Person

Gulddreng

Artikler
Anmeldelse
7. maj 2019

På SPOT Festivalen blinkede det musikalske vækstlag som stroboskoplys

Artisterne på årets SPOT Festival var selvsikre og sårbare. Kraftfulde stemmer og instrumental sprudlen dominerede. Og selv om den unge generation, ifølge sangerinden i bandet Hôy La, har det rigtig skidt, har den efter weekendens koncerter at dømme også et godt og gedigent musikalsk potentiale
Selma Judith optrådte på SPOT både selvsikkert og diffust, som var hun lige trådt ud af sengen.
Leder
4. marts 2019

Kunstnerne skal stå ved sig selv i deres parodier

Populærkulturens parodier handler ikke så meget om dem og det, der parodieres, men om at kunstnerne bag dem – hvis de tør – kan vokse ved at udspille sider af sig selv
Sanger Malte Ebert lavede i 2016 en festparade af pophits via sin fiktive karakter Gulddreng, der rådyrkede bling-bling, blær og banaliteter. Han spejlede danske kolleger på hitlisterne, men med et lille frækt overdrev. »Der var helt klart en frustration over at sidde og lave seriøs musik og så se, hvad der blev skamspillet på P3,« udtalte Ebert til Euroman, da han havde lagt Gulddreng-projektet bag sig for at lave musik som sig selv.
Interview
1. marts 2019

Fiktionsglad musikmanager: »Så stod vi bare og grinede ad publikum omme bag masken«

»Opmærksomhed er opmærksomhed,« siger musikmanageren Christian Skjølstrup, som var med til at udvikle den parodiske popstjernekarakter Gulddreng. Men derfor kan det alligevel være svært at finde ud af, hvad man bruger den til. Det lærte han som trommeslager i den parodiske hiphopgruppe Odense Assholes, hvis tekster var fulde af homofobi og sexisme. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
Figuren Gulddreng med vanlig sans for melodramatik ved Zulu Awards i 2018.
Interview
1. marts 2019

»Da man fandt ud af, at Gulddreng var en karakter, var det bare sådan: ’Nå, okay’«

For gymnasieeleverne Eske Freiesleben, Valdemar Münnicke og Johan Dahlerup er musikalske parodier som Gulddreng noget, man hører til fester og morer sig over i fællesskab. Ikke alene derhjemme og aldrig uden ironisk distance. To af dem har i øvrigt selv forsøgt sig med genren. »Det handlede om, at vi ville overdrive os selv«. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
I følge de tre gymnasieelever Eske Freiesleben (th), Valdemar Münnecke (midten) og Johan Dahlerup (tv) sker det ret hurtigt, at en kunstner, der opfinder en figur, bliver uinteressant, hvis selviscenesættelsen kommer til at fylde for meget. 
Feature
1. marts 2019

De har fået ironien ind med modermælken, nu bruger de den seriøst

Var Kidds drengerøvshiphop for sjov? Var Gulddrengs pophits en parodi? Og gør digterdebutanten Veronika Katinka Martzen grin med tidens digtere, med sig selv eller slet ikke nogen? Fiktive karakterer har bragt ironien tilbage i en ny form, der ikke nødvendigvis står i modsætning til det oprigtige. De nye kunstnere giver ironien et seriøst formål, siger hollandske forskere
Gulddreng lagde sig selv i graven som karakter i 2018. Siden har musikeren Malte Ebert lavet musik under eget navn. Med betydeligt mindre kommerciel succes.
Kommentar
1. marts 2019

Velkommen til en tid, hvor man overdriver sig selv med parodi eller inderlighed

Er vi danskere bundet til ironien og forlegne over inderligheden? Tidens parodier som Gulddreng og Veronika Katinka Martzen virker netop til at ville lidt mere end ren prutterut. Og ligesom dem de parodierer, vinder de genklang gennem overdrivelsen
Mener karakterer som digterparodien Veronika Katinka Martzen det egentlig seriøst?
Anmeldelse
3. februar 2018

