Person

Giuseppe Verdi

Artikler
Musikkritik
9. marts 2023

Verdis ’Aida’ bliver fremført med svulstig krigspropaganda og et fjollet diskoparty

Den Kongelige Operas nye iscenesættelse af den kendte opera er ikke i balance. Sopranen Miriam Clark indfriede kravene bedst i titelpartiet, mens det psykologisk mangesidede kammerspil mellem de fire hovedkarakterer lykkedes mindre godt. Forestillingens attraktion var imidlertid Det Kongelige Kapel under dirigenten Paolo Carignani
Den Kongelige Operas nye iscenesættelse af den kendte opera er ikke i balance. Sopranen Miriam Clark indfriede kravene bedst i titelpartiet, mens det psykologisk mangesidede kammerspil mellem de fire hovedkarakterer lykkedes mindre godt. Forestillingens attraktion var imidlertid Det Kongelige Kapel under dirigenten Paolo Carignani
Skakkens verdensmestre
15. august 2022

Verdens yngste verdensmester, Garri Kasparov, regerede i 15 år

Med sit ambitiøse partianlæg og sin evne til at finde løsninger i så at sige enhver stillingstype er Garri Kasparov den måske mest kreative spiller i skakhistorien
Garri Kasparov som 22-årig i 1985 – det år, han erobrede VM-titlen fra Anatolij Karpov. Begge var sovjetiske spillere, men alligevel blev det en match, hvor opkomlingen udfordrede systemets mand.
Anmeldelse
21. juni 2022

Fransk dirigent satte turbo på Tivoli-opførelsen af Verdis dødsmesse

Med gode solister, sammenbragte velrenommerede amatørkor og Tivoli Copenhagen Phil skabte Audrey Saint-Gil en overbevisende tolkning af Giuseppe Verdis ’Requiem’. Især de første dele af messen nød godt af hendes livlige tempovalg, og det var først mod slutningen, at man savnede en egentlig spirituel belysning
Her er det et arkivfoto af Tivoli Copenhagen Phil, der 16. juni i Tivolis Koncertsal var med til at opføre Giuseppe ’Requiem’.
Anmeldelse
11. december 2021

Verdis ’Maskeballet’ havde Det Kongelige Kapel og Operakoret som de absolutte trumfkort

Det er et trekantsdrama med dødelig udgang under et historisk maskebal i Stockholm. Nyopsætningen på Operaen med den polske instruktør Karolina Sofulak forsøger sig med en alternativ, ikke udpræget stringent tolkning af Verdis drama, men orkestermusikken forløses fremragende under den italienske dirigent Paolo Carignani
Johan Reuter som Anckarström og Gisela Stille som Amelia i ’Maskeballet’.
Anmeldelse
19. august 2021

Esbjergs operaorkester imponerede med raffineret kammermusik og blodrigt temperament

Den gamle Verdis sidste mesterværk om Shakespeares tyksak og drukmås, sir John Falstaff, er en unik operakomedie. Produktionen med Den Ny Opera i Esbjerg var begunstiget af gode stemmer og enkelte fremragende, men det var orkestret med operachef Lars Ole Mathiasen i spidsen, der spredte stråleglans over løjerne
Verdis Falstaff-musik er et kludetæppe af motiver og påfund, der fletter sig ind i hinanden og knopskyder fra sangere til orkester og tilbage igen. En boblende dramatisk kammermusik, som kulminerer i den afsluttende morale, den grandiose fuga for alle med den tykke ridder i spidsen, skriver Valdemar Lønsted i sin anmeldelse.
Anmeldelse
27. oktober 2020

De psykologiske dybder i Verdis ’Simon Boccanegra’ reduceret til et evigt magtspil

De mørke mandsstemmer dominerer, og orkestret er det psykologiske spejl i Giuseppe Verdis oversete operadrama om magt, uforsonlighed og hævn. Men Den Kongelige Operas nyopsætning af ’Simon Boccanegra’ lykkes kun delvis, hæmmet af iscenesættelsens koncept og en skuffende musikalsk ledelse
Den tysk-franske instruktør David Hermann kalder ’Simon Boccanegra’ for »en politisk thriller«, men konceptet med at brede handlingen ud over 2.000 års europæisk historie svækker dramaets mørke klangbund og opsætningens mange skift i tid og sted svækker koncentrationen i dette helt særegne stykke musikdramatik, skriver anmelder Valdemar Lønsted.
Anmeldelse
26. september 2018

Spøgelser og mordbrændte sigøjnere hjemsøger ’Trubaduren’

Den mexicanske scene instruktør Francisco Negrín gæster Den Kongelige Opera med en tolkning af Verdis operatragedie som spøgelseshistorie. Men ’Trubaduren’ bør også være en musikalsk tour de force, og det lykkes kun delvis hen ad vejen
Anmeldelse
17. februar 2017

