Person

Georg Friedrich Händel

Anmeldelse
22. maj 2020

Karl Aage Rasmussen gør i ny bog op med mange myter om komponisten Händel

Ny bog om komponistens enorme livsværk. Karl Aage Rasmussen benytter den biografiske anledning og gennemgår de vigtigste af oratorierne men især fordyber forfatteren sig i operaerne. Med bogen i hånden og eksemplerne i ørerne kan man hente sig mange aha-oplevelser
Karl Aage Rasmussen gør op med mange myter om Händel, ikke mindst ammestuehistorierne om komponistens selvopofrende godgørenhed. Det har ikke meget på sig og kan kontrolleres i de bevarede bankpapirer. Händel var erhvervsmusiker og så sig som sådan. Men han var lige så meget købmand i noder og musikbegivenheder og investerede i øvrigt sine penge klogt.
Anmeldelse
9. april 2019

’Tidens og Visdommens Triumf’ er en kongelig teatertriumf

’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne
’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne
Anmeldelse
18. december 2018

Der er ingen ende på Händels ’Messias’

Den danske tradition med juleopførelser af ’Messias’ er forholdsvis ny. Førhen skete det som regel tidligere på året, før påske, for der er mere død end fødsel i Händels mesterværk. Valdemar Lønsted fortæller om det populære oratorium og fremhæver tre for ham helt særlige højdepunkter
Händels ’Messias’ bliver opført i Trinity Church i New York.
Anmeldelse
25. februar 2015

I lokkersken Alcinas falske verden

Især Nicole Heaston gjorde premieren på Händels ’Alcina’ værd at opleve. En barokopera på Det Kongelige Teater, som føles for lang på trods af gode sceniske ideer
Anmeldelse
8. december 2014

Solisterne lyste op i mild ’Messias’

Under Adam Fischer har DR UnderholdningsOrkestret vendt op og ned på Mozart og Beethoven, men torsdag aften blev Händels ’Messias’ en mere konventionel affære uden behov for at ruske op i partituret. Det gav plads til sangsolisterne
Anmeldelse
18. september 2012

Messias går til operaen

Den kongelige Operas dramatisering af Händels ’Messias’ fristes af scenisk geskæftighed på et svingende sangligt niveau. Lyspunktet er ubetinget Concerto Copenhagen
Anmeldelse
10. december 2011

Bevægelig og vægtløs Messias

Der er ingen ende på Händels ’Messias’. Blandt de årligt tilbagevendende opførelser i hovedstaden kræver Mogens Dahls fortsat sangere med høje kondital
Anmeldelse
23. marts 2010

Gennemført bibeldrama, men uden visuel begejstring

At se eller ikke se, det er spørgsmålet ved Operaens iscenesættelse af musik, der ikke var tænkt for øjet
Anmeldelse
14. oktober 2008

Kærlighedens ulige kamp

'Partenope' på Det Kgl. i fornem musikalsk form
Andreas Scholl, Inger Dam-Jensen og Tuva Semmingsen i -Partenope-.
Anmeldelse
14. august 2008

Ringens herrer på Holmen

Det Kongelige Teater banker for alvor på døren til operahusenes Champions League. Det kan ses af de fire Richard Wagner Ring-operaer som nu kan opleves på dvd
Wagners Nibelungens Rings mammutopera. Her -Rhinguldet- i form af mand i Rhinen/akvarium.

Sider

  • Anmeldelse
    18. december 2018

    Der er ingen ende på Händels ’Messias’

    Den danske tradition med juleopførelser af ’Messias’ er forholdsvis ny. Førhen skete det som regel tidligere på året, før påske, for der er mere død end fødsel i Händels mesterværk. Valdemar Lønsted fortæller om det populære oratorium og fremhæver tre for ham helt særlige højdepunkter
    Händels ’Messias’ bliver opført i Trinity Church i New York.
  • Anmeldelse
    14. oktober 2008

    Kærlighedens ulige kamp

    'Partenope' på Det Kgl. i fornem musikalsk form
    Andreas Scholl, Inger Dam-Jensen og Tuva Semmingsen i -Partenope-.
  • Anmeldelse
    18. september 2012

    Messias går til operaen

    Den kongelige Operas dramatisering af Händels ’Messias’ fristes af scenisk geskæftighed på et svingende sangligt niveau. Lyspunktet er ubetinget Concerto Copenhagen