Gulddreng blev lagt i den gyldne muld under Royal Arena

Efter at have sejret sig selv ihjel i de sidste halvandet år, tog Gulddreng afsked med sine fans ved en stort opsat koncert i Royal Arena. Det blev et lidt lunkent punktum for et sært og farverigt kapitel i dansk pophistorie. Men det fødte da også et par gode grin undervejs
Hvis Malte Ebert skal leve, må Gulddreng dø. Og Gulddrengs besøgstid er for længst ved at være overskredet. Arkivfoto fra Zulu Awards 2018.
Baggrund
2. februar 2018

Gulddreng var lavet af den pureste simili

Der’ så mange svin i byen, og – ifølge ham selv – er han et af dem. Men nu er det slut. Gulddreng lukker og slukker sin parodi på den generiske popstjerne, og hans smarte spil på vores betagelse af det iscenesatte, dét, der er større end livet. Og samtidig i præcis samme størrelse
Der’ så mange svin i byen, og – ifølge ham selv – er han et af dem. Men nu er det slut. Gulddreng lukker og slukker sin parodi på den generiske popstjerne, og hans smarte spil på vores betagelse af det iscenesatte, dét, der er større end livet. Og samtidig i præcis samme størrelse
Analyse
4. februar 2017

Maskeleg

Grøndreng kigger sig selv i spejlet. Han ligner sangeren Gulddreng - det er hele pointen med hans virke. Hættetrøjen, brillerne, fingerringene og det selvsikre smil, alt er taget fra Gulddreng, som i 2016 har været et af de absolut største navne herhjemme med over 40 millioner streaminger.
Grøndreng kigger sig selv i spejlet. Han ligner sangeren Gulddreng - det er hele pointen med hans virke. Hættetrøjen, brillerne, fingerringene og det selvsikre smil, alt er taget fra Gulddreng, som i 2016 har været et af de absolut største navne herhjemme med over 40 millioner streaminger.
Anmeldelse
27. januar 2016

Ingen slukker Gulddreng

Gulddreng er blevet sin egen selviscenesættelse. En sanger for den karrierebevidste, fjumrefri, men fremtidsusikre ungdom. En popkulturens ironiker. Men også et postfaktuelt mareridt. Information har været til hans første reelle koncert.
Gulddreng er blevet sin egen selviscenesættelse. En sanger for den karrierebevidste, fjumrefri, men fremtidsusikre ungdom. En popkulturens ironiker. Men også et postfaktuelt mareridt. Information har været til hans første reelle koncert.

Sider

  • Baggrund
    2. februar 2018

    Gulddreng var lavet af den pureste simili

    Der’ så mange svin i byen, og – ifølge ham selv – er han et af dem. Men nu er det slut. Gulddreng lukker og slukker sin parodi på den generiske popstjerne, og hans smarte spil på vores betagelse af det iscenesatte, dét, der er større end livet. Og samtidig i præcis samme størrelse
    Der’ så mange svin i byen, og – ifølge ham selv – er han et af dem. Men nu er det slut. Gulddreng lukker og slukker sin parodi på den generiske popstjerne, og hans smarte spil på vores betagelse af det iscenesatte, dét, der er større end livet. Og samtidig i præcis samme størrelse
  • Feature
    1. marts 2019

    De har fået ironien ind med modermælken, nu bruger de den seriøst

    Var Kidds drengerøvshiphop for sjov? Var Gulddrengs pophits en parodi? Og gør digterdebutanten Veronika Katinka Martzen grin med tidens digtere, med sig selv eller slet ikke nogen? Fiktive karakterer har bragt ironien tilbage i en ny form, der ikke nødvendigvis står i modsætning til det oprigtige. De nye kunstnere giver ironien et seriøst formål, siger hollandske forskere
    Gulddreng lagde sig selv i graven som karakter i 2018. Siden har musikeren Malte Ebert lavet musik under eget navn. Med betydeligt mindre kommerciel succes.
  • Anmeldelse
    3. februar 2018

