Person

Franco Berardi

’Forestillingen om, at finansøkonomi er videnskab, er humbug. Og økonomerne? De er de præster, der prædiker om gæld og vækst’

Det finanskapitalistiske system styrer ikke alene den globale økonomi, men definerer også vores relationer til hinanden og besværliggør solidaritet og fællesskab. Det mener den italienske kulturteoretiker Franco ’Bifo’ Berardi, der forsker i finans. Han tror på, at kunsten er eneste mulige udvej for ’homo økonomikus’
Interview

Kunstner om aflysning på Documenta14: »Censur? Knæfald? Sikke noget vrøvl!«

Aflysningen af Franco ’Bifo’ Berardis kontroversielle performance, ’Auschwitz on the Beach’ på kunstfestivalen Documenta14, udløste en flodbølge af kritik i den internationale offentlighed. Men var aflysningen overhovedet udtryk for censur? I et interview med Information kalder kunstneren selv aflysningen for »værkets absolutte fuldendelse«

Vi forstår først Auschwitz, når vi erkender, at det ikke skete ud i den blå luft, og at det kan ske igen

Først i det øjeblik vi tillader os selv at bruge Auschwitz som sammenligning og forstår, at Auschwitz fandt sted i historien, kan vi forstå vores egen tid – og dermed forskelle og ligheder til det, der sker i dag

’Breivik & Co. vil bare være vindere’

For den italienske filosof Franco ’Bifo’ Berardi er fremtiden en sygdom. Han har netop skrevet en bog om Anders Behring Breivik og tidens massemordere. Og skal man tro ham, er de slet ikke så forskellige fra os selv – måske er de ligefrem gode kapitalister?

Mest læste

  1. Først i det øjeblik vi tillader os selv at bruge Auschwitz som sammenligning og forstår, at Auschwitz fandt sted i historien, kan vi forstå vores egen tid – og dermed forskelle og ligheder til det, der sker i dag
  2. Det finanskapitalistiske system styrer ikke alene den globale økonomi, men definerer også vores relationer til hinanden og besværliggør solidaritet og fællesskab. Det mener den italienske kulturteoretiker Franco ’Bifo’ Berardi, der forsker i finans. Han tror på, at kunsten er eneste mulige udvej for ’homo økonomikus’