Verdis ’Requiem’ er verdsligt og vedkommende

Verdis ’Requiem’ kan stadig trække et stort publikum. Men komponistens på én gang umiddelbare og grandiose stil er en truet kunst
Anmeldelse
26. maj 2015

Dødens budbringer

Den afsluttende massakre i Verdis ’Siciliansk Vesper’ bliver indvarslet og dyrket med fantasifulde teatertricks i Stefan Herheims iscenesættelse. Men ved premieren var ikke alle sangsolisterne i lige god form, og selv den bedste produktion redder ikke denne raritet fra at virke for lang
Balletdansere med gravide maver symboliserende operaens knast, Henri, Montforts søn.
Anmeldelse
8. maj 2015

Vokalt stærk ’Aida’ i Malmø

Mens solistniveauet på Den Kongelige Opera for tiden er ujævnt, løfter Malmø Operaens hold sin nye ’Aida’ med dramatisk glød og kraft i en minimalistisk iscenesættelse
Mens solistniveauet på Den Kongelige Opera for tiden er ujævnt, løfter Malmø Operaens hold sin nye ’Aida’ med dramatisk glød og kraft i en minimalistisk iscenesættelse

Sider

  • Anmeldelse
    17. februar 2017

    Verdis ’Requiem’ er verdsligt og vedkommende

    Verdis ’Requiem’ kan stadig trække et stort publikum. Men komponistens på én gang umiddelbare og grandiose stil er en truet kunst
  • Anmeldelse
    27. oktober 2020

    De psykologiske dybder i Verdis ’Simon Boccanegra’ reduceret til et evigt magtspil

    De mørke mandsstemmer dominerer, og orkestret er det psykologiske spejl i Giuseppe Verdis oversete operadrama om magt, uforsonlighed og hævn. Men Den Kongelige Operas nyopsætning af ’Simon Boccanegra’ lykkes kun delvis, hæmmet af iscenesættelsens koncept og en skuffende musikalsk ledelse
    Den tysk-franske instruktør David Hermann kalder ’Simon Boccanegra’ for »en politisk thriller«, men konceptet med at brede handlingen ud over 2.000 års europæisk historie svækker dramaets mørke klangbund og opsætningens mange skift i tid og sted svækker koncentrationen i dette helt særegne stykke musikdramatik, skriver anmelder Valdemar Lønsted.
  • Quiz
    9. juni 1998

    Test din almenviden

    60 spørgsmål til journalistspirerne Danmarks Journalisthøjskole har i år haft 1.210 ansøgere til 225 pladser. De 60 spørgsmål indgår som en af flere opgaver under optagelsesprøven...
  • 29. december 1999

    Festen ved pyramiderne

    Kæmpe nytårsfest ved pyramiderne for vesterlændinge, skal genrejse Egyptens turistindustri Vestens fest TEL AVIV - Når aftenmørket sænker sig over Cairo på årets sidste dag, vågner byen op og de, som har råd til det, sætter sig til et overdådigt dækket bord...
  • 27. april 2000

    KULTUR

    Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,PAW MATHIASEN og ANNE MIDDELBOE CHRISTENSEN Udstillinger *Lone Høyer Hansen viser nye skulpturer i: Asbæk, Bredg. 20. Kbh. Ma.-fr. 11-18, lø...
  • 4. maj 2000

    KULTUR

    Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,PAW MATHIASEN og ANNE MIDEELBOE CHRISTENSEN Udstillinger *Gennem Tidernes Øjeblik er en udstilling med en perlerække af fotografiske værker fra Det Nationale Fotomuseums kæmpe samling...
  • Anmeldelse
    12. august 2013

    Skøøøønne Aida – hvor er du?

    ’Spektakulært’ er hvad, man kan sige om den nye opsætning af ’Aida’ i arenaen i Verona. Men et moderne bud på den gamle italienske opera har meget at forholde sig til, og hvor godt kender vi i dag Verdi?
    Det egyptiske kærlighedsdrama ’Aida’ havde i 200-året fået et moderne skud action med den catalanske teatergruppe Fura dels Baus’ spektakulære indfald, der til dels overdøvede operadramaet.
  • Anmeldelse
    26. maj 2015

    Dødens budbringer

    Den afsluttende massakre i Verdis ’Siciliansk Vesper’ bliver indvarslet og dyrket med fantasifulde teatertricks i Stefan Herheims iscenesættelse. Men ved premieren var ikke alle sangsolisterne i lige god form, og selv den bedste produktion redder ikke denne raritet fra at virke for lang
    Balletdansere med gravide maver symboliserende operaens knast, Henri, Montforts søn.