    Gulddreng blev lagt i den gyldne muld under Royal Arena

    Efter at have sejret sig selv ihjel i de sidste halvandet år, tog Gulddreng afsked med sine fans ved en stort opsat koncert i Royal Arena. Det blev et lidt lunkent punktum for et sært og farverigt kapitel i dansk pophistorie. Men det fødte da også et par gode grin undervejs
    Hvis Malte Ebert skal leve, må Gulddreng dø. Og Gulddrengs besøgstid er for længst ved at være overskredet. Arkivfoto fra Zulu Awards 2018.
  • Interview
    1. marts 2019

    Fiktionsglad musikmanager: »Så stod vi bare og grinede ad publikum omme bag masken«

    »Opmærksomhed er opmærksomhed,« siger musikmanageren Christian Skjølstrup, som var med til at udvikle den parodiske popstjernekarakter Gulddreng. Men derfor kan det alligevel være svært at finde ud af, hvad man bruger den til. Det lærte han som trommeslager i den parodiske hiphopgruppe Odense Assholes, hvis tekster var fulde af homofobi og sexisme. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
    Figuren Gulddreng med vanlig sans for melodramatik ved Zulu Awards i 2018.
  • Analyse
    28. december 2016

    Guldstøv og ghettoliv

    Lukas Graham. Gulddreng. Jamaika. Sivas. Sleiman. 2016 i Danmark var året, hvor poppen blev iscenesat både som fri leg og som algoritme. Og hvor hiphoppen blev ejet af forrygende stemmer fra Udkantsdanmark
    Lukas Graham. Gulddreng. Jamaika. Sivas. Sleiman. 2016 i Danmark var året, hvor poppen blev iscenesat både som fri leg og som algoritme. Og hvor hiphoppen blev ejet af forrygende stemmer fra Udkantsdanmark
  • Interview
    1. marts 2019

    »Da man fandt ud af, at Gulddreng var en karakter, var det bare sådan: ’Nå, okay’«

    For gymnasieeleverne Eske Freiesleben, Valdemar Münnicke og Johan Dahlerup er musikalske parodier som Gulddreng noget, man hører til fester og morer sig over i fællesskab. Ikke alene derhjemme og aldrig uden ironisk distance. To af dem har i øvrigt selv forsøgt sig med genren. »Det handlede om, at vi ville overdrive os selv«. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
    I følge de tre gymnasieelever Eske Freiesleben (th), Valdemar Münnecke (midten) og Johan Dahlerup (tv) sker det ret hurtigt, at en kunstner, der opfinder en figur, bliver uinteressant, hvis selviscenesættelsen kommer til at fylde for meget. 
  • Kommentar
    1. marts 2019

    Velkommen til en tid, hvor man overdriver sig selv med parodi eller inderlighed

    Er vi danskere bundet til ironien og forlegne over inderligheden? Tidens parodier som Gulddreng og Veronika Katinka Martzen virker netop til at ville lidt mere end ren prutterut. Og ligesom dem de parodierer, vinder de genklang gennem overdrivelsen
    Mener karakterer som digterparodien Veronika Katinka Martzen det egentlig seriøst?
  • Anmeldelse
    27. januar 2016

    Ingen slukker Gulddreng

    Gulddreng er blevet sin egen selviscenesættelse. En sanger for den karrierebevidste, fjumrefri, men fremtidsusikre ungdom. En popkulturens ironiker. Men også et postfaktuelt mareridt. Information har været til hans første reelle koncert.
    Gulddreng er blevet sin egen selviscenesættelse. En sanger for den karrierebevidste, fjumrefri, men fremtidsusikre ungdom. En popkulturens ironiker. Men også et postfaktuelt mareridt. Information har været til hans første reelle koncert.