Den Kongelige Operas nye iscenesættelse af den kendte opera er ikke i balance. Sopranen Miriam Clark indfriede kravene bedst i titelpartiet, mens det psykologisk mangesidede kammerspil mellem de fire hovedkarakterer lykkedes mindre godt. Forestillingens attraktion var imidlertid Det Kongelige Kapel under dirigenten Paolo Carignani
Med sit ambitiøse partianlæg og sin evne til at finde løsninger i så at sige enhver stillingstype er Garri Kasparov den måske mest kreative spiller i skakhistorien
Med gode solister, sammenbragte velrenommerede amatørkor og Tivoli Copenhagen Phil skabte Audrey Saint-Gil en overbevisende tolkning af Giuseppe Verdis ’Requiem’. Især de første dele af messen nød godt af hendes livlige tempovalg, og det var først mod slutningen, at man savnede en egentlig spirituel belysning
Det er et trekantsdrama med dødelig udgang under et historisk maskebal i Stockholm. Nyopsætningen på Operaen med den polske instruktør Karolina Sofulak forsøger sig med en alternativ, ikke udpræget stringent tolkning af Verdis drama, men orkestermusikken forløses fremragende under den italienske dirigent Paolo Carignani
Den gamle Verdis sidste mesterværk om Shakespeares tyksak og drukmås, sir John Falstaff, er en unik operakomedie. Produktionen med Den Ny Opera i Esbjerg var begunstiget af gode stemmer og enkelte fremragende, men det var orkestret med operachef Lars Ole Mathiasen i spidsen, der spredte stråleglans over løjerne
De mørke mandsstemmer dominerer, og orkestret er det psykologiske spejl i Giuseppe Verdis oversete operadrama om magt, uforsonlighed og hævn. Men Den Kongelige Operas nyopsætning af ’Simon Boccanegra’ lykkes kun delvis, hæmmet af iscenesættelsens koncept og en skuffende musikalsk ledelse
Den mexicanske scene instruktør Francisco Negrín gæster Den Kongelige Opera med en tolkning af Verdis operatragedie som spøgelseshistorie. Men ’Trubaduren’ bør også være en musikalsk tour de force, og det lykkes kun delvis hen ad vejen
Den afsluttende massakre i Verdis ’Siciliansk Vesper’ bliver indvarslet og dyrket med fantasifulde teatertricks i Stefan Herheims iscenesættelse. Men ved premieren var ikke alle sangsolisterne i lige god form, og selv den bedste produktion redder ikke denne raritet fra at virke for lang
Mens solistniveauet på Den Kongelige Opera for tiden er ujævnt, løfter Malmø Operaens hold sin nye ’Aida’ med dramatisk glød og kraft i en minimalistisk iscenesættelse
De mørke mandsstemmer dominerer, og orkestret er det psykologiske spejl i Giuseppe Verdis oversete operadrama om magt, uforsonlighed og hævn. Men Den Kongelige Operas nyopsætning af ’Simon Boccanegra’ lykkes kun delvis, hæmmet af iscenesættelsens koncept og en skuffende musikalsk ledelse
60 spørgsmål til journalistspirerne
Danmarks Journalisthøjskole har i år haft 1.210 ansøgere til 225 pladser. De 60 spørgsmål indgår som en af flere opgaver under optagelsesprøven...
Kæmpe nytårsfest ved pyramiderne for vesterlændinge, skal genrejse Egyptens turistindustri
Vestens fest
TEL AVIV - Når aftenmørket sænker sig over Cairo på årets sidste dag, vågner byen op og de, som har råd til det, sætter sig til et overdådigt dækket bord...
Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,PAW MATHIASEN og ANNE MIDDELBOE CHRISTENSEN
Udstillinger
*Lone Høyer Hansen viser nye skulpturer i:
Asbæk, Bredg. 20. Kbh. Ma.-fr. 11-18, lø...
Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,PAW MATHIASEN og ANNE MIDEELBOE CHRISTENSEN
Udstillinger
*Gennem Tidernes Øjeblik er en udstilling med en perlerække af fotografiske værker fra Det Nationale Fotomuseums kæmpe samling...
’Spektakulært’ er hvad, man kan sige om den nye opsætning af ’Aida’ i arenaen i Verona. Men et moderne bud på den gamle italienske opera har meget at forholde sig til, og hvor godt kender vi i dag Verdi?
Den afsluttende massakre i Verdis ’Siciliansk Vesper’ bliver indvarslet og dyrket med fantasifulde teatertricks i Stefan Herheims iscenesættelse. Men ved premieren var ikke alle sangsolisterne i lige god form, og selv den bedste produktion redder ikke denne raritet fra at virke for lang