursen læste Kant, ville folk sugardate og få lavet buttlifts

Det er utroligt, at der ikke er flere, der vender deres moralske domme mod de firmaer, der tjener styrtende med penge på at bruge influenceren Fie Laursen som reklamesøjle for farlige skønhedsindgreb og sugardating, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i dette debatindlæg
»Med de seneste måneders mediedækning er Fie Laursen ved at blive en slags prygelknabe, vi kan slå på, hver gang vi ser unge mennesker bukke under for problematiske kropsidealer eller give sig hen til tvivlsomme økonomiske løsninger,« skriver Mathilde Moestrup. Her ses Fie Laursen med sin daværende kæreste, Daniel Cristino, til årets Reality Awards. 
Folk
6. marts 2020

Fie Laursen tester hele tiden grænserne for, hvor langt man må gå på Instagram

Influenceren Fie Laursen er røget ud i endnu en shitstorm, fordi hun har reklameret for sugardating-hjemmesiden Todayters.dk, hvor unge, smukke kvinder kan stille deres tid og krop til rådighed for ældre mænd, der kvitterer for deres selskab med dyre tasker og fancy middage
Red Barnet kalder det gråzoneprostitution, når influenceren Fie Laursen reklamerer for hjemmesiden Todayters.dk.
Leder
17. januar 2020

Selvfølgelig må Fie Laursen få en ny røv, men hun skal stoppe med at reklamere for den

Influenceren Fie Laursen er kommet i modvind efter, at hun har udloddet et valgfri skønhedskirurgisk indgreb i en konkurrence på sin Instagramprofil. Magnus Heunicke (S) kalder det for »uetisk« og har bedt styrelsen for patientsikkerhed om at undersøge, om der er et hul i loven, som kalder på lovgivning
I en mail til det norske public service-medie NRK svarede Fie Laursen på kritikken: »I Danmark, hvor jeg er fra og bor, er det at poste om plastikkirurgi lige så normalt som at poste et foto af sin frokost«.

Sider

  • Portræt
    29. januar 2021

    Fie Laursen kan ikke lade være med at være Fie Laursen

    Hun blev hele Danmarks stakkels mobbeoffer som teenager – indtil hun begyndte at tage stoffer, sælge brugte trusser og reklamere for plastikkirurgi. Men hvorfor bliver Fie Laursen ved med at fascinere – og hvad kan hun fortælle os om internettets evne til at skabe berømtheder? I anledningen af ny DR-dokumentar om stjernen tegner vi et portræt
    Fie Laursen startede allerede med at blogge i 2012 som 15-årig. I dag lever hun at være influencer. Hendes følgere er stadig fortrinsvis børn og unge.
  • Medieudspil
    15. februar 2022

    Regeringen vil have influencere stillet til ansvar

    Som led i det nye medieudspil vil regeringen undersøge, hvordan influencere og bloggere kan »stilles til ansvar« for det indhold, de publicerer. Det skaber skepsis i branchen hos flere, som mener, at få influencere ødelægger det samlede ry
    Influencere er en broget skare – nogle er skuespillere, musikere, komikere eller youtubere som for eksempel Alexander Husum, der her stiller op til selfies ved prisuddelingen Guldtuben. 
  • Klumme
    10. marts 2020

    Selv i en verden hvor Fie Laursen læste Kant, ville folk sugardate og få lavet buttlifts

    Det er utroligt, at der ikke er flere, der vender deres moralske domme mod de firmaer, der tjener styrtende med penge på at bruge influenceren Fie Laursen som reklamesøjle for farlige skønhedsindgreb og sugardating, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i dette debatindlæg
    »Med de seneste måneders mediedækning er Fie Laursen ved at blive en slags prygelknabe, vi kan slå på, hver gang vi ser unge mennesker bukke under for problematiske kropsidealer eller give sig hen til tvivlsomme økonomiske løsninger,« skriver Mathilde Moestrup. Her ses Fie Laursen med sin daværende kæreste, Daniel Cristino, til årets Reality Awards. 
  • Baggrund
    18. september 2019

