Person

Fie Laursen

Det er svært, men vigtigt at forsøge at følge Fie Laursen

Fie Laursen er et vigtigt kulturelt fænomen at prøve at forstå. Og det må en dokumentarserie gerne hjælpe os med – så længe den leverer det modsatte af de sociale medier, der er roden til hendes sammenbrud

Podcast: Minkaftalen, Joe Bidens klimaplan og Fie Laursen

I denne omgang Radio Information udlægger Lars Trier Mogensen minkaftalen, Bodil Skovgaard Nielsen har set DR-dokumentar om Fie Laursen, Jørgen Steen Nielsen fortæller om klimaeffekten af stimulipakkerne og Rune Lykkeberg er imponeret over Joe Bidens klimaplan
Portræt

Fie Laursen kan ikke lade være med at være Fie Laursen

Hun blev hele Danmarks stakkels mobbeoffer som teenager – indtil hun begyndte at tage stoffer, sælge brugte trusser og reklamere for plastikkirurgi. Men hvorfor bliver Fie Laursen ved med at fascinere – og hvad kan hun fortælle os om internettets evne til at skabe berømtheder? I anledningen af ny DR-dokumentar om stjernen tegner vi et portræt.

Både Instagram og gamle medier har ansvar for at formidle selvmord ordentligt

Så længe omtale af selvmord ikke indeholder detaljer og eksplicitte beskrivelser af metoder, kan det virke forebyggende frem for opildnende. Det skal medierne være opmærksomme på, når de formidler eller administrerer omtale af selvmord

FOLK

Svenskerne bringer regelrytteriet op på et nyt niveau

FOLK

Fie Laursen beviser igen, at hun er en genial forretningskvinde

Selv i en verden hvor Fie Laursen læste Kant, ville folk sugardate og få lavet buttlifts

Det er utroligt, at der ikke er flere, der vender deres moralske domme mod de firmaer, der tjener styrtende med penge på at bruge influenceren Fie Laursen som reklamesøjle for farlige skønhedsindgreb og sugardating, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i dette debatindlæg

Fie Laursen tester hele tiden grænserne for, hvor langt man må gå på Instagram

Influenceren Fie Laursen er røget ud i endnu en shitstorm, fordi hun har reklameret for sugardating-hjemmesiden Todayters.dk, hvor unge, smukke kvinder kan stille deres tid og krop til rådighed for ældre mænd, der kvitterer for deres selskab med dyre tasker og fancy middage

Selvfølgelig må Fie Laursen få en ny røv, men hun skal stoppe med at reklamere for den

Influenceren Fie Laursen er kommet i modvind efter, at hun har udloddet et valgfri skønhedskirurgisk indgreb i en konkurrence på sin Instagramprofil. Magnus Heunicke (S) kalder det for »uetisk« og har bedt styrelsen for patientsikkerhed om at undersøge, om der er et hul i loven, som kalder på lovgivning

Influencere møder modstand og mistillid fra følgere: »Det er jo bare et trick«

Hundredtusindvis af unge danskere følger populære youtubere og instagrammere, som lever af at reklamere for produkter på de sociale medier. Influencere kalder man dem, og branchen har været i konstant vækst i årevis. Men nu begynder mange af dem at opleve mistillid fra deres følgere. ’Jeg stoler ikke på hende,’ siger Meliha fra Frydenhøjskolen i Hvidovre om influenceren Fie Laursen

Sider

Mest læste

  1. Hun blev hele Danmarks stakkels mobbeoffer som teenager – indtil hun begyndte at tage stoffer, sælge brugte trusser og reklamere for plastikkirurgi. Men hvorfor bliver Fie Laursen ved med at fascinere – og hvad kan hun fortælle os om internettets evne til at skabe berømtheder? I anledningen af ny DR-dokumentar om stjernen tegner vi et portræt.
  2. Hundredtusindvis af unge danskere følger populære youtubere og instagrammere, som lever af at reklamere for produkter på de sociale medier. Influencere kalder man dem, og branchen har været i konstant vækst i årevis. Men nu begynder mange af dem at opleve mistillid fra deres følgere. ’Jeg stoler ikke på hende,’ siger Meliha fra Frydenhøjskolen i Hvidovre om influenceren Fie Laursen
  3. Fie Laursen er et vigtigt kulturelt fænomen at prøve at forstå. Og det må en dokumentarserie gerne hjælpe os med – så længe den leverer det modsatte af de sociale medier, der er roden til hendes sammenbrud
  4. I denne omgang Radio Information udlægger Lars Trier Mogensen minkaftalen, Bodil Skovgaard Nielsen har set DR-dokumentar om Fie Laursen, Jørgen Steen Nielsen fortæller om klimaeffekten af stimulipakkerne og Rune Lykkeberg er imponeret over Joe Bidens klimaplan
  5. Det er utroligt, at der ikke er flere, der vender deres moralske domme mod de firmaer, der tjener styrtende med penge på at bruge influenceren Fie Laursen som reklamesøjle for farlige skønhedsindgreb og sugardating, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i dette debatindlæg
  6. Ugens store historie handler om bloggeren Fie Laursen, som lagde et selvmordsbrev op på sin instagramprofil, hvor godt 335.000 børn og unge følger med. Vi genfortæller historien, som startede med en ulykkelig ung kvindes afskedsbrev til verden, men som udviklede sig til en debat om sociale mediers ansvar. Sagen illustrerer, hvordan de sociale medier og traditionelle medier stadig lever i to forskellige verdener
  7. Instagram gjorde det rigtige ved ikke at fjerne blogger Fie Laursens selvmordsbrev. For godt nok smitter selvmord, men selvmord gør også det modsatte – og det er hverken nye eller gamle mediers ansvar at skærme unge mennesker fra at vide, at andre unge mennesker har det dårligt. Til gengæld trænger de presseetiske regler til en opdatering, skriver Rasmus Elmelund i denne kommentar
  8. Influenceren Fie Laursen er røget ud i endnu en shitstorm, fordi hun har reklameret for sugardating-hjemmesiden Todayters.dk, hvor unge, smukke kvinder kan stille deres tid og krop til rådighed for ældre mænd, der kvitterer for deres selskab med dyre tasker og fancy middage