Person

Finn Janning

Kronik
19. februar 2019

Lærere og pædagoger bør bruge mindfulness i undervisningen

Mindfulness bør være et pædagogisk redskab til at skabe koncentration og opmærksomhed i klasseværelserne og til at hjælpe børn til selv at styre deres lyster og aversioner. Ligesom de vil kunne bruge redskaberne i mødet med præstationskulturen
Mindfulness er ikke noget abstrakt og intellektuelt, men nærmere en erfaringspraksis og livsform. Det betyder også, at mindfulness ikke kun er et værn mod stress. Stressreduktion er snarere en af flere sidegevinster, skriver dagens kronikør.
Kronik
28. juli 2011

Nu ved jeg mere om Kierkegaard

Hvad sker der, når ens opfattelse af egne evner ikke reflekteres af omverdenen? I et samfund, hvor der er så stort fokus på præstationer, er det let at vælge resignation, men så vender man samtidig ryggen til muligheden for udvikling. Og udvikling sikres bedst i relation til andre. Det er her, man finder inspiration
Når f.eks. kunstneren Olafur Eliasson præsenterer et værk som 'Your Rainbow Panorama', en cirkelformet 150 meter lang rundgang i regnbuens farver på taget af ARoS i Aarhus, bør man diskutere værket og potentialet og ikke kun fokusere på besøgstal og dermed økonomi, mener dagens kronikør.
16. august 2010

Modet til at skabe

Filosofiprofessoren Peter Kemp påpeger - ganske rigtigt - at det er problematisk, at danskerne i stigende grad er blevet for autoritetstro. Men når han forestiller sig, at oprøret skal komme fra universitetet, som i 68, tager han fejl
Når Peter Kemp forestiller sig, at oprøret mod autoriteterne skal komme fra universitetet, som i 68, tager han fejl, mener Finn Janning.
Kronik
20. juli 2009

At komme ud af finanskrisen

Økonomi er blevet til et redskab, hvormed man kan anskaffelse sig identitet og prestige, vi kan bygge vores identitet op omkring. Det er vores manglende fantasi, som har frembragt finans-krisen. Alt for mange evner eller tør gøre andet end at redde en dårlig økonomi med en værre
Økonomi er blevet til et redskab, hvormed man kan anskaffelse sig identitet og prestige, vi kan bygge vores identitet op omkring. Det er vores manglende fantasi, som har frembragt finans-krisen. Alt for mange evner eller tør gøre andet end at redde en dårlig økonomi med en værre
Interview
4. april 2009

Modstand er udvikling - ikke bare trods

Frihed er blevet kliché snarere end en realitet, mener Finn Janning, ph.d. i økonomi og filosofi. Ifølge ham ligger friheden ligger i modstanden mod og gentænkningen af samfundets strukturer, ikke i fritvalg-ordninger, hvor udbuddet er defineret på forhånd
Frihed er blevet kliché snarere end en realitet, mener Finn Janning, ph.d. i økonomi og filosofi. Ifølge ham ligger friheden ligger i modstanden mod og gentænkningen af samfundets strukturer, ikke i fritvalg-ordninger, hvor udbuddet er defineret på forhånd
Kommentar
27. marts 2009

Dem, der aldrig har været inde, bliver dømt ude

Det mest tankevækkende med justitsminister Brian Mikkelsens 'bandepakke' er, at han vil straffe nogen hårdere, som allerede er straffet. Han vil smide nogen ud, som aldrig har været inde
Læserbrev
3. marts 2009

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Kronik
2. december 2008

Samfundets spil om retfærd

Retfærdighed er slet ikke et naturligt princip, men en kunstig skabt forestilling baseret på en ideologi. Primært den økonomiske liberale, hvilket ses, når det loven værner mest om er ejendomsret og økonomiske interesser, som var der tale om nationens børn
Hvorfor brugte politikerne så mange skattekroner og politikræfter på at lukke Ungdomshuset? Var det fordi disse steder var uforudsigelige, idet de ikke drømte om det, som den liberale regering tror er den rigtige form for lykkelig frihed? Var de ikke gode nok til at lyve? Måske skulle brugerne af Ungdomshuset ikke have talt om kreativitet, koncerter og frirum, men blot have nævnt, at de drømte om at eje fast ejendom, sådan som spillets regler forudsætter.
Læserbrev
5. november 2008

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Kronik
9. oktober 2008

Modet til at tale ... spansk

Det hævdes ofte, at børn har lettere ved at lære sprog end voksne. Men er det i virkeligheden blot en dårlig undskyldning for, at vi ikke ønsker at indse, at det er vores eget voksne og konventionelle liv, som gør, at vi har sværere ved at lære, sværere ved at forandre os?
Det hævdes ofte, at børn har lettere ved at lære sprog end voksne. Men er det i virkeligheden blot en dårlig undskyldning for, at vi ikke ønsker at indse, at det er vores eget voksne og konventionelle liv, som gør, at vi har sværere ved at lære, sværere ved at forandre os?

Sider

  • Kronik
    19. februar 2019

    Lærere og pædagoger bør bruge mindfulness i undervisningen

    Mindfulness bør være et pædagogisk redskab til at skabe koncentration og opmærksomhed i klasseværelserne og til at hjælpe børn til selv at styre deres lyster og aversioner. Ligesom de vil kunne bruge redskaberne i mødet med præstationskulturen
    Mindfulness er ikke noget abstrakt og intellektuelt, men nærmere en erfaringspraksis og livsform. Det betyder også, at mindfulness ikke kun er et værn mod stress. Stressreduktion er snarere en af flere sidegevinster, skriver dagens kronikør.