Person

Florian Henckel von Donnersmarck

Anmeldelse
17. april 2019

Donnersmarcks nye film om en fiktionsversion af Gerhard Richter er en mesters makværk

Det er først og fremmest instruktøren, der bliver tilfredsstillet i sit eget verdensbillede, og ikke kunsten selv, der bliver tilgodeset i Florian Henckel von Donnersmarcks nye film ’Værk uden skaber’. Instruktøren hævder ganske vist kunstens magiske kraft, men i virkeligheden reducerer han den i en filmisk hævn over en flertydig kunst
Maleren Kurt Bahnert (Tom Schilling) er skåret over den store tyske maler, Gerhard Richters liv. Her står han foran det tomme hvide lærred, lige inden han finder formlen for sine fremtidige værker, slørede gengivelser af amatørfotos fra barndommen, pasfotos og fotos fra pressen.
  • Anmeldelse
    17. april 2019

    Donnersmarcks nye film om en fiktionsversion af Gerhard Richter er en mesters makværk

    Det er først og fremmest instruktøren, der bliver tilfredsstillet i sit eget verdensbillede, og ikke kunsten selv, der bliver tilgodeset i Florian Henckel von Donnersmarcks nye film ’Værk uden skaber’. Instruktøren hævder ganske vist kunstens magiske kraft, men i virkeligheden reducerer han den i en filmisk hævn over en flertydig kunst
    Maleren Kurt Bahnert (Tom Schilling) er skåret over den store tyske maler, Gerhard Richters liv. Her står han foran det tomme hvide lærred, lige inden han finder formlen for sine fremtidige værker, slørede gengivelser af amatørfotos fra barndommen, pasfotos og fotos fra pressen.