Den franske film ’Gud være lovet’ fortæller en nuanceret og kompleks fortælling om en række voksne mænd, der efter i barndommen at have være udsat for overgreb af en – virkelig – katolsk præst danner fælles front. Filmen udfolder historien med nuanceret detaljerigdom. Men den har også problemer med formidlingen
Efter den poetiske perle ’Frantz’ skruer den frie filmfugl François Ozon igen op for blusset med den kulørte, kødelige tvillingethriller ’Dobbelt begær’
François Ozon fornyr endnu en gang mesterligt sig selv med violiner, Verlaine og visuel elegance i det fransktyske drama ’Frantz’ om efterkrigssorg og mulig forsoning
François Ozons nye film, ’Frantz’, der foregår i en tysk landsby lige efter Første Verdenskrig, kan ifølge instruktøren fungere som et prisme, vi kan forstå nutidens nationalisme og højrepopulisme igennem. Han mener, at det er afgørende, vi husker og tager ved lære af fortiden
I den grundfascinerende ’Ung og smuk’ bliver man ikke klog på Isabelle, der sælger sex til ældre mænd. Hun er hverken mystisk eller banal, men en spejling af den skønne kvindes seksuelle rolle og handlemulighed i verden
Teenagere er mystiske væsener, som deres forældre sjældent forstår, mener filminstruktør François Ozon, der i sin seneste film lader en purung kvinde prostituere sig for at udforske sin seksualitet og fastslå sin værdi. Filmen er dog ikke et forsvar for prostitution, siger han
François Ozons fortælleglæde sprudler og smitter i hans underholdende drama ’Selv i de bedste hjem’ om en forfatterspires fantasifulde virkelighedsvridninger
François Ozon fornyr endnu en gang mesterligt sig selv med violiner, Verlaine og visuel elegance i det fransktyske drama ’Frantz’ om efterkrigssorg og mulig forsoning
Den franske film ’Gud være lovet’ fortæller en nuanceret og kompleks fortælling om en række voksne mænd, der efter i barndommen at have være udsat for overgreb af en – virkelig – katolsk præst danner fælles front. Filmen udfolder historien med nuanceret detaljerigdom. Men den har også problemer med formidlingen