Person

Giuseppe Verdi

Anmeldelse
19. august 2021

Esbjergs operaorkester imponerede med raffineret kammermusik og blodrigt temperament

Den gamle Verdis sidste mesterværk om Shakespeares tyksak og drukmås, sir John Falstaff, er en unik operakomedie. Produktionen med Den Ny Opera i Esbjerg var begunstiget af gode stemmer og enkelte fremragende, men det var orkestret med operachef Lars Ole Mathiasen i spidsen, der spredte stråleglans over løjerne
Verdis Falstaff-musik er et kludetæppe af motiver og påfund, der fletter sig ind i hinanden og knopskyder fra sangere til orkester og tilbage igen. En boblende dramatisk kammermusik, som kulminerer i den afsluttende morale, den grandiose fuga for alle med den tykke ridder i spidsen, skriver Valdemar Lønsted i sin anmeldelse.
Anmeldelse
27. oktober 2020

De psykologiske dybder i Verdis ’Simon Boccanegra’ reduceret til et evigt magtspil

De mørke mandsstemmer dominerer, og orkestret er det psykologiske spejl i Giuseppe Verdis oversete operadrama om magt, uforsonlighed og hævn. Men Den Kongelige Operas nyopsætning af ’Simon Boccanegra’ lykkes kun delvis, hæmmet af iscenesættelsens koncept og en skuffende musikalsk ledelse
Den tysk-franske instruktør David Hermann kalder ’Simon Boccanegra’ for »en politisk thriller«, men konceptet med at brede handlingen ud over 2.000 års europæisk historie svækker dramaets mørke klangbund og opsætningens mange skift i tid og sted svækker koncentrationen i dette helt særegne stykke musikdramatik, skriver anmelder Valdemar Lønsted.
Anmeldelse
26. september 2018

Spøgelser og mordbrændte sigøjnere hjemsøger ’Trubaduren’

Den mexicanske scene instruktør Francisco Negrín gæster Den Kongelige Opera med en tolkning af Verdis operatragedie som spøgelseshistorie. Men ’Trubaduren’ bør også være en musikalsk tour de force, og det lykkes kun delvis hen ad vejen
Anmeldelse
17. februar 2017

Verdis ’Requiem’ er verdsligt og vedkommende

Verdis ’Requiem’ kan stadig trække et stort publikum. Men komponistens på én gang umiddelbare og grandiose stil er en truet kunst
Anmeldelse
26. maj 2015

Dødens budbringer

Den afsluttende massakre i Verdis ’Siciliansk Vesper’ bliver indvarslet og dyrket med fantasifulde teatertricks i Stefan Herheims iscenesættelse. Men ved premieren var ikke alle sangsolisterne i lige god form, og selv den bedste produktion redder ikke denne raritet fra at virke for lang
Balletdansere med gravide maver symboliserende operaens knast, Henri, Montforts søn.
Anmeldelse
8. maj 2015

Vokalt stærk ’Aida’ i Malmø

Mens solistniveauet på Den Kongelige Opera for tiden er ujævnt, løfter Malmø Operaens hold sin nye ’Aida’ med dramatisk glød og kraft i en minimalistisk iscenesættelse
Mens solistniveauet på Den Kongelige Opera for tiden er ujævnt, løfter Malmø Operaens hold sin nye ’Aida’ med dramatisk glød og kraft i en minimalistisk iscenesættelse
Anmeldelse
19. november 2013

Det uhyggelige, tomme rum

Den australske instruktør Benedict Andrews bukker under for angsten for det tomme rum og satser mere på ideerne end personinstruktionen. Til gengæld er flere af ideerne gode
Macbeth (den karismatiske Dario Solari, t.v.), Lady Macbeth synges af Anne Margrete Dahl (t.h.). I midten Banquo, hvis rolle deles af Arutjo Kotchinian og Henning von Schulman.
Anmeldelse
22. oktober 2013

Verdi-fejring med den mirakuløse Falstaff

For en tid kunne man omdøbe Verdis sidste opera ’Falstaff’ til ’De lystige koner i Windsor’. For det er først og fremmest kvinderne, der er den attraktive komponent i Den Kongelige Operas nye produktion
Donnie Ray Alberts alder, hans til lejligheden udvidede korpus, hans furede kontrafej – det hele passer fortrinligt til den forædte, fordrukne, grovkornede Falstaff.
Anmeldelse
15. oktober 2013

Tappenstreg for Verdi

Ramasjang og ørehængere ved hyldestkoncerten til en af alle tiders største operakomponister
Anmeldelse
24. september 2013

Otello som almindelig mand

Verdis musik er selv i al sin pragt et destillat af naturens love og psykens natur, stærkt, men usentimentalt. Det er en stor, men fornem opgave for Det Kongelige Teater at gå i clinch med denne jubilæumskomponist

Sider

  • Anmeldelse
    17. februar 2017

    Verdis ’Requiem’ er verdsligt og vedkommende

    Verdis ’Requiem’ kan stadig trække et stort publikum. Men komponistens på én gang umiddelbare og grandiose stil er en truet kunst
  • Anmeldelse
    19. august 2021

    Esbjergs operaorkester imponerede med raffineret kammermusik og blodrigt temperament

    Den gamle Verdis sidste mesterværk om Shakespeares tyksak og drukmås, sir John Falstaff, er en unik operakomedie. Produktionen med Den Ny Opera i Esbjerg var begunstiget af gode stemmer og enkelte fremragende, men det var orkestret med operachef Lars Ole Mathiasen i spidsen, der spredte stråleglans over løjerne
    Verdis Falstaff-musik er et kludetæppe af motiver og påfund, der fletter sig ind i hinanden og knopskyder fra sangere til orkester og tilbage igen. En boblende dramatisk kammermusik, som kulminerer i den afsluttende morale, den grandiose fuga for alle med den tykke ridder i spidsen, skriver Valdemar Lønsted i sin anmeldelse.
  • Anmeldelse
    22. oktober 2013

    Verdi-fejring med den mirakuløse Falstaff

    For en tid kunne man omdøbe Verdis sidste opera ’Falstaff’ til ’De lystige koner i Windsor’. For det er først og fremmest kvinderne, der er den attraktive komponent i Den Kongelige Operas nye produktion
    Donnie Ray Alberts alder, hans til lejligheden udvidede korpus, hans furede kontrafej – det hele passer fortrinligt til den forædte, fordrukne, grovkornede Falstaff.
  • Anmeldelse
    24. september 2013

    Otello som almindelig mand

    Verdis musik er selv i al sin pragt et destillat af naturens love og psykens natur, stærkt, men usentimentalt. Det er en stor, men fornem opgave for Det Kongelige Teater at gå i clinch med denne jubilæumskomponist