Person

François Ozon

Tid til afsked

Film i tv

Al magt til Deneuve!

François Ozon sætter succesrigt Catherine Deneuve og Gérard Depardieu sammen i letbenet halvfjerdser-komedie om en trofækones kvindeoprør

Komedien er det bedste redskab

... I hvert fald hvis man har et budskab. Det mener den franske filmskaber François Ozon, der i sit seneste værk, komediedramaet 'Potiche', kulørt og underholdende fortæller om kønskamp og klasseskel i 1970'ernes Frankrig

For ond til Hollywood

'Det var en slags terapi for mig som kunstner,' siger François Ozon om sin seneste film, melodramaet 'Angel', der sætter spørgsmålstegn ved kunstnerens status

Langt fra himmelsk

Francois Ozons parodiske melodrama 'Angel' er smuk at skue, men fejlkalkuleret, langtrukket og umorsomt

På promo-tour med fransk film

Europæiske distributører og journalister har netop været til det årlige træf i Paris for at se franske film og interviewe franske skuespillere og instruktører

Hvor er guldpalmekvinderne?

Ikke en eneste kvindelig instruktør var udtaget til hovedkonkurrencen i år. Skal Cannes til at kønskvotere, ligesom svensk film vil gøre det fra 2006?

Hvis døden er som en orgasme, vil jeg gerne dø

Døden har været til stede i François Ozons liv, siden han var ganske ung. I sin seneste film, 'Tid til afsked', der handler om en ung mand, som ved, at han skal dø, tager instruktøren blandt andet udgangspunkt i sine egne tanker og følelser

Den smukke solnedgang

Mere kønt end dybt fortæller den talentfulde franskmand François Ozon om en dødsmærket modefotografs sidste måneder

Ansigt til ansigt

I dag åbner 57. udgave af filmfestivalen i Berlin med 'La vie en rose', en film om den franske sangerinde Edith Piaf. Og om et par dage er der verdenspremiere på hovedkonkurrencens danske islæt, Bille Augusts Mandela-film, 'Goodbye Bafana'

Sider

Mest læste

  1. Efter den poetiske perle ’Frantz’ skruer den frie filmfugl François Ozon igen op for blusset med den kulørte, kødelige tvillingethriller ’Dobbelt begær’
  2. Teenagere er mystiske væsener, som deres forældre sjældent forstår, mener filminstruktør François Ozon, der i sin seneste film lader en purung kvinde prostituere sig for at udforske sin seksualitet og fastslå sin værdi. Filmen er dog ikke et forsvar for prostitution, siger han
  3. François Ozons nye film, ’Frantz’, der foregår i en tysk landsby lige efter Første Verdenskrig, kan ifølge instruktøren fungere som et prisme, vi kan forstå nutidens nationalisme og højrepopulisme igennem. Han mener, at det er afgørende, vi husker og tager ved lære af fortiden
  4. François Ozon fornyr endnu en gang mesterligt sig selv med violiner, Verlaine og visuel elegance i det fransktyske drama ’Frantz’ om efterkrigssorg og mulig forsoning