    Influencere møder modstand og mistillid fra følgere: »Det er jo bare et trick«

    Hundredtusindvis af unge danskere følger populære youtubere og instagrammere, som lever af at reklamere for produkter på de sociale medier. Influencere kalder man dem, og branchen har været i konstant vækst i årevis. Men nu begynder mange af dem at opleve mistillid fra deres følgere. ’Jeg stoler ikke på hende,’ siger Meliha fra Frydenhøjskolen i Hvidovre om influenceren Fie Laursen
    Hundredtusindvis af unge danskere følger populære youtubere og instagrammere, som lever af at reklamere for produkter på de sociale medier. Influencere kalder man dem, og branchen har været i konstant vækst i årevis. Men nu begynder mange af dem at opleve mistillid fra deres følgere. ’Jeg stoler ikke på hende,’ siger Meliha fra Frydenhøjskolen i Hvidovre om influenceren Fie Laursen
  • Leder
    4. februar 2021

    Det er svært, men vigtigt at forsøge at følge Fie Laursen

    Fie Laursen er et vigtigt kulturelt fænomen at prøve at forstå. Og det må en dokumentarserie gerne hjælpe os med – så længe den leverer det modsatte af de sociale medier, der er roden til hendes sammenbrud
    »Fie Laursen er et gigantisk kulturelt fænomen, et menneske med sin egen komplekse historie, men også et symptom på hastige forandringer i ungdomskulturen,« skriver Katrine Hornstrup Yde.
  • Baggrund
    11. juli 2019

    Da Fie Laursens selvmordsbrev både blev det børn og ministre talte om

    Ugens store historie handler om bloggeren Fie Laursen, som lagde et selvmordsbrev op på sin instagramprofil, hvor godt 335.000 børn og unge følger med. Vi genfortæller historien, som startede med en ulykkelig ung kvindes afskedsbrev til verden, men som udviklede sig til en debat om sociale mediers ansvar. Sagen illustrerer, hvordan de sociale medier og traditionelle medier stadig lever i to forskellige verdener
    Efter at den 23-årige blogger, youtuber og realitystjerne Fie Laursen lørdag lagde et selvmordsbrev på instagram, er debatten om de sociale mediers ansvar blusset op igen og er denne gang endt helt oppe på ministerniveau.
  • Leder
    17. januar 2020

    Selvfølgelig må Fie Laursen få en ny røv, men hun skal stoppe med at reklamere for den

    Influenceren Fie Laursen er kommet i modvind efter, at hun har udloddet et valgfri skønhedskirurgisk indgreb i en konkurrence på sin Instagramprofil. Magnus Heunicke (S) kalder det for »uetisk« og har bedt styrelsen for patientsikkerhed om at undersøge, om der er et hul i loven, som kalder på lovgivning
    I en mail til det norske public service-medie NRK svarede Fie Laursen på kritikken: »I Danmark, hvor jeg er fra og bor, er det at poste om plastikkirurgi lige så normalt som at poste et foto af sin frokost«.
  • Kommentar
    11. juli 2019

    Vi må ikke være bange for selvmord

    Instagram gjorde det rigtige ved ikke at fjerne blogger Fie Laursens selvmordsbrev. For godt nok smitter selvmord, men selvmord gør også det modsatte – og det er hverken nye eller gamle mediers ansvar at skærme unge mennesker fra at vide, at andre unge mennesker har det dårligt. Til gengæld trænger de presseetiske regler til en opdatering, skriver Rasmus Elmelund i denne kommentar
    Man lærer allerede første uge på Journalisthøjskolen, at omtale af selvmord kan skabe flere selvmord. Det er formentlig forklaringen på, at pressen tøvede ukarakteristisk længe med at omtale Fie Laursens afskedsbrev, skriver Rasmus Elmelund.