Person

Giuseppe Verdi

De psykologiske dybder i Verdis ’Simon Boccanegra’ reduceret til et evigt magtspil

De mørke mandsstemmer dominerer, og orkestret er det psykologiske spejl i Giuseppe Verdis oversete operadrama om magt, uforsonlighed og hævn. Men Den Kongelige Operas nyopsætning af ’Simon Boccanegra’ lykkes kun delvis, hæmmet af iscenesættelsens koncept og en skuffende musikalsk ledelse

Spøgelser og mordbrændte sigøjnere hjemsøger ’Trubaduren’

Den mexicanske scene instruktør Francisco Negrín gæster Den Kongelige Opera med en tolkning af Verdis operatragedie som spøgelseshistorie. Men ’Trubaduren’ bør også være en musikalsk tour de force, og det lykkes kun delvis hen ad vejen

Verdis ’Requiem’ er verdsligt og vedkommende

Verdis ’Requiem’ kan stadig trække et stort publikum. Men komponistens på én gang umiddelbare og grandiose stil er en truet kunst

Dødens budbringer

Den afsluttende massakre i Verdis ’Siciliansk Vesper’ bliver indvarslet og dyrket med fantasifulde teatertricks i Stefan Herheims iscenesættelse. Men ved premieren var ikke alle sangsolisterne i lige god form, og selv den bedste produktion redder ikke denne raritet fra at virke for lang

Vokalt stærk ’Aida’ i Malmø

Mens solistniveauet på Den Kongelige Opera for tiden er ujævnt, løfter Malmø Operaens hold sin nye ’Aida’ med dramatisk glød og kraft i en minimalistisk iscenesættelse

Det uhyggelige, tomme rum

Den australske instruktør Benedict Andrews bukker under for angsten for det tomme rum og satser mere på ideerne end personinstruktionen. Til gengæld er flere af ideerne gode

Verdi-fejring med den mirakuløse Falstaff

For en tid kunne man omdøbe Verdis sidste opera ’Falstaff’ til ’De lystige koner i Windsor’. For det er først og fremmest kvinderne, der er den attraktive komponent i Den Kongelige Operas nye produktion

Tappenstreg for Verdi

Ramasjang og ørehængere ved hyldestkoncerten til en af alle tiders største operakomponister

Otello som almindelig mand

Verdis musik er selv i al sin pragt et destillat af naturens love og psykens natur, stærkt, men usentimentalt. Det er en stor, men fornem opgave for Det Kongelige Teater at gå i clinch med denne jubilæumskomponist

Skøøøønne Aida – hvor er du?

’Spektakulært’ er hvad, man kan sige om den nye opsætning af ’Aida’ i arenaen i Verona. Men et moderne bud på den gamle italienske opera har meget at forholde sig til, og hvor godt kender vi i dag Verdi?

Sider

Mest læste

  1. Det Kgl. Teater har lagt Verdis store drama frem i tid, som det er så moderne
  2. Den australske instruktør Benedict Andrews bukker under for angsten for det tomme rum og satser mere på ideerne end personinstruktionen. Til gengæld er flere af ideerne gode
  3. Verdis ’Requiem’ kan stadig trække et stort publikum. Men komponistens på én gang umiddelbare og grandiose stil er en truet kunst