... I hvert fald hvis man har et budskab. Det mener den franske filmskaber François Ozon, der i sit seneste værk, komediedramaet 'Potiche', kulørt og underholdende fortæller om kønskamp og klasseskel i 1970'ernes Frankrig
'Det var en slags terapi for mig som kunstner,' siger François Ozon om sin seneste film, melodramaet 'Angel', der sætter spørgsmålstegn ved kunstnerens status
Europæiske distributører og journalister har netop været til det årlige træf i Paris for at se franske film og interviewe franske skuespillere og instruktører
Døden har været til stede i François Ozons liv, siden han var ganske ung. I sin seneste film, 'Tid til afsked', der handler om en ung mand, som ved, at han skal dø, tager instruktøren blandt andet udgangspunkt i sine egne tanker og følelser
I dag åbner 57. udgave af filmfestivalen i Berlin med 'La vie en rose', en film om den franske sangerinde Edith Piaf. Og om et par dage er der verdenspremiere på hovedkonkurrencens danske islæt, Bille Augusts Mandela-film, 'Goodbye Bafana'
Hvor går danskere hen, når de vil se andet end de store streamingtjenesters overvejende amerikanske film- og serieudbud? Her er en guide til tre mindre kendte tjenester – og et tip til, hvordan man kan ’hacke’ den mest magtfulde af dem alle: Netflix
François Ozon stiller nogle af tilværelsens helt store spørgsmål om liv eller død i sine nye film, den både morsomme og dramatiske ’Alt gik godt’, der handler om en far, hans to døtre og aktiv dødshjælp
Engang flokkedes alle dannede mennesker i biografen, når der kom en ny film af Truffaut, Fassbinder eller Kieślowski. I dag er det svært at få øje på europæiske instruktører, der nyder samme status og sætter dagsordenen i den kulturelle offentlighed. Filmjournalist Freja Dam går på jagt efter den europæiske auteur
Den franske filmforfører François Ozon forsøger med en baglæns fortællestruktur at undersøge et ægteskabs forløb fra bitter skilsmisse til romantisk solnedgang i 5x2
I den grundfascinerende ’Ung og smuk’ bliver man ikke klog på Isabelle, der sælger sex til ældre mænd. Hun er hverken mystisk eller banal, men en spejling af den skønne kvindes seksuelle rolle og handlemulighed i verden
François Ozon fornyr endnu en gang mesterligt sig selv med violiner, Verlaine og visuel elegance i det fransktyske drama ’Frantz’ om efterkrigssorg og mulig forsoning
Efter den poetiske perle ’Frantz’ skruer den frie filmfugl François Ozon igen op for blusset med den kulørte, kødelige tvillingethriller ’Dobbelt begær’