Person

François Ozon

Streaming
21. september 2021

Sådan kan du streame ikkeamerikanske film og serier (og hacke Netflix)

Hvor går danskere hen, når de vil se andet end de store streamingtjenesters overvejende amerikanske film- og serieudbud? Her er en guide til tre mindre kendte tjenester – og et tip til, hvordan man kan ’hacke’ den mest magtfulde af dem alle: Netflix
Den tyske filminstruktør Wim Wenders smukke, poetiske undersøgelse af ensomhed, kærlighed og Berlins omtumlede historie, ’Himlen over Berlin’ (1987), kan ses på filmstriben.dk.
Anmeldelse
19. august 2021

’Sommeren ’85’ skildrer forførende dramaet omkring en teenageforelskelse i 1980’ernes Normandiet

François Ozon satser på ungdommelig energi og sanselighed frem for plot i ’Sommeren ’85’, men det er absolut en seværdig sensommerflirt
I ’Sommeren ’85’ møder Alexis den lidt ældre David, og det bliver begyndelsen på et venskab, der fører til en dyb forelskelse.
Cannes
10. juli 2021

Joachim Trier og François Ozon lever op til deres bedste på filmfestivalen i Cannes

Den første uge på filmfestivalen i Cannes har blandt andet budt på gode film af franske François Ozon og norske Joachim Trier, der begge virkelig interesserer sig for mennesker
Julie (Renate Reinsve) forelsker sig i tegneserietegneren Aksel (Anders Danielsen Lie), men hun har svært ved at finde ro i deres parforhold i Joachim Triers ’Verdens værste menneske’.
Anmeldelse
29. november 2019

Forbilledligt nuanceret overgrebsfilm er for pertentlig

Den franske film ’Gud være lovet’ fortæller en nuanceret og kompleks fortælling om en række voksne mænd, der efter i barndommen at have være udsat for overgreb af en – virkelig – katolsk præst danner fælles front. Filmen udfolder historien med nuanceret detaljerigdom. Men den har også problemer med formidlingen
Er det en forbilledligt sober tone, François Ozons ’Gud være lovet’, der handler om en katolsk præsts misbrug af små drenge, anslår, eller er det en for tør akkord? 
Anmeldelse
9. februar 2018

François Ozon forlader sort-hvid poesi til fordel for kulørt og kødelig tvillingethriller

Efter den poetiske perle ’Frantz’ skruer den frie filmfugl François Ozon igen op for blusset med den kulørte, kødelige tvillingethriller ’Dobbelt begær’
Chlöe (Marine Vacht) møder sin kæreste, Pauls, psykiatertvilling (Jérémie Renier), der benytter sig af sexbaserede behandlingsmetoder, i François Ozons drilske thriller, ’Dobbelt begær’.
Anmeldelse
27. maj 2017

François Ozons psykoseksuelle drama er begavet og sexet skruet sammen

Fransk films produktive kamæleon, François Ozon, leger med stort held i den vidunderligt kulørte og underholdende ’L’amant double’
Nøgenhed og sex er der meget af i François Ozons veloplagte psykoseksuelle drama ’L’amant double’, der har Marine Vacth og Jérémie Renier i hovedrollerne. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
31. marts 2017

Sandhedens smukke smerte

François Ozon fornyr endnu en gang mesterligt sig selv med violiner, Verlaine og visuel elegance i det fransktyske drama ’Frantz’ om efterkrigssorg og mulig forsoning
Midt i ’Frantz’ får den stilhedstyngede, sort-hvide efterkrigsverden helt eksplicit pludselig farver og musik.
Interview
25. marts 2017

François Ozon: Jeg har stadig håb, fordi jeg tror på kunsten og kulturen

François Ozons nye film, ’Frantz’, der foregår i en tysk landsby lige efter Første Verdenskrig, kan ifølge instruktøren fungere som et prisme, vi kan forstå nutidens nationalisme og højrepopulisme igennem. Han mener, at det er afgørende, vi husker og tager ved lære af fortiden
Franskmanden Adrien (Pierre Niney, nr. to fra venstre) hjælper Anna (Paula Beer, nr. to fra højre) og hendes svigerforældre med at komme overens med hendes forlovedes og deres søns død i François Ozons ’Frantz’. Foto: Camera Film
Anmeldelse
5. juni 2015

Kønsforvirret sorgarbejde

François Ozon er i sit unikke es med ’Min nye veninde’, som morsomt udforsker maskuline og feminine lyster og normer under to menneskers sorgarbejde
Anmeldelse
10. juli 2014

Ingen har den seksuelle magt

I den grundfascinerende ’Ung og smuk’ bliver man ikke klog på Isabelle, der sælger sex til ældre mænd. Hun er hverken mystisk eller banal, men en spejling af den skønne kvindes seksuelle rolle og handlemulighed i verden
Ung og smuk er en stærk film, der fascinerer i mangetydige forførelser. Den er nærmest mat i sit udtryk med doven chansonmusik af Francoise Hardy. Den er svær at afvise som en instruktørs rene æstetisering og museagtige mystificering af Kvinden. Men den er også svær at ophøje som det modsatte, som en hyldest til kvindens egenrådige seksuelle handlen